20
May
08

Fragmenter eller mosaikk?

Foto: justmakeit’s photostream Flickr

Informasjonsstrømmen kan av og til virke overveldende på den som prøver å orientere seg i blogger, Twitter-abonnement og sosiale media av alle slag. Dion Hinchcliff tar opp dette i blogginnlegget «Endless Conversation: the Unfolding Saga of Blogs, Twitter, Friendfeed, and Social Sites«. Denne endeløse samtalen er berikende og lærerik og morsom å følge og forsøke å bidra til. Men i en kommentar tar George Siemens opp en side ved den som jeg synes fortjener mer oppmerksomhet:

I maintain that while we are currently getting very good at fragmenting our ideas, our identities, our relationships, and our conversations, the real value arises in seeing how the pieces fit. We haven’t had as much innovation in «pulling pieces together» as we have in fragmenting them.

Jeg ser stadig vekk tilløp til slike forsøk på å sette bitene sammen. Vi bruker verktøyene vi har funnet fram til og inviterer til å lage wikier eller enda mer krevende samarbeidsprosjekter. Det var for eksempel en livlig diskusjon om dette på Einar Bergs blogg etter ett av hans mange gode innlegg.

Danner alt det fantastiske som produseres av tanker og ideer om integrasjon av ny teknologi en meningsfylt og vakker mosaikk hvis vi bare tar noen steg tilbake og prøver å se helheten? Eller beskriver kanskje Hugh MacLeods tegning nedenfor situasjonen bedre:

Jeg tror ikke noen akkurat nå har den «tyngden» som skal til for å si: «kom til meg med bidragene dine, så skal jeg samle det som er verdifullt for engelsk eller norsk» eller hva det nå måtte være for et fag eller tema. Vi kommer til å fortsette å sitte rundt på hvert vårt nes og blogge og lage wikier og sende Twitter-meldinger. Det er en situasjon som jeg forsåvidt synes fungerer helt utmerket nå.

Jeg tror det er urealistisk å tro at veldig mange kommer til å bruke veldig mye tid på å legge ut ting på en wiki eller bidra til andre former for ressurssamlinger. De fleste av oss som leser mye på nettet og av og til selv publiserer, opplever nok at det tar mer enn nok tid som det gjør.

Ett verktøy som burde ha potensial til å bidra til aggregering av ressurser også for andre enn enkeltpersoner som bygger sitt PLE, er RSS. Jeg sysler for eksempel litt med tanken om å lage en engelskblogg – både fordi jeg liker å skrive på engelsk og fordi jeg tror det kan være en fin måte å planlegge og reflektere over opplegg til engelskklassene mine. Å logge meg inn på en wiki et sted for å laste opp oppleggene mine ville jeg nok ikke gidde.

Men RSS-feeden min kan alle få.


6 Responses to “Fragmenter eller mosaikk?”


  1. mai 20, 2008, kl. 10:02 pm

    Jeg syns som deg at blogging og rss fungerer godt, men foreløpig er det de generelle skolediskusjonene det er mest fart i. Det faglige temaet som dominerer norske skoleblogger er (kanskje naturlig nok?) norskfaget. Det er stort sett veldig skriveføre personer som underviser i norsk, og de har blitt en gjeng bloggere som har stor nytte av tips og diskusjoner.

    Etter som det blir fler og fler som deltar på nettet, blir det en enorm kompetansebase tilgjengelig, og jeg ser ingen motsetning mellom at disse bygger opp wikier eller lignende sammen, og samtidig har egne blogger, tvert i mot tror jeg det vil være veldig fruktbart. Jeg har såpass tro på tanken at jeg har slått til på et tilbud om å være med i NDLA i et år, for å tilrettelegge innenfor naturfaget. Jeg tror at NDLA kan bli et sted som har den tyngden du etterlyser, og som kan bli en ressurs med systematisk tilrettelagt stoff, kombinert med diskusjoner og bidrag fra brukerne, gjerne som lenker til blogger.

  2. mai 21, 2008, kl. 6:57 am

    Det er litt morsomt, jeg satt akkurat og snakket med DH om dette i går, og kom vel fram til akkurat det samme som deg. Likevel er jeg litt skuffet over at du ikke vil bruke en wiki til å blogge om oppleggene dine – vi har jo nettopp startet en engelskwiki på jobben, og dine bidrag ville vært kjærkomne. For selv om vi alle kan få matinga di, er det nå engang greiere om de var lempa inn på wikien. Jeg ser ikke helt forskjellen med å skrive på en wiki eller å skrive en blogg om det samme?

