09
mai
11

OneNote – å gi fanden lillefingeren?

Sammenlignet med en del av de hellig overbeviste i åpen kildekode-miljøet har jeg nok en ganske pragmatisk holdning til Microsoft. De siste årene har vi brukt OpenOffice-produkter som kontorstøtteverktøy på skolen hos oss, og Writer og Impress (som er de programmene jeg har brukt mest) har fungert helt greit til sine formål for meg. Nå har Akershus fylkeskommune bestemt at vi fra høsten skal «få» (dvs få kjøpe …)  Microsoft Office-pakken, og det tar jeg til etterretning. Jeg kommer sikkert til å gå over til Word og PowerPoint, som jeg hører noen påstår har god tilleggsfunksjonalitet utover det gratisprogrammer har – noe som for øvrig bare skulle mangle. Jeg hører altså ikke til de som ser Bill Gates som Satan (eller som i likhet med enkelte politiske grupperinger i andre land som holder seg med både en Store-Satan og en Lille-Satan, med Steve Jobs og hans sitt innestengte Mac-økosystem som en klar utfordrer til verstingrollen).

Men så er spørsmålet hvor mye en skal binde seg til disse proprietære formatene. Hos oss er det blitt en diskusjon om hvorvidt vi skal ta i bruk OneNote. Dette programmet kommer som del av Office-pakken, og vi er en liten gruppe som har utforsket det litt.  Vi har hørt fra andre som har prøvd det ut. Foreløpig er vi litt i tvil om superlativene vi har hørt står i forhold til det vi har sett i praksis. Vår egen utprøving har heller ikke gitt grunnlag for den stormende begeistringen så langt. Vi ser at OneNote er bra for å lage oversiktlig struktur i den enkelte brukerens notater, og da notater i alle mulige formater: tekst, bilde, lyd, video, presentasjoner, osv. At disse notatene er enkelt søkbare er også et stort pluss med tanke på aktiv bruk av notatene. Videre er det viktig at disse lagres lokalt på PC’ene, slik at er tilgjengelige på eksamen, i motsetning til for eksempel filer lagt ut på Its learning.

Delingsfunksjonaliteten har vi ikke fått prøvd ut annet enn med web-app’en. Det fungerer ikke tilfredsstillende nok til at vi kan introdusere dette for hele kollegiet. Det er kronglete og langsomt. For å få delingen til å virke som forutsatt, må vi investere litt mer, i en sharepoint-server. Vi får altså en smakebit av hva programmet kan gjøre, med en innbakt forutsetning om at vi må bruke enda litt mer penger for å få det fullgodt.

Og når vi først har brukt så mye penger på dette verktøyet, så må vi vel benytte det mest mulig? Skal vi samskrive, kan vi ikke lenger bruke Etherpad (f.eks via samskrive.ndla.no) eller Google Docs, som er gratis. Lærere og elever vil komme til å bygge innhold i Microsofts lukkede verden og der vil det forbli. Vi skrev et notat i Open Office Writer i dag som vi forsøkte å bruke standard Windows-snarvei Ctrl+C og Ctrl+V for å lime inn i OneNote. Det gikk ikke. Allernådigst fikk vi lime det inn i Word, og så kunne vi kopiere og lime det inn i OneNote derfra. Microsoft er tydeligvis fremdeles ikke så glad i å kommunisere med andre. Er en inntreden i en slik lukket verden det vi bør satse på nå? Er idealene om en mer åpen Web 2.0-verden et tilbakelagt, naivt stadium i den digitale utviklingen?

Det gruppa vår har anbefalt er at både lærere og elever gjøres oppmerksomme på OneNote ved skolestart, i form av en tre kvarters demonstrasjon/prøve-selv-seanse. Så kjører vi pilotprosjekt i et par-tre klasser. Deretter vurderer vi om dette er noe som skal tas i bruk mer systematisk.

Kanskje blir jeg med og prøver det ut. Jeg er ambivalent. Jeg fristes av de polerte brukergrensesnittene i programvare utviklet for businessmiljøene. Men jeg lurer på om jeg har oversikt over alle konsekvensene.


