28
jan
09

«Du finner ingen blogger eller noe slikt her»

Ovenstående er sitat i dagens papirutgave av Akershus Amtstidende fra rektor Erik Heier ved Nesodden videregående skole. Anledningen er at skolen feirer seg selv som den pioneren den er med bruk av bærbare datamaskiner for elevene. I år er det ti år siden dette startet som et prosjekt som vakte betydelig oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt.

Og det er når han skal oppsummere hvor skolen står i dag at han tilfreds konstaterer at ingen på hans skole kaster bort tiden på slike nymotens påfunn: «Heier fortalte at skolen i dag bruker pc på en tradisjonell måte.  – Du finner ingen blogger eller noe slikt her. PC brukes som et personlig redskap for elevene, sa Heier før han gratulerte alle med dagen.»

En skulle kanskje tro at to år etter at alle de andre videregående skolene i Akershus også har fått bærbare til sine elever, ville pionerrektoren filosofere litt over hvor man går videre herfra. Istedet inviterer han forskere til et noe spesielt oppdrag. Ingressen til artikkelen forteller at «Rektor Erik Heier vil knekke ‘Nesodden-koden'». Han uttrykker bekymring over gjennomsnittstall fra skole-Norge som viser at ikke alle bruker PC like mye som hans elever, som har hatt 1-til-1-dekning av bærbare i ti år. Derfor bør man nå komme dit og forske på følgende: «- Hvorfor kan vi vise til så kvalitativ og kvantitativ god bruk? Hvorfor lyktes vi så godt?»

I mange år har jeg lurt på hvorfor det ikke har kommet ett eneste innovativt pedagogisk opplegg fra en skole som ustanselig og begeistret har fortalt om sin teknologiske infrastruktur. Jeg tror kanskje jeg begynner å se hvorfor.


6 Svar to “«Du finner ingen blogger eller noe slikt her»”


  1. januar 28, 2009, kl. 6:33 pm

    Jeg skjemmes på min rektors vegne! Og vil legge til at han nok ikke har 100% oversikt, for jeg kan love at før jeg ble sykemeldt så hadde i hvert fall mine elever fått prøve seg på web 2.0…

  2. januar 28, 2009, kl. 6:39 pm

    Nei, det kan godt være at rektor ikke har full oversikt, og man skal jo også alltid ta Amta med ganske mange klyper salt. Men det som alltid har slått meg når Nesodden har vært ute og presentert seg i forskjellige sammenhenger, har det stort sett alltid dreid seg om «PC-telling»: vi har SÅ mange. Ja, og hva så?

  3. januar 28, 2009, kl. 6:42 pm

    Jeg er helt enig – bruk i motsetning til telling er forøvrig temaet for utviklingsarbeidet jeg holer på med på PPU for tida. -Kan jeg ubevisst ha blitt påvirket av situasjonen på Nesodden?

  4. januar 28, 2009, kl. 6:50 pm

    Jeg vet ikke om jeg skal le eller bli fornærmet av et slikt utsagn – men jeg velger det første, og takker for at jeg har en ledelse med litt mer vidsyn enn dette. Dersom du ikke satser kan du heller ikke vinne, og det høres ut som det kan være noe av problemet med at Nesodden ikke er den skolen alle ser til for å finne ut hvilken vei de skal gå videre. De burde jo, som du påpeker, med så ha lang erfaring ha mye nytt å formidle til andre skoler.

  5. januar 28, 2009, kl. 10:54 pm

    Jeg må si at dette er en ganske håpløs tilnærming til digital kompetanse. Hva skal de med pc’er egentlig, avanserte skrivemaskiner? Men bekrefter egentlig et inntrykk jeg har hatt en stund, at Nesodden var tidlig ute, men så stoppe de opp. Illusterer egentlig problemstillingen i dette universet: utviklingen går så fort, og den kan lett gå fra dem som ikke henger med.

  6. februar 2, 2009, kl. 9:00 am

    Oioioioioi… Pedagogikk er hovedanliggende for ledelsen, og rektors primæroppgave bør være å gå foran og se de store pedagogiske linjene, og også være pioner i bruk av nye verktøy. Det er selvsagt lov å ikke bruke blogging og nye verktøy, dersom dette strider mot pedagogisk modell, men jeg frykter at en her ikke vet mulighetene med verken Web 2.0 eller pedagogisk bruk av IKT.

    Det bekrefter også det jeg har sett flere ganger: Det er kjempeviktig at ledelsen drar på kurs! Jeg var på Oppegård vgs tidlig i januar og da var rektor og assisterende rektor med store deler av dagen. Kjempeflott, og meget prisverdig, for da signaliserer de overfor sine ansatte at IKT er viktig og dette er noe vi vil ta del i.

    Rektor ved Nesodden bør få én veldig konkret utfordring: Lese om Web 2.0, prøve det ut i praksis og også lytte til andres erfaringer for DERETTER eventuelt gå ut i tidsskrifter og forkaste det ene eller det andre som tull.


Legg igjen en kommentar


Add to Google
januar 2009
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

StatCounter

free web hit counter