22
Sep
10

NDLAs landssamling: mindre steile fronter?

Jeg må innrømme at jeg hittil ikke har brukt ressursene til NDLA i særlig grad. Jeg har også bare fulgt debatten om NDLA på avstand, men jeg har jo registrert at det har støyet ganske kraftig. Med min nye rolle som deltids-DinA, fikk jeg sjansen til å komme på nært hold av «dyret» gjennom deltagelse på landssamling i Bergen 21.-22. september. En ting som slo meg etter disse to dagene var at det virker som om det har skjedd en viss «avideologisering» av diskusjonen rundt prosjektet.

Busemann-versjonen av NDLA, i Utdanningsforbunds-/Lektorlags- /William Nygaard-tapning, er vel noe i retning av dette: staten bevilger midler til fylkeskommunene, som leverer en bestilling på billigst mulige læreverk i flest mulig fag. Middelmådige eller dårlige innholdsprodusenter leverer kvalitetsmessig undermåls digitale læreverk som sparekåte fylkepolitikere pålegger skolene å benytte som eneste tillatte verk. Fremtidig oppdatering av «verket» baserer seg på gratisarbeid fra lærerne. Elever som ikke kan lese på skjerm dropper ut av skolen. Lærerne mister sin metodefrihet. Forlagene mister alle inntekter fra læremidler og går konkurs. Fri produksjon av bøker blir umulig. Norge går nedenom og hjem. Diktatur er neste.

Det var tilløp til en viss temperaturheving i den avsluttende paneldebatten onsdag da utdanningspolitisk leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal, møtte NDLA-pioner og doktorgradsstipendiat Arne Olav Nygaard. Men istedet for full konfrontasjon endte det vel nesten i det reneste Rodney King-øyeblikk («Can’t we all just get along?»). Handal la død diskusjonen «bok eller nett» og slo uttrykkelig fast at Utdanningsforbundet ikke er mot NDLA. Han hadde fremdeles reservasjoner knyttet til den politiske beslutningen om NDLAs andel av bevilgningene til digitale læremidler  – for liten innflytelse for lærerne ( = Utdanningsforbundet?) –  og påstander fra enkelte medlemmer om at de tvinges til å bruke NDLA. Selv om han ikke greide å overtale Nygaard til å melde seg inn igjen i forbundet der og da, virket det som om sistnevnte vedgikk at dette var til dels nye toner fra en av prosjektets tidligere skarpeste kritikere. Da NDLA-leder Øivind Høines, som ledet debatten, avsluttet med å invitere Utdanningsforbundet til tettere dialog om videre utvikling var idyllen i alle fall tilsynelatende total.

Et trekk som slo meg ved presentasjonene tirsdag var muligens et bidrag til nedbygging av frontene fra NDLAs side. Spøkelset som de mer ekstreme kritikerne har forsøkt å mane fram har vært NDLA som Det Eneste Læreverket som skal avløse læreboka. Derfor var det påfallende hvor sterkt det ble betonet både i plenumspresentasjonen, men særlig i de fagspesifikke parallellsesjonene, hvordan enkeltelementer fra NDLA kan settes sammen med andre læringsressurser hentet hvor som helst fra og til bruk innenfor en hvilken som helst pedagogisk modell. Ikke minst ble det vist eksempler på hvordan læringsplattformer kan brukes til å organisere de sidene eller objektene en finner interessante, uten å «gå over til NDLA», slik det gjerne har vært uttrykt. De nye verktøyene som kommer i Arena-delen (annotering av nettsider, quiz-verktøy, samskrivingsverktøy, mm) blir også (når de måtte bli ferdige …) ting vi kan bruke uten å «kjøpe hele pakken» fra NDLA.

Slik sett er kanskje status akkurat nå ganske godt tilpasset et av poengene Margreta Tveisme avsluttet med i sin inspirerende presentasjon av nye Nordahl Grieg videregående skole: den brytningstiden vi er i gjør det nødvendig å stille de helt grunnleggende spørsmålene om det vi holder på med: «Hva er læring? Hva er kunnskap? Hvor er kunnskap?»

Kanskje er det håp om at flere vil se helt pragmatisk på NDLA-prosjektet for å vurdere om det ikke skulle finnes et og annet der som kunne bidra til læringsprosesser?


5 Responses to “NDLAs landssamling: mindre steile fronter?”


  1. september 23, 2010, kl. 8:58 am

    Hvis dine inntrykk deles av de andre som var med på samlingen, må jeg si meg svært fornøyd.

    Vi opplever at NDLA i praksis er med på å gjøre læreres handlingsrom større mht til å kunne finne gode læringsressurser til den enkelte elev. Dette er tydelig hvis man ser at ingen «lærebok» (digital eller analog) fungerer best alene.

    Utdanningsforbundet er en avgjørende aktør for oss å ha med på lag. Det er ikke mulig for oss å ha en god utvikling hvis den største lærerorganisasjonen, som også organiserer flesteparten av oss i NDLA, fraråder lærere å bruke sidene våre.

    Vi er derfor nå kjempefornøyd med at utdanningsforbundet nå signaliserer at de ikke er motstandere av satsingen. At man fremdeles er kritiske til organisatoriske sider ved NDLA er noe vi skal arbeide videre med i dialog.

    Takk for at du delte dine refleksjoner!

    Øivind Høines
    Leder NDLA

  2. 2 Erik
    september 24, 2010, kl. 12:15 am

    Elevene på Nordahl Grieg Videregående har allerede startet en fjesbokside for å gå vekk fra påbud om digitale lærebøker (NDLA): http://www.facebook.com/?ref=home#!/group.php?gid=115922215130713 .😉

    Fra fylkets side er og blir NDLA et monopolistisk spareprosjekt, av varierende kvalitet, som tvinges på elever og lærere uten alternativ. Dessverre.

