03
Feb
10

Tre år!

I dag er det tre år siden jeg skrev mitt første blogginnleggMitt hJØRNe av web’en.  I bloggeår må vel det være nesten like mye som det tilsvarende i hundeår, så fort som ting forandrer seg på nettet? Selv om jeg hadde hatt en slags tilstedeværelse på world wide web tidligere, blant annet med en hjemmeside (som da ikke var blitt oppdatert på flere år … ), var dette for meg det første steg ut på det sosiale nettet.

280 innlegg og over 500 kommentarer senere er det en kilde til daglig inspirasjon å følge med det nettverket som jeg direkte og indirekte har fått som resultat av skrivingen.

Jeg møter fremdeles folk som lurer på om det kan være noe særlig lurt å drive og legge ut all mulig slags informasjon på nettet. Er det ikke rett og slett litt skummelt? Jeg tror ikke det (skjønt,  hvem vet hva Google planlegger å gjøre med all informasjonen de samler sammen?). Will Richardson oppfordrer oss til å ta kontroll over våre «digitale fotavtrykk», å gjøre oss selv «Googleable». Han mener at det er en ferdighet elevene våre kommer til å være helt avhengige av: har du ikke en tilstedeværelse på nettet, vil det nesten være som om du ikke har eksistert. Og skal vi ha noen formening om fornuftige måter å skape en slik nettilstedeværelse på, må vi prøve det ut selv.

Det betyr at vi selvfølgelig skal være bevisste på hva vi legger ut og hva som skal forbli i det som er igjen av privatsfære. Ingen har vel nå noe fasitsvar på hvor balansen ligger – det er noe av det som gjør dette spennende.  Denne bloggen, Twitter-kontoen min, Flickr-bildene mine, Del&Bruk-siden min og alle de andre stedene hvor jeg har labbet og lagt igjen fotspor, gjør at jeg av til tenker at til å være en ekstremt innadvendt person er jeg visst jammen litt av en ekshibisjonist!

Jeg holder fast ved at jeg først og fremst skriver for meg selv. Men fra ekshibisjonisten i meg: Takk til alle som stikker innom her og leser og kommenterer!


5 Responses to “Tre år!”


  1. februar 4, 2010, kl. 8:35 am

    Gratulerer med imponerende blogginnsats, og takk for mange gode leseopplevelser – regner med det også blir flere i framtiden!

  2. februar 4, 2010, kl. 2:22 pm

    Ser fram til å lese det du skriver fremover. Det er alltid interessant å lese det du skriver og jeg håper at mange som nå er gått over til Twitter (dvs lagt bloggen «død») kan gjenoppdage hvilken utrolig fin ressurs bloggen er – både for sin egen og for andres del. Jeg ser ingen motsetning i Twitter og blogg, men forstår at tidsklemma kan komme i veien. Selv skriver jeg nettopp som du sier: Fordi det er lærerikt. For meg selv, men kanskje også for andre. Twitter er også lærerikt, men på en annen måte. Ja takk begge deler sier jeg!

  3. februar 4, 2010, kl. 4:38 pm

    Gratulerer med treårsdagen! Det skulle bli 21 lys på kaka det?

  4. februar 6, 2010, kl. 9:53 am

    Gratulerer med tre år! Selv nærmer jeg meg ett år og opplever at blogging har vært en spennende utfordring til egen refleksjon. I tillegg er det en møteplass for de av oss som våger å tenke høyt rundt tema vi er opptatt av.


Legg igjen en kommentar

