28
nov
08

Det magiske nettverket

Det er av og til utrolig, dette nettverket jeg har fått bli en del av etter halvannet år med blogging og blogglesing. Etter gårsdagens innlegg om frustrasjonen knyttet til å komme videre med deling, sitter jeg i dag og skumleser om skumlesing  og hva det kan lede til  – på Will Richardsons blogg – og linkes videre til Scott Leslies innlegg fra snart tre uker tilbake: «Planning to Share versus Just Sharing.» Her er en klar og velformulert drøfting av alt det jeg bare klarte å uttrykke i litt surmulende, negative vendinger i går – pluss 47 mer eller mindre konstruktve bidrag i form av kommentarer. Plutselig blir ting litt klarere.

Leslies opplevelse av hvor bortkastet mye planlegging av deling på institusjonsnivå er, minner mye om mine egne. Han har også noen helt klare teorier om hvorfor dette ikke funker – mens derimot hans egne profesjonelle nettverk stadig gir nye verdifulle bidrag og etterhvert er blitt helt uunnværlige. Kort oppsummert er hovedpunktene hans:

  1. Vi får våre egne nettverk til å vokse ved å dele, de (institusjonene) starter sine nettverk ved å lage avtaler om hvordan delingen skal skje
  2. Vi deler det vi har, de ønsker å dele det de ikke har (eller av og til ikke en gang ønsker).
  3. Vi deler med mennesker, de deler med institusjoner.
  4. Vi utvikler et mangfold av (uformelle kanaler), de fokuserer på én offisiell delemekanisme.

Med andre ord, institusjoner planlegger hvordan de skal dele, mens vi som bruker de digitale sosiale nettverkene bare  — deler.

Betyr det at det er forgjeves å prøve å få til deling på institusjonsnivå? Ikke nødvendigvis. Leslies enkle råd tar utgangspunkt i hans konstatering av at det er mennesker som skal dele, ikke institusjoner. Dermed er det ikke til å komme utenom at det er hver enkelt person som må bygge sitt personlige nettverk, sitt PLE (Personal Learning Environment). Det vi trenger å hjelpe til med, er ikke bygging av ambisiøse strukturer som kanskje skal fylles med innhold en gang i fremtiden, men rett og slett:

  1. enkle måter å finne folk å bygge nettverk med (f.eks lister over kolleger med like fag/interesser/tilnærminger, lister over blogger som er nyttige å abonnere på)
  2. enkle verktøy for å dele med disse: rss-lesere, blogging, mikroblogging, sosiale bokmerketjenester.

Det er kanskje ikke noe mål at skolen min, eller fylket, skal ha strukturer for deling. Målet er at flest mulig lærere får hjelp til å bygge sitt personlige nettverk. Den beste måten å få det til på, er å sette i gang å dele.

Nettverket gir tilbake.


7 Svar to “Det magiske nettverket”


  1. november 28, 2008, kl. 9:59 pm

    Utvikling av PLE høyrest smart ut. Det er då individet kanskje har mest igjen av nettverk og deling. Ein må støtta delingskultur, på ein institusjon vil det kanskje vere fornuftig å dra fram dei gode døma, tipsa om relevante bloggar/kjelder/læringsressursar osb. Der ein er organisert i team bør ein kanskje bruka tid på å finna fram til og å dela dei relevante kjeldene.

  2. november 29, 2008, kl. 8:21 am

    Hei, du skriver om mye spennende, og det er mange ting som er verdt en kommentar på bloggen din. ikke minst det om «disruptive prosesser», som du forøvrig kan lese mer om i boka «Disrupting Class».
    Jeg har skrevet en mer reflekterende kommentar til artikkelen din på min egen blogg. Her er den:

    Om å overføre oppmerksomhet og læring i nettverk

  3. desember 7, 2008, kl. 3:55 pm

    Det jeg savnet da jeg startet på min nylige jakt på likesinnede, altså byggingen av mitt PLE 🙂 var en portal som listet relevante blogger. Jeg skulle gjerne lest flere norske blogger om samme emne, men finner at dette begynnende nettverket er lite. Er det riktig? Er det bare en håndfull norske lærere som er aktive på nett?

  4. desember 7, 2008, kl. 5:59 pm

    Hei Tove
    Fin blogg du har – herved lagt til i leseren min! Jeg er også på stadig utkikk etter likesinnede bloggere, og den mappa i leseren som jeg kalte «Norske blogger» har vel for øyeblikket ca 40 feeds. De handler alle om skole og teknologiintegrasjon i større eller mindre rad, men nå begynner jeg å få så mange at jeg lurer på om jeg må dele opp f.eks. etter fag.

    Mange – og min egen blogg er vel et eksempel på det – er ganske generelle og ikke spesielt rettet mot bestemte fag. Men jeg skulle gjerne hatt kontakt med andre engelsklærere der ute som er villig til å dele.

    Jeg ser at du er medielærer, og den faggruppen burde jo egentlig vært godt representert i bloggsfæren. Eneste andre jeg vet om, er imidlertid Albertine Aaberge i Sogndal, som du sikkert kjenner til ( http://albertine.mediasogndalvgs.com/blog/).

    Det er fordeler og ulemper med å tenke fagrettet: på den ene siden er det mye som er interessant på tvers av fagene, på den andre siden har alle fag sine spesialiteter som kanskje gjør tilnærmingen til teknologien ulik.

    Når det gjelder lister over blogger, har du muligens sett Svend Andreas Horgens på bloggen hans nylig (gjemmesiden) – se evt kommentarene også, der er enda flere linker: http://gjemmesiden.blogspot.com/search?updated-max=2008-11-16T20%3A27%3A00%2B01%3A00&max-results=6


Legg igjen en kommentar


Add to Google
november 2008
M T O T F L S
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

StatCounter

free web hit counter