17
feb
08

Informasjonsdesign – å tenke på presentasjon

Jeg har opp gjennom årene begått de fleste synder som kan begås når det gjelder å presentere informasjon for mine stakkars elever. Overfylte tavler med mine bare delvis forståelige kråketær er bare marginalt forbedret gjennom bruk av mer moderne presentasjonsverktøy som PowerPoint eller Impress. Minimalisme har aldri vært min stil i skriftlige framstillinger (jfr denne bloggen) – jeg har liksom alltid vært redd for at budskapet ikke skulle nå fram hvis jeg ikke plusset på litt til, og litt til, og …

Jeg har prøvd å ta meg sammen. Ikke bare har jeg nok redusert min egen presentasjon i takt med et syn om at det er viktigere hva elevene produserer enn hva jeg kommuniserer til dem. Jeg har også begynt å ta litt mer på alvor hvordan man rent visuelt formidler et budskap. Så opptatt av det er jeg blitt at jeg i et uforsiktig øyeblikk foreslo at vi i IKT-gruppa skulle tilby «Impress-presentasjoner» som et tema på  kurs-/workshopdagen om noen uker. Det ble vedtatt – før vi begynte å tenke på at ingen av oss kanskje har noen ekspertise til å si så mye fornuftig om temaet …

Løsningen foreløpig er å tilby det som en workshop – nærmest noe i retning av en AA-gruppe: «Hei, jeg heter Jørn, og jeg lager Impress- og PowerPoint-presentasjoner som stinker …» Så får vi se om det kan komme noe ut av slik gruppeterapi.

Som første steg i mitt 12-punkts program har jeg laget meg en liten presentasjon om presentasjoner, inspirert av Alexei Kapterev suverene «Death by PowerPoint«. Slideshare ville ikke konvertere odp-fila for meg, så jeg måtte til slutt laste opp en .pdf-versjon der skrifttypene ikke gjengis helt riktig. Men her er mitt forsøk på å være kort og visuell om forskjellen på gode og dårlige presentasjoner:

I tillegg har jeg laget en wiki hvor jeg har samlet noen ressurser – både eksempler på gode presentasjoner, og linker til nettsteder hvor en kan finner bilder som kan benyttes uten å bryte copyright.

Forhåpentlig kan dette bidra til å bevisstgjøre meg enda mer. I tillegg kan det være nyttig for å gi elever råd – mange av dem er ikke stort bedre enn lærere til å fylle opp slidene sine med uhorvelige mengder kulepunkter.


4 Svar to “Informasjonsdesign – å tenke på presentasjon”


  1. februar 17, 2008, kl. 3:21 pm

    Godt tiltak! – Håper du får fres på kollegene på planleggingsdagen. Jeg har ei lenke til noen gode tips som gjelder enten det er Powerpoint eller Impress man skal bruke, og som du kan bruke i wikien. Du har kanskje sett den før, men den tåler et gjensyn: 10 Tips for a Killer Presentation.

  2. 2 Marita Aksnes
    februar 19, 2008, kl. 11:59 pm

    Her var det mye nyttig, både å lære for læreren + i tillegg eksempler å vise elevene. Jeg underviser i kommunikasjon og kultur, der skal elevene for eksempel «vurdere kommunikative aspekter ved egne og andres presentasjoner og gi konstruktiv tilbakemelding til andre», så her bør de jo absolutt kunne vurdere de kommunikative aspektene ved noen av disse presentasjonene.

  3. februar 20, 2008, kl. 12:49 am

    @Einar: takk for tips og tilbakemelding!

    @Marita: takk for tilbakemelding! Mange elever er jo veldig flinke til dette, men jeg tror alle har nytte av å bli mer bevisst på selve det visuelle uttrykket vi gir presentasjonene våre. Det er noe jeg aldri har fått noen opplæring i, men det finsj jo utrolig mye bra ressurser på nettet.

  4. februar 23, 2008, kl. 10:25 pm

    Bra presentasjon! Og gode tips!

    Albertine


Legg igjen en kommentar


Add to Google
februar 2008
M T O T F L S
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829  

StatCounter

free web hit counter