10
May
10

Å markedsføre opplæring i bruk av IKT

For et par uker siden hadde vi som skal bli ePedagoger i Akershus  første møte. Det var et hyggelig og konstruktivt treff som gir håp om at vi kan bli et sterkt team når alvoret starter i august. For øvrig var ett av punktene på dagsorden et forslag om å bytte ut tittelen ePedagog. Jeg er ikke helt sikker på hva hver enkelt av oss skal kalle oss, men det ble i alle fall enighet om at når vi kommer på nett, skal url’en i det som måtte komme (blogg, wiki eller annet) inneholde akronymet DinA: Digitale innovatører i Akershus. Ja, ja, lista ble vel ikke akkurat lagt noe lavere med den …

Det viktigste er tross alt  hva vi skal drive med. Hvordan skal vi bidra til denne innovasjonen? Jeg har blogget litt om dette allerede.  De tankene jeg uttrykte i dette innlegget, syntes å få oppslutning. Altså, minst mulig «drive by-teaching» og mest mulig oppfølging av læreprosesser over noe tid. Vi må også høre på hva folk faktisk kan og sier at de ønsker å få hjelp til å komme videre med, istedet for å presentere ferdige, one-size-fits-all-løsninger.

Men vi skal kanskje også presentere en liten meny av tilbud vi kan bidra med.  Hvordan gjør vi det?  Vi begynte på møtet å sette opp en oversikt over kompetanse i gruppa. Når dette organiseres etter verktøy (It’s learning, Web 2.0,  Office, etc) er jeg redd for at vi kommer til å sette vogna foran hesten og fokusere for mye på midlene og for lite på målet. Samtidig er det kanskje en fare for at vi går ut og definerer hva som skal være målet for de vi skal samarbeide med? Hvordan finner vi en god balanse her?

Tradisjonelt har mye opplæringstilbud vært av denne typen: «Lær å bruke testverktøyet i It’s learning. Utforsk de ti spørsmålstypene og lær deg mer avanserte innstillinger som som spørsmålskategorier. Lag en spørsmålsbank og del spørsmål med andre.» Osv osv.

Som et alternativ synes jeg  Marita Aksnes har en forbilledlig måte å formulere et opplegg på i tittelen til sitt foredrag på It’s learnings brukerkonferanse 2010 (som jeg dessverre ikke fikk vært med på): «God klasseledelse med It’s learning«.  Det pedagogiske formålet er god klasseledelse, verktøyet er læringsplattformen; presist og greit. Så kan en i en beskrivelse utdype litt mer om hvilke funksjoner i plattformen en vil bruke til dette formålet – og hvordan en eventuelt vil integrere plattformen med andre digitale verktøy.

I forlengelsen av min forholdsvis begeistrede omtale av Dylan Wiliams foredrag om formativ vurdering (under åpningen av Udirs nye lokaler), kunne kanskje et annet tilbud lyde: «Vurdering for læring med It’s learning.» Her kunne en gå gjennom formative tester, tester skapt av elever, loggskriving, osv

Eller inspirert av Kirsti Slettevoll og andres arbeid i Buskerud: «Hva skoleledere må vite om Web 2.0 for å være pådrivere for å gjøre sine medarbeidere digitalt kompetente»?

Er dette veien å gå, eller skal vi mest mulig overlate til den enkelte hva digital teknologi skal brukes til i læringen rundt omkring?


8 Responses to “Å markedsføre opplæring i bruk av IKT”


  1. mai 10, 2010, kl. 3:26 pm

    Interesasnt problemstilling som jo henger nært sammen med det Margreta tok opp i sin blogg (og jeg i min) i etterkant av NKUL: Hva er vegen videre. Jeg er enig med deg i at en instrumentalistisk tilnærming er mulig, men ikke nødvendigvis ønskelig. Den duger til kompetanseheving, men fjerner kanskje fokus fra det vi ønsker å oppnå. Jeg synes strategien du forslår høres fruktbar ut: ta utgangspunkt i en ønsket tilstand (klasseledelse med IKT, vurdering for læring, målbasert og tilrettelagt undervisning, digitalt samarbeid, prosessorientert læring, skape og publisere, nettvett, osv) og ta det derfra basert på behov, ønsker, muligheter osv på den enkelte skole.
    Lykke til med arbeidet!

