28
Feb
10

Trenger vi lærere?

De siste dagene har det vært flere blogginnlegg om dette spørsmålet. Margreta var først ute,  og både Jeanette og June har skrevet tankevekkende om det.  Nedenstående var egentlig en kommentar på Junes innlegg, men siden den ble såpass lang, poster jeg den som innlegg her.

Jeg sympatiserer med ideen om å starte fra scratch med å stille de grunnleggende spørsmålene (hva er hensikten med utdanning, osv). Jeg er helt sikker på at om vi gjorde det, ville ingen finne på å organisere skole eller læring slik vi gjør i dag. Det er modellen fra industrisamfunnet som består i kraft av kultur og føringer som legger all verdens hindringer i veien for endring.

Men hvor realistisk er en slik utnulling av alt skolen har forholdt seg til de siste 150 årene? Skolen har jo også et samfunnsoppdrag. Enten vi liker det eller ei er vi ikke bare en sorteringsmekanisme for arbeidslivet, men ideelt sett også en formidler av viktige fellesverdier. Når den lærende blir subjekt i sin egen læring og presumptivt velger hva han eller hun vil lære, blir disse funksjonene ivaretatt på andre måter? Eller er de ikke viktige?

Det er godt mulig at vi må oppløse skolen i sin nåværende form for å få til virkelig disruptiv fornyelse. Samtidig er jeg skeptisk til de gjeddene som lurer i sivet når de etablerte rammene oppløses og vi lærere eventuelt bare skal tilkalles av den lærende som en av mange ressurspersoner hun måtte ønske å forholde oss til. Hvem skal lønne oss? Hvem skal passe på våre rettigheter? Jeg leser romantiske fremstillinger av læreren i det nye paradigmet som en slag ekvivalent til middelalderens omreisende lærde som bare hengte opp skiltet sitt når de kom til en ny by og tilbød sine tjenester – men i vår tid da selvfølgelig et digitalt skilt på nettet. Tja, jeg er ikke så sikker på om det er en slik salgsvirksomhet av min egen ekspertise jeg vil bruke tiden på.

Jeg merker at jeg blir litt utålmodig i forhold til disse «paradigmepredikantene» som på sett og vis sier: lat som om verden slik vi kjenner den i dag ikke eksisterer, og forestill deg hvor fint vi kunne få det hvis vi bare gjorde sånn … Det er den samme utålmodigheten som jeg føler i forhold til fantasy-litteratur. Forfatterne dikter opp sine egne universer der ingen jordiske eller menneskelige lover gjelder. Som tankeflukt er det sikkert moro, men har det noen relevans for meg?

Det jeg trenger mer av, er mer konkrete forslag til hvordan vi kan bende og bryte dagens institusjonelle rammer litt etter litt, slik at vi kan få til praktiske endringer i litt mer overskuelig framtid. Jeg kan også lage meg fantasier om hvordan den perfekte skole kunne ha vært. Vi skal sikkert tenke vågalt og radikalt også, men er det egentlig så fruktbart hvis det stort sett bare blir tankespinn?


6 Responses to “Trenger vi lærere?”


  1. februar 28, 2010, kl. 12:11 pm

    Et meget viktig og godt blogginnlegg.

    Men det er slett ikke luring i sivet som foregår, men jo at dagens «forandrere» (change agents) – det er mange av dem særlig i et USA som nå er mer på hugget enn noengang – aktivt og offentlig oppløser rammene. Særlig må det aktivt, detaljert arbeid til for å modernisere de nasjonale opplæringslovene_ – dette skjer ikke av seg selv (du skriver jo selv om føringer og hindringer). Og fagspesialist-lærere går meget gode tider i møte.

    «Sjefsgjedda»

  2. februar 28, 2010, kl. 12:37 pm

    Nord-Europas utdanningssituasjon er meget alvorlig _nettopp_ bl.a. fordi flere av de folkerike landene i Asia først nå får omfattende utdanningsdeltagelse (utover i beste fall noen få år) og derfor ikke er tynget av «legacy»-utdanningsrammeverk og kan og vil bruke toppmoderne rammeverk. Det er ikke tid til «litt etter litt» – Race to the Top illustrerer dette.

  3. februar 28, 2010, kl. 1:25 pm

    Hei🙂
    Blir mye kryssposting her, men dette innlegget skrev du jo som et svar på en bloggpost hos meg. Jeg har svart deg der https://www.blogger.com/comment.g?blogID=8363903828670405713&postID=2176638302519606452

  4. februar 28, 2010, kl. 4:57 pm

    Hei Jørn! Takk for lenking, eg ser jo at du først og fremst svarar June, men sidan du lenker til meg også, vil eg gjerne klargjera eit par ting: Eg ser for meg eit stort utviklingspotensial innanfor det beståande utdanningsparadigmet. Lærarar er avgjerande agentar for at elevane skal læra seg å læra. Eg trur ein fysisk, konstant storleik med høg kompetanse, som ein kan ha ein nær relasjon til, er viktig, og viktigare dess lenger ned du kjem i skulen. Men om læraren ikkje tek innover seg at læringsmiljøet er heilt endra, er det fare på ferde.

    Du vil diskutere korleis vi kjem vidare her og no, eg trur du står i ei særstilling, der du alt gjer mykje av det alle burde gjera. Eg kan forstå om du syns diskusjonen går på tomgang, men det er eit stort felt å endra. Då eg slutta i den førre jobben min for ein månad sidan, hadde eg berre såvidt starta på arbeidet med å få elevane til å sjå muligheitene på nettet, vi har som du seier, mykje anna å ta oss av også!🙂

  5. mars 1, 2010, kl. 8:26 am

    @Margreta: Tror nok dessverre du har altfor høye tanker om hva jeg har fått til – jeg baler med de mest grunnleggende ting knyttet til integreringen av digital teknologi i skolehverdagen fremdeles, og ser ikke på meg selv som noe stort eksempel til etterfølgelse. Men jeg prøver i alle fall å tenke litt over disse problemstillingene.

    Det som fikk meg til å reagere på innlegget til June, var sitater av denne typen:

    The learner should be given a chance to make ALL decisions about his/her learning. With time, these decisions become the sole responsibility of the learner.

    Hvordan får vi slike ting til å henge sammen med et system hvor læreplaner skal følges og skolen skal oppfylle andre mål enn å tilfredsstille den enkelte lærendes pasjon for å lære akkurat det han eller hun er interessert i?

    Det er litt av den samme frustrasjonen jeg følte etter å ha hørt Will Richardsons eksempler på Sandvikakonferansen i fjor høst: det er greit å vise unger som søker internetthjelp for å lære å gjøre opp ild med pinner, men vis meg en lærer som klarer å legge til rette for tilsvarende for oppfølging av hele bredden av læreplanmål som elevene mine er pålagt å jobbe med!

  6. mars 1, 2010, kl. 10:55 am

    Trenger vi lærere? Trenger skolen lærere? Hva slags lærere evt.? Mange har spådd – inklusive meg selv – fellsskolens fall og oppløsning. Men alt avhenger selvsagt av politiske føringer og politisk vilje fra de som evt. måtte sitte med makten. Men at skoleverket pr. dato i større grad har et styringsproblem enn et økonomisk problem eller kunnskapsproblemer, er jeg personlig ikke i tvil om. Hvem tar skolen på alvor i dag når det lille rare og vaglete SV-partiet får statråden for skolene – gang på gang? Jeg har twittret med tidliger statsråd Solhjell om hvorfor SV absolutt ville ha fjernet Møglestumodellen med tak på fravær i vgs. – når frafall og fravær hører sammen dokumentert i Aftenposten nylig – og frafall er nå det store satsingsområdet for Kristin Halvorsen. Svaret fra Solhjell er like merkelig som betegnende: Han var ikke informert om – evt. når fraværstaket og modellen ble fjernet. SV setter nå altså mange tunge tiltak inn for hindre følgene av sin egen skolepolitikk!

    Når det gjelder lærerstatus som denne debatten kanskje egentlig dreier seg om, så er det helt opplagt at lærerlønningene skal NED dersom KS får viljen sin (sammeniknet med andre grupper). Får de ikke det til sånn umiddelbart, skal statusen senkes gradvis – og gjerne så umerkelig over tid som mulig sammen med flere undervisningstimer, bundet tilstedeværelsesplikt og økt dokumentasjon og rapporteringsplikt. Tidstyvutvalget er en ren avledningsmanøver for flere tidstyver i skolen – man fjerner noen og innfører flere. Hvem som ønsker seg inn i et slikt yrke med 5-7 års utdanning – ja det blir kanskje ikke mange…? Kanskje NAV og skoleverket kan slås sammen…

    http://www.knutmichelsen.no


Legg igjen en kommentar