    Forøvrig støtter jeg ideen om å skrive en engelsk blogg. Jeg har en selv, mest fordi jeg etterhvert ser et stadig større behov for å uttrykke meg på engelsk, og ikke minst øve. Omgitt som jeg er av dårlig engelsk (en uunngåelig skjebne for en engelsklærer) ser jeg at jeg trenger å kunne få skrive engelsk som ikke er retting innimellom. Min engelskspråklige blogg er forøvrig en reiseblogg, jeg har ikke skrevet så mye seriøst der.

  3. mai 21, 2008, kl. 9:00 am

    @Einar: Jeg har også forhåpninger til NDLA – er veldig enig i prinsippet om at det er bra å ha et åpent tilbud som alternativ til forlagene. Foreløpig har jeg ikke sett mye på hva de har fått til, fordi ingen av mine fag er kommet inn ennå. Men jeg hadde en opplevelse litt til ettertanke i helga da jeg lette etter ressurser til et samfunnsfagmål som overlapper med naturfag – om vekst og bærekraftig utvikling. Fant naturfag.no og oppdaget hvor utrolig mye mer stoff de hadde enn NDLA om både dette emnet og andre. Nå ser jeg at NDLA lister opp naturfag.no som samarbeidspartner, men det som slo meg var: hvorfor begynne fra scratch når man har en slik fantastisk ressurssamling, til og med ordnet søkbart etter læreplanmål? Ser vel ut til at naturfag.no ikke har de sammenbindende tekstene, bare ressursene, men likevel … Uansett er det sikkert bra å ha flere uavhengige miljøer. Problemet er hvis det spres for tynt utover.

    @Ellen: Selvfølgelig skal jeg prøve å bidra til wikien. Jeg tror bare at enhver ting som kommer på toppen av en hel rekke andre ting som vi prøver å få tid til, vil oppleves som en byrde etterhvert. En blogg er «a labor of love» – helt til vi blir lei av det, kanskje; de fleste er enige om at en wiki som du bør/skal/må (velg hvor sterkt press du vil føle) bidra til er dødfødt.

  4. mai 21, 2008, kl. 7:31 pm

    Interessant innlegg, jeg har også tenkt litt på dette, men ikke klart å formulere noe særlig smart om det. Jeg synes at akkurat nå fungerer twitring og blogging og hele den pakka veldig bra, men jeg har problemer med å forklare andre hva jeg egentlig driver på med:) Når det gjelder det å bidra til wikier osv., blir det litt som at fylket ønsker at alle lærerne i Buskerud skal dele alle sine opplegg i fagrom på it’s learning, men hvor mange steder rekker jeg egentlig å gå inn og se, eller rekker å legge inn alt jeg gjør, med mindre jeg raskt oppdager det som er interessant? Her har RSSer og blogger en stor fordel. Ellers tror jeg at samarbeidet vårt via blogger, twitter osv. fungerer bra fordi det er frivillig, vi vet at vi raskt får svar, alle bidrar (ellers hadde de ikke vært der) og i alle fall for min del – det er interessant og lærerikt. Med andre ord stort sett mange positive moment som jeg ikke alltid opplever at jeg møter i den fysiske skolehverdagen.

  5. mai 22, 2008, kl. 9:11 pm

    Marita: I alle de delings-kulturdiskusjoner jeg er involvert i er det også fagrom på itsl som trekkes frem som delingssted. Men hvorfor det? Itsl er jo ikke egentlig noe bra til dette i det hele tatt – dårlig/ikke søkbart, ingen rss og tusen klikk. Kopierer du elementer mister du tilknytning til læreplanmål, og har du vært så syndig og laget egne status/vurderingersinnstillinger får du maaaaaange varianter av dem etterhvert som du driver og kopierer fra fag til fag.
    Raske svar, rask dynamikk, enkelt å finne frem, enkelt å bidra. Det er det som trengs.

    Sporet jeg av nå, kanskje?

  6. mai 22, 2008, kl. 9:40 pm

    Frøydis: Jeg er selvsagt helt enig, men når det går opp får it’s learning eller ledelser rundt omkring, kan man jo lure på. Kanskje de bør begynne å bruke det selv og forsøke å holde seg oppdatert i 15 fag der de aldri får vite hva som er nytt i det enkelte faget? Tilsvarende gjelder også på sett og vis den mengden informasjon elevene har å forholde seg til.


Legg igjen en kommentar