  2. 2 John Eivind Storvik
    mai 10, 2010, kl. 6:07 pm

    Spennende tanker du gjør deg her. It`s learning – er ikke det ressurspersoner på hver skole? Hvordan utnyttes den/de eksisterende ressurser? Skal det bli en lokal forankring i hver skole tror jeg bruken må forankres i ledergruppene lokalt på den enkelte skole.
    Skal dere introdusere ny programvare – foreslår jeg at dere er veldig komprimerte og får folk i gang umiddelbart – eks. 30 minutter gjennomgang av programmet – 2 timer utprøving under veiledning – gjerne med konkrete oppgaver knyttet til. Nytteverdi er et stikkord.
    I tillegg tror jeg at det å lage wikier – som så deltakerne styres inn på – og at wikiene er nivåbasert.
    Er du helt fersk – gå inn her. Er du sånn midt på treet – gå inn her – og har du god styring gå inn her… (dette ble jo tilpasset opplæring?). For de som ikke har nådd så langt i å utvikle sin digitale kompetanse tror jeg det er viktig å ikke gi dem for mye på en gang. Kunne også ha tenkt meg feks. et onsdagsmøte (4 timer) med samtlige – og variasjon i tema og vanskelighetsnivå – slik at både lærere og dere har litt valgfrihet.
    Hjertelig velkommen er dere i alle fall🙂

  3. 3 Henning Lund
    mai 10, 2010, kl. 7:56 pm

    Jørn, jeg tror du er inne på noe veldig viktig. Litt avhengig av hvem man driver opplæring med, vil det nok ofte være essensielt å begynne med motivasjon og formål, og ikke verktøyet. Prøve å bygge opp en pedagogisk begrunnelse, og kanskje sannsynliggjøre at IKT-baserte verktøy kan gjøre opplæringen mer effektiv, engasjerende, etc etc. «Vi/dere ønsker å oppnå sånn og slik, fordi…., og her er verktøy som kan fungere godt». Eller noe i den duren. Kanskje kan man til og med tenke seg å utnytte oppegående, fornøyde elever til å formidle at det har noe for seg å bruke IKT-verktøy?

  4. mai 10, 2010, kl. 7:56 pm

    @Bjørn Helge: Innlegget ditt var knallgodt og har kvernet rundt i hodet på meg et par dager. Der var det mye godt å bygge videre på! Det er nettopp den typen utkrystallisering av hva vi vil med teknologien som jeg tror skal til for å komme videre fra det stadiet mange av oss har befunnet oss på til nå, med mye fokus på bare å prøve ut forskjellige verktøy.

    @John Eivind: Jeg er også tilbøyelig til å tro at forankring i ledelsen er viktig – det er også en grunn til at jeg nevnte det spennende arbeidet de gjør i Buskerud på dette området. Det er ikke nok at ildsjelene jobber hver for seg og at andre gjør et skippertak nå og da.

    Det du foreslår som opplegg ser veldig fornuftig ut – ja, nytteverdi er helt sentralt. Wikier eller andre typer dokumentasjon ligger i kortene, men vi har jo foreløpig ikke kommet så langt i den konkrete planleggingen av hvilken form dette skal få.

    Flott at dette høres ut som noe dere vil ønske velkommen hos dere!

    • mai 10, 2010, kl. 9:40 pm

      Viktige spørsmål! Ein ting er sikkert, vi kjem til å følgje med på erfaringane dykkar her frå nabofylket Buskerud. Som du sikkart har forstått, likar eg planar, definisjonar og rolleavklaringar, så sant dei er del av «levande» dokument, dvs. blir justert årleg ved behov. Mi erfaring er at planane sparer oss for mykje støy og avsporingar, sjølv om måla er ambisiøse. Det er i alle fall viktig å tenkje nøye gjennom (slik de gjer):
      Kven skal de ha opplæring for, og kor forplikta er desse til å endre praksis og bringe kompetanse vidare på sin skule? Skal skulane forpliktast til å etablere delingsarenaer? Kvar er skuleleiarane i denne settingen? Skal spreiinga setjast i system, eller skal det skje tilfeldig etter innfallsmetoden? (Jfr. Margreta sitt blogginnlegg om å forplikte.) Det ideelle i mine auge er kombinasjonen systematikk og begeistring, men akk så vanskeleg det er å få til. Lykke til!

  5. mai 10, 2010, kl. 10:16 pm

    @Kirsti: Spørsmålene du tar opp i siste avsnittet av kommentaren er kjempeviktige, og noe vi må forsøke å avklare før vi legger ut på denne reisen. Så langt har vi altså bare hatt ett møte, og det er jo strengt tatt noen måneder til vi starter i jobben. Men det er mange tanekr som allerede begynner å kverne. Å få så mye konstruktive innspill fra det utrolige nettverket vi er en del av er bare strålende!


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: