21
Nov
09

Fem minutter (?) om pragmatisk IKT-bruk

Om en drøy uke skal IKT-gruppa ha ansvar for en halvannen times økt for hele kollegiet  Vi har gått ut med tilbud om opplæring i enkelte ferdigheter, men bestemte oss også for å ha en litt mer åpen seanse som vi kaller en workshop om god bruk av IKT. Vi vet ikke helt hvordan den kommer til å forløpe og heller ikke hvor mye input vi i gruppa må eller bør komme med. Forhåpentlig har mange både innspill og spørsmål å komme med. Foreløpig har vi tenkt at et par-tre av oss i gruppa presenterer noe i ca. fem minutter hver.

Hva skal jeg si?

Jeg tenkte å bruke  kurset mitt i samfunnsfaglig engelsk i VG3 om et eksempel – ikke på noe fantastisk vellykket, men som et forsøk på integrert bruk av verktøy som gjør at læringsprosessen blir helt annerledes enn det som hadde vært mulig i en ikke-digital skole. I år bruker vi så å si ikke lærebok i kurset, fordi den skoleinnkjøpte boka er ekstremt dårlig. Dermed blir det naturlig å snakke om hvordan vi kan løse utfordringer knyttet til det – men samtidig prøve å vise ting som kan ha gyldighet litt ut over det å undervise i engelsk uten lærebok. Jeg har lyst til å bruke innledningen til å skape nysgjerrighet om mange måter å jobbe digitalt på uten å forsøke å forklare veldig mye på den korte tida. Hvis noe fenger, kan vi bruke tid på det etter innledningen – hvis ikke,  lar vi de sovende hunder få dorme videre.

Gir det mening å først se på IKT-bruken i dag ut fra følgende dimensjoner:

Som i:

Noen mener PC’ene bør ut av skolen. Det er etter min mening et håpløst standpunkt.

Noen mener at PC’ene helst bør brukes som litt dyre skrivemaskiner – med installerte programmer til tekstbehandling og lite annet, og i alle fall  ingen kommunikasjonsmuligheter. Jeg er selvfølgelig ikke enig i det. Men jeg mener at vi fortsatt har bruk for installerte programmer og skal vise eksempler på det.

Noen mener at It’s learning og andre læringsplattformer ikke er eksempel på «ordentlige» digitale ferdigheter – at det bare en beskyttet lekegrind som ikke utsetter elevene for den virkelige digitale verden der ute som de må forholde seg til både nå og i framtida – alternativt, at det bare er en unnskyldning for lærere til å fortsette sin lærersentrerte praksis mens de kan si at de er blitt digitale og moderne. Jeg tror det kan være snev av sannhet i begge ideer, men med de rammene jeg har rundt jobben min i dag, mener jeg at læringsplattformer kan brukes til noe fornuftig. Jeg skal vise ett eksempel på en funksjon i It’s learning som ikke så mange bruker foreløpig.

Noen mener at det bare er  Web 2.o som gjelder nå. Dette er det vi kaller Internett  når vi fokuserer på samarbeid og produksjon av innhold – blogger, wikier, sosiale nettverk, Twitter, osv. Som jeg alt har sagt, mener jeg at vi gjerne skal benytte «eldre» digital teknologi. Men vi skal også ut på nettet. Jeg skal vise noen få eksempler på hvordan.

Istedet er mitt motto pragmatisk: whatever works! Her er mitt forsøk på å vise hvordan jeg  integrerer noen av verktøyene fra alle de tre typene ovenfor  i dette engelskkurset :

Alle disse viser jeg kort  «live». Med Firefox TreeStyle Tab-tillegg kan jeg åpne alle sidene jeg skal vise på forhånd og ha dem organisert i en rekke små faner i venstrekant av skjermen (slik Will Richardson gjorde på Sandvika-konferansen – takk til Guttorm Hveem som tipset om det!).  Framvisningen tenker jeg  organisert rundt  venn-diagrammet ovenfor som skal vise hvordan de tre verktøytypene integreres i kurset. Den øverste fanen i tremenyen min –  den som jeg vender tilbake til som en slags innholdsside, er denne nettsiden (ikke helt ferdig ennå) som jeg lager og laster opp separat  (jeg måtte lage den som nettside for å få både linkene ut på nettet og mellom deler av dokumentet til å virke). Den skal også fungere som notatside til de som vil finne ut mer, slik at de kan se på programmer og nettsteder etterpå.  Disse notatene gjennomgår jeg selvfølgelig ikke i