5 Svar to “OneNote – å gi fanden lillefingeren?”


  1. mai 10, 2011, kl. 1:19 am

    Jeg kniser i skjeggstubbene av beskrivelsen av fanboys og -haters og er helt enig i at man må ha et pragmatisk forhold til Microsoft. Firmaet skal vel endog ha en god porsjon av æren for at hjemme-pc-markedet fikk den ekspansjonen det fikk frem mot milleniet… Jeg må også si meg hjertens enig i svakheten for det polerte (og her faller jeg stadigvekk tilbake i Jobs’ lukkede, men alltid vakre økosystem). Jeg kjenner ikke OneNote som sådan, men lurer på om ikke Evernote er et alternativ? Og et som kunne være spennende å undersøke? Det er hverken åpent som i opensource eller spesielt eksportvennlig, men har særs gode applikasjoner på tvers av plattformer (mobil, pc, mac, linux (?)), kan gjøre tekst i bilde søkbart, indexerer på beste måte, lar brukerne sortere både på tags og notatbøker, dele med andre og alt synkroniseres i skyen. Bruk er gratis opp til en viss månedlig kvote (som jeg med intenst bruk aldri har krysset). Så kan dere fortsatt samskrive der dere selv vil det:)

  2. mai 13, 2011, kl. 7:27 am

    Det viktige er å inspirere og oppmuntre elevene til å lage gode systemer for å organisere sine notater. De fleste elever har her et stort forbedringspotensiale. Har skolen/fylket kjøpt inn Office, bør de kurses i hvordan utnytte denne ressursen best mulig. Så er jeg veldig pragmatisk (som deg). Det forhindrer ikke at en kan orientere om Evernote. Evernotes store styrke er deling og synkronisering. Jeg oppfatter at OneNote her ikke er like bra.
    Så synes jeg det er noe annerledes for lærere som vil ha et mer langsiktig perspektiv på hvordan de bygger og organiserer egne ressurser. Du nevner Google docs som er veldig viktig for meg, jeg bruker i tillegg Dropbox og Evernote, det siste i forbindelse med et skriveprosjekt spesielt, så har jeg et tankekartprogram på iPaden osv. Jeg kan foreløpig ikke helt se hva OneNote kan gi meg. Så har de dessuten ikke lansert dette for Mac, noe av greia er at man låses til deres nettleser, deres Powerpoint osv. Jeg har blitt veldig glad i Keynote, og det er for meg grunn nok til å ikke orke tanken på å emigrere.
    Men jeg støtter absolutt tanken deres om korte elevkurs. Det handler om å gi elever ulike ideer og innfallsvinkler til smart jobbing. Så vil det som kan være smart for elever slik jeg ser det, ikke alltid være like smart for oss lærere.

  3. mai 18, 2011, kl. 7:38 pm

    Får bare legge til at elevene får mye igjen for å bruke OneNote til å ta alle notatene de trenger på skolen. Det er oversiktelig og enkelt å finne tilbake til. Alt er tilgjengelig uavhengig av nett. Så lenge eksamen er uten kommunikasjon er det viktig synes jeg. Sharepoint server kommer via AFK og da blir det nok enda flere muligheter med programmet. Det er et notatprogram og opplæring kan være korte kurs for lærere og elever. Det bør holde. Alle elever får jo dette på sine maskiner og alle bør jo defor gjøres oppmerksom på mulighetene som finnes. Elever lærer andre elever raskt det er vår erfaring.

    Jeg følger ivrig med her for å se hvordan det går med dere!

  4. mai 18, 2011, kl. 9:07 pm

    @Leif: Helt enig i at poenget er å lære dem gode systemer – og da uavhengig av plattform og verktøy.

    @Ann: Ledergruppa har bestemt at vi skal «satse» i VG1, hva nå det måtte bety. Jeg tror jo elevene veldig fort finner ut av programmet på egen hånd. Hvis det nå er bestemt at AFK setter op Sharepoint kan det jo bli enklere også å dele, og da er det kanskje greit at vi får et mer systematisk samarbeid mellom lærere på et helt trinn og deres elever.

    Vi får prøve oss fram og dele erfaringer!

  5. 5 Albertine
    juni 22, 2011, kl. 9:53 am

    Har positivt inntrykk av Evernote. Skal undervise lærere i evernote til høsten. Hos oss har lærere onenote, men ikke elever, så da er det på en måte ikke noen særlig mening i å fokusere mye på Onenote.


Legg igjen en kommentar


Add to Google
mai 2011
M T O T F L S
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

StatCounter

free web hit counter