    Utdanningsforbundet har PLIKT til å kjempe mot et prsjekt som, fra fylkets side, er ment å undergrave lærernes profesjonalitet og metodefrihet.

    Her er et eksempel på hvordan en heller kunne gjort det: http://www.libraries.wright.edu/noshelfrequired/?p=1422

  3. september 24, 2010, kl. 9:51 am

    @Erik: Dette er kanskje en sammenblanding av to debatter: den ene handler om bok versus skjerm, den andre om NDLA som potensielt monopol.

    Denne Facebook-gruppen har fastslått etter en måned på ny skole at skjerm ikke fungerer og vil ha den gode, gamle læreboka tilbake. Begrunnelsen, i den grad den kan leses ut av den forholdsvis tynne dokumentasjonen, er at for mange surfer på nettet og gjør andre ting enn det de skal for å lære fag. De sier også at de som VG1-elever er for unge til å ta ansvar for egen læring.

    Facebook-grupper er jo blitt den nye standarden blant ungdom når det gjelder å øve innflytelse i samfunnet (store seire som gjeninnføringen av 1,5-liters flasker med Urge har nok inspirert). Men det hadde jo vært strålende om dette engasjementet også kom til uttrykk i en konstruktiv diskusjon med lærerne og ledelsen på Nordahl Grieg vgs om hvilke grep de kunne gjøre for å få dette til å fungere bedre. Istedet for å gi opp etter en måned og la frustrasjonen komme til uttrykk på Facebook, synes dette som en glimrende anledning til å få en fruktbar diskusjon med lærere som jeg ikke kan tenke meg er fullstendig fastlåst i hvordan ting skal eller ikke skal gjøres. En kan jo også lure på hvor forpliktende en slik protest er når en ser aktiviteten på gruppa – tre diskusjonsinnlegg: en elev foreslår steintavler istedet for bøker, en godt voksen dame applauderer og sier at dette har hun alltid ment … Er dette representativt for hva elever vil? Buskerud fylkeskommunes undersøkelser om IKT-satsingen sin tyder på at elevene er fornøyd der ( http://www.bfk.no/Modules/NewsArticle.aspx?ObjectType=Article&Article.ID=13743&Category.ID=1325 ).

    Spørsmålet om ebok-versjoner av lærebøker (slik du linker til om Daytona State) går jo rett inn i debatten om ebøker i Norge akkurat nå. Det hadde vært fint om man bare kunne kjøpe lisenser til alt av lærebøker og tilby Ole Brumm-løsningen ja, takk, både papir og ebok. Men foreløpig ser ikke det ut som noen mulighet. Å påstå at forlagene har pådrivere for å få til slike løsninger ville etter min mening være en overdrivelse. Så tilbyr altså NDLA et alternativ, og det fremstilles som så problematisk at kampropet bare skal være «bekjemp, bekjemp!?

    Én ting er jeg enig med deg i: det er et problem hvis NDLA blir et obligatorisk læremiddel og at lærere presses til å bruke det mot sin vilje. Men hvor riktig er det som beskrivelse av situasjonen i skole-Norge i dag?

    • 4 Erik
      september 24, 2010, kl. 11:03 am

      Jørn skrev: «Én ting er jeg enig med deg i: det er et problem hvis NDLA blir et obligatorisk læremiddel og at lærere presses til å bruke det mot sin vilje. Men hvor riktig er det som beskrivelse av situasjonen i skole-Norge i dag?»

      Ja, slik er det på enkelte skoler i Hordaland, i alle fall. Dette er, i prinsippet, det eneste jeg har å innvende mot NDLA. Fylkesadministrasjnen tvinger NDLA på lærerne/elevene og stempler alle som uttrykker skepsis til kvaliteten i det som sinker. Det er godt å høre at NDLA selv toner ned en slik retorikk, men fylkesadministrasjonen har nok en litt annen agenda enn de som utvikler NDLA. Og det er først og fremst den agendaen som UDF må holde et øye med, ikke NDLA i seg selv.

      Når det gjelder fjesgruppen nevnt ovenfor så er den bare et par dager gammel. Men det er påfallende at elever som «visste» at de skulle være prøvekaniner allerede har begynt å angre. Nordahl Grieg er i alle fall en skole der en ikke kan skylde på at lærerne er sinker.

  4. 5 Øyvind Andresen
    oktober 16, 2010, kl. 10:47 am

    Fylkeskommunene har satset på å utvikle NDLA (Nasjonal digital læringsarena) som et nettsted som skal erstatte lærebøkene. De begrunner dette slik: ” ”Over en treårsperiode er det anslått at fylkeskommunene kan frigjøre inntil 200 millioner kroner gjennom besparelser bare i de største fagene.” Dette skjer til tross for at flere studier viser at vi leser mer overflatisk på en skjerm enn i en bok. Anne Mangen ved Lesesentret ved Universitet i Stavanger har vist at hyppige distraksjoner og mangel på fysisk kontakt med sidene, gjør elektronisk lesing vanskeligere. Hennes forskning har nå fått internasjonal oppmerksomhet.
    Digitaliseringa blir ikke bare brukt som argument for å fjerne lærebøker, men også å redusere antall lærerstillinger flere steder. Det er grunn til å stille kritiske spørsmål ved deler av IKT-satsingen uten å bli satt i bås med reaksjonære maskinstormere. Læreren må gjenvinne sin posisjon uten å kaste ut PC-ene.


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: