25
May
10

Drodling om (DinAs) ePedagog-oppgaver

Det nærmer seg andre møte med ePedagogene, eller som vi nå skal hete, DinA, Digitale innovatører i Akershus! (og så jeg, som har slikt et traumatisk forhold til Wassmos Dina … skal ikke gå inn på den historien, får vel bare finne meg i navnet).

Sterkt inspirert av Bjørn Helges oppsummering fra NKUL har jeg prøvd å tenke litt mer på det jeg skrev om i forrige innlegg: hvordan hever vi blikket fra verktøyopplæringen til de pedagogiske hensiktene med å integrere IKT i læringen? Jeg har lånt, bearbeidet, slått sammen og føyd til på hans mye mer omfattende liste. I tillegg har jeg fullt og helt tyvlånt Maritas ide om klasseromsledelse i det digitale klasserommet.

I et veldig foreløpig tankekart kom jeg da fram til seks hovedsvar på mulig skeptiske spørsmål av typen: «Hva skal vi nå egentlig med disse PC’ene i klassrommet?»

  • elevaktivisering og elevprodusert innhold
  • vurdering (for læring)
  • samarbeid, delingskultur
  • kildekritikk, nettvett, 21st century skills
  • tilpasset opplæring
  • klasseromsledelse i det digitale klasserommet

Selvfølgelig er dette begrunnelser som i sin tur kan påkalle ytterligere kritiske spørsmål: hvorfor skal vi nå la elevene produsere innhold, for eksempel? Men jeg stopper her foreløpig for å spørre: gir denne type begrunnelser  en tilstrekkelig overbygning over opplæring i de verktøyene som er antydet i de videre forgreningene utover i nedenstående tankekart (klikk kartet for  å se en større versjon)?



4 Responses to “Drodling om (DinAs) ePedagog-oppgaver”


  1. mai 25, 2010, kl. 8:22 pm

    Hyggelig at lista kunne være til nytte!
    Har sett på tankekartet (som ser bra ut) og tenkte umiddelbart på følgende mulige justeringer/tillegg:

    Vurdering: google docs (arbeid som prosees, kontinuerlig tilbakemelding)
    Samarbeid/deling: delicious/diigo
    Åpne klasserom: nærmiljø, næringsliv
    Sammensatte tekster: presentasjon(sverktøy)
    Google sites alternativ til wiki (via @hennlund)
    Klasseledelse: lite nytt: gjennomtenkt og tilpasset bruk av tilgjengelige ressurser!

    Jeg liker den praktiske tilnærmingen din!

  2. mai 25, 2010, kl. 8:48 pm

    @ Bjørn Helge: Dette er absolutt fruktbare tillegg til noe som selvfølgelig er et produkt under arbeid! Kjenner ikke særlig godt til Google sites, men dette kan sikkert Henning sette meg bedre inn i.

  3. mai 26, 2010, kl. 9:41 pm

    Interessant å se egne ideer brukt i en større sammenheng, og sier som Bjørn Helge – bare kjekt å kunne være til nytte! Ellers virker dette umiddelbart veldig fornuftig, og ikke minst konkret.


Legg igjen en kommentar

