22
mai
08

Hva ti års bruk av bærbare har lært dem

Vår gode nabo Nesodden videregående har vært pioner i Norge, ja kanskje i verden, på bruk av bærbare PC’er for elevene. I Vårt Land oppsummerer rektor den pedagogiske utvikling dette har ført til:

Nå har rektor Erik Heier satt to streker under en ordning han er godt fornøyd med. Det er skolen som eier pc-ene mens elevene leier, og for tre år siden fratok skolen elevene retten til å administrere programmene på pc-en. Skolen kontrollerer også hvilke nettsteder elevene har tilgang til. Facebook, YouTube og msn er forbudt område for elevene mens de er på skolen.

De varslede retningslinjer fra fylkekommunene er ikke nok, fastslår han:

– Teknologi og informasjon ligger alltid et hestehode foran byråkratiske retningslinjer. Pc-en må fungere som et læreverktøy, og da må du kunne ha alt fra sperrer på nettsider til kontroll over systemer. Da får de skolene der elevene eier pc-en selv store problemer. Skolen må ha kontroll over maskinen, slik at det er læreren som leder undervisningen, mener han.

Hva elevene skal kunne komme inn på av nettsider er altså kontollert av lærerne. Hva lærer så elevene om nettbruk av dette. Jo, ifølge Heier:

– Elevene får tilgang til informasjon på en helt annen måte, og må lære seg å hente, vurdere og ta stilling til informasjon. De kan hente informasjon hurtig og effektivt til mange fag. Det er heller ikke tvil om at elevene får en kompetanse som er mer i tråd med det moderne arbeidslivet, og forhåpentligvis snart også studielivet.

Skolens tilnærming applauderes ivrig i artikkelen av en tillitsvalgt i min egen organisasjon:

– Jeg skjønner ikke hva disse nettstedene har å gjøre med undervisningen i det hele tatt. Vårt poeng er at pc-ene må brukes fornuftig, sier leder i Utdanningsforbundet i Rogaland, Sigrund Haaland.

Nei, hvem skulle finne på en så vanvittig tanke som at det finnes noe av pedagogisk interesse på YouTube?!!


3 Svar to “Hva ti års bruk av bærbare har lært dem”


  1. mai 22, 2008, kl. 6:39 pm

    Hehe, sant nok. Jeg fant jo i dag ut av jeg ikke kunne bruke MSN på jobb lengre. Så hvis jeg vil ha tak i kollegaer på et annet arbeidsrom (har noen på MSN) må jeg heller sende meldinger via it’s learning som jo er 10 ganger så tungvint eller ringe og forstyrre resten av arbeidsrommet. Dessuten dukker det jo stadig opp nye steder der man kan være like sosial som på MNS og Facebook. Jeg leste også på ITU i dag om den siste rapporten om nye nettfenomener der Staten vil ta i bruk nettsamfunn for å nå ungdommen i større grad: http://www.itu.no/Nyheter/1211283696.92. Jaja, snart er det sommerferie:)

  2. mai 22, 2008, kl. 9:04 pm

    Jeg gjør meg nå følgende tanker:
    1) Jeg har vært på visitt på Nesodden VGS og likte det de gjør. Men antar vi fikk en lett glanset versjon av virkeligheten. Jeg har spesielt sansen for det faktum at elevene ikke er administratorer på egne pc-er.
    2) Jeg får nok en gang bekreftet at jeg skal holde meg i Tekna og ikke vimse bort til Utdanningsforbundet.
    3) Jeg har et behov for en viss kontroll av nett-aktivitet i klasserommet, men av/på er et dårlig valg. Muligheten av å åpne for bare noen nettsider fremstår som en stor drøm for meg, men samtidig ser jeg at noen (få) av mine elever nå begynner å bli drevne googlere. (Det er dog et langt stykke igjen til de faktisk forstår den informasjonen de finner.) Men jeg trenger da også å enkelt kunne åpne alt, evt. noen nye sider i løpet av timen.
    4) En av de (mange) nyansene som mangler i media er at ikt-bruk/pc-bruk må være fagrelatert. I naturfag YF ville jeg glatt droppet lærebøker på dagen. Hva skal jeg med dem? Egen fagkunnskap kombinert med diverse nettressurser og itsl som organisering/administrasjon/kommunikasjon er tilstrekkelig. I kjemi programfag kunne det ikke ramle meg inn å gjøre det samme. (Selv om jeg også der nå driver og funderer på noen mer digitalt orienterte opplegg.) I matematikk (som jeg ikke underviser i år) tror jeg at jeg ville hatt behov for en oppgavesamling, men min faglige kunnskap burde være nok til å drive en skikkelig undervisning basert på læreplanmål. Arrogant? Ja, kanskje. Men det hele krever rett og slett at vi tenker og vurderer og underviser på en annen måte enn før.

  3. mai 30, 2008, kl. 9:11 am

    Merkelig av Nesodden skole.


Legg igjen en kommentar


Add to Google
mai 2008
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

StatCounter

free web hit counter