24
apr
10

Prezi – mer enn bare effekter?

Lenge siden jeg har skrevet et rent verktøytips nå, så jeg fikk lyst til å skrive litt om Prezi. Flere og flere elever oppdager det og begynner å ta det i bruk. Det har også gjort sitt inntog på konferanser rundt omkring. Er dette noe lærere bør ta i bruk?

Min innvending mot Prezi da jeg først ble tipset om det for noen måneder siden, var at det virket som om det var mye effekter for effektenes skyld. I litt ukritiske hender ble presentasjonene gjerne til svimmelhetsskapende karusellrunder der stikkord virvlet over skjermen og zoomet inn og ut. Det er et godt tips i PowerPoint og Impress at man skal være ytterst forsiktig med animasjonseffektene når nye elelenter skal inn i lysarket. Med Prezi kunne det virke som om disse effektene var selve poenget.

Inspirert av Rune Mathisens Prezi-presentasjon om interaktive tavler, bestemte jeg meg for å ta en ny titt på hva jeg selv kunne bruke verktøyet til. Jeg likte hans bruk av et bilde som bakgrunn, som han så zoomet inn til underpunkter i presentasjonen på.

Akkurat da holdt jeg på med stoff i VG3-historie som tok utgangspunkt i  Midtøsten, men med et utvidet blikk på hele regionen østover til Afghanistan og videre. En enormt kompleks og konfliktfylt region, og vanskelig å få oversikt over. Det jeg gjorde, var å lage en Prezi-presentasjon med et blankt kart over regionen som bakgrunn. Så la jeg inn forskjellig informasjon om en del av landene her, med tekst, bilder og video. Med denne og annet stoff (læreboka, nettet) skulle elevene prøve seg på følgende ganske avanserte oppgave:  I hvilken grad henger konfliktene i denne store regionen sammen, og hvis de henger sammen, hva er da konfliktlinjene (hva eller hvem er det konflikter mellom)? Jeg skal ikke gå inn på den diskusjonen her, men mange fant fram til relevante termer for å beskrive konfliktene.

Det som var fint med Prezi som verktøy, var muligheten til å zoome inn og og ut fra det store oversiktskartet til mindre kartutsnitt, muligheten til å legge inn tekst som ikke forstyrret i det store bildet, men kunne leses godt når man zoomet inn, og ikke minst, den fantastisk enkle måten man kan legge inn video på. Jeg la opp en «sti» som jeg fulgte da jg gjennomgikk, men kunne også når som helst fokuserere på ethvert annet punkt på kartet.

I dag prøvde jeg ut en annen bruksmåte som jeg har tenkt måtte være nyttig, nemlig tidslinjer. Jeg har prøvd Dipity og xTimeline, men aldri blitt helt fornøyd. Det er for vanskelig å legge inn informasjon uten at det samtidig blir veldig uoversiktlig.

Jeg skal ikke påstå at Prezi er noe perfekt verktøy til dette formålet, men her er i alle fall mitt forsøk på å lage en oversikt over kinesisk historie fra opiumskrigene til i dag. (Tips: finn fullskjerm-modus nederst til høyre i presentasjonen, spill av enten med Play-knappen eller med piltastene – høyre piltast framover og venstre piltast bakover, nedoverpiltast for å zoome ut).

Så er det bare å sette i gang de som kan bli virkelige eksperter på dette: elevene!


10 Svar to “Prezi – mer enn bare effekter?”


  1. april 24, 2010, kl. 12:41 pm

    Jeg liker ikke å være skeptisk til noe i utgangspunktet, men jeg har en prinsippiell skepsis til verktøy som Prezi og f.eks. leksjonsverktøyet i Its learning.
    a. Jeg vil ha verktøy som «varer» – det vil si at verktøyet eksisterer om et halvt år, ett år, to år (ikke at jeg får en mail om at verktøyet legges ned fordi de har svidd av alle investorenes penger)
    b. jeg vil ha verktøy som legger til rette for gjenbruk og videreutvikling. Jeg investerer tid på ut å utvikle f.eks. presentasjoner, jeg vil derfor helst ha verktøy som i noen grad er konvertible (f.eks. hvis jeg skal flytte fra Keynote til Powerpoint).
    c. Jeg vil ha verktøy som kan generere ulike typer filer for elevene/studentene/verden, pdf’er, flash-filer, iPod-filer osv.
    Jeg sier ikke dette for å avvise Prezi – men det er i alle fall noe av det jeg har i bakhodet når jeg velger verktøy.
    Du avslutter med det mest interessante, hvordan kan elevene bruke det for å organisere og presentere sine egne arbeider? Kanskje bør jeg lage et par-tre gode Prezi-presentasjoner for å inspirere dem, mer enn for å emigrere fra f.eks. Keynote til Prezi.

  2. 2 Kjemikeren
    april 24, 2010, kl. 1:48 pm

    Takk for at du gir konkrete eksempler på hvordan verktøyet kan brukes. Jeg har ikke likt det jeg har sett av Prezi så langt, men jeg har heller ikke forsøkt det selv. Mest pga snurre-effektene. å fikk jeg litt innblikk i andre bruks-områder. Fint!

  3. april 24, 2010, kl. 5:08 pm

    @Leif: Prezi-presentasjoner kan lastes ned og kjøres uavhengig av nettjenesten. Du vil måtte bruke nettjenesten for å redigere videre, men en ferdig presentasjon kan kjøres som Flash-fil.

    Når det er sagt: Jeg tror ikke dette er Alternativet med stor A til verken Impress, Powerpoint eller Keynote. Det jeg var interessert i, var om verktøyet hadde muligheter som jeg ikke har i like stor grad i noen av de jeg har brukt så langt. De to bruksområdene jeg omtaler i innlegget, fungerte bedre i Prezi enn f.eks. i Impress (jeg står utenfor menigheten til både Bill Gates og Steve Jobs, så jeg kan ikke uttale meg om funksjonalitet i nyere versjoner av PP eller i Keynote).

    Det er absolutt et godt poeng at presentasjoner skal kunne gjenbrukes. Jeg er i praksis ikke så opptatt av det – jeg synes mine presentasjoner etter et års tid eller så begynner å lukte mugg, og vil helst lage noe nytt. Alltid en fare for at de blir den digitale versjon av de gulnede foredragsmanuskripter som ble snudd av lektorene i hind hårde dage …

    @Frøydis: Det var snurre-effektene som gjorde meg skeptisk også, men jeg tror altså det går an å unngå å falle for det dårligste argumentet for å bruke dem: fordi de er der …

  4. april 26, 2010, kl. 11:00 am

    Veldig fint å lese dette akkurat nå:) Jeg bestemte meg forrige uke for å teste ut Prezi, og da er det fint å lese litt om hva dere tenker rundt det. Jeg har sett noen presentasjoner, og ser jo det er mulig å bli litt «sjøsyk», men jeg likte måten du hadde brukt kartet som bakgrunn og hovedfokus i presentasjonen du hadde lagd.

    Gjenbruksproblematikken tenker jeg er litt viktig, og derfor er det fint dere har skrevet litt om hva som kan redigeres på og hvordan bruke ting om igjen. Om det har fungert godt, tenker jeg det er fint å slippe å gjøre ting omigjen. En presentasjon slik du har lagd den, må man jo uansett gå over for å sjekke om youtubeklipp fortsatt finnes og er like relevante.

    Temaet jeg skulle teste prezi på er midtøsten i historie. Det er nok en viss fare for at jeg låner noen gode ideer fra deg her, håper det er greit:)

    Reidar Madsen
    St.Hallvard vgs.

  5. 7 Henning Lund
    mai 1, 2010, kl. 7:39 am

    Det er år og dag mellom hver gang jeg lager presentasjoner for elevene mine – som regel synes jeg det blir for statisk og passiviserende og lineært. Da foretrekker jeg faktisk heller ofte å bruke tavla hvis jeg skal holde et «lærershow». Det er godt mulig Prezi er et verktøy som kan forandre det, siden det kan brukes mer dynamisk og interaktivt. Men i undervisningssammenheng synes jeg det er det siste du er inne på som er det mest spennende: Prezi som læringsverktøy for elevene. Jeg hjalp en kollega med samme fag som deg i gang med Prezi i klasserommet denne uken, og det var spennende å se hvordan elevene etter fem minutters prøving tok poenget begynte å bruke verktøyet som et kombinert tanke/konseptkart og presentasjonsverktøy.

    Jeg skal definitivt tipse om tidslinjeprezien din om Kina! Veldig godt eksempel.

  6. mai 13, 2010, kl. 8:22 am

    Du bruker jo Prezi som det skal brukes. Å få oversikt over helheten ved å dukke ned i detaljene. Jobbing med kart eller tidslinjer er dette verktøyet best på, spør du meg. I tillegg er prezier en meget god måte å samle videoer på – å ha fullt fokus på tavlen for så å klikke seg gjennom den ene youtube-videoen etter den andre er ikke noen god måte å bruke elevens tid på skolen på.

    Vil tipse om vektorbasert grafikk – det hindrer at man mister detaljene i f.eks. kartet når man zoomer inn.

    Noe som har forsvunnet litt fra de Prezi-sidene jeg har sett er muligheten for samarbeid. Ved å dele presentasjoner, kan faktisk elever fullføre kartet, legge inn videoer eller stikkord på et skjelett du har laget på forhånd.

    Det som slo meg de første gangene jeg brukte Prezi foran elever var at de mistet fokuset litt og hang seg opp i effektene.


Legg igjen en kommentar


Add to Google
april 2010
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

StatCounter

free web hit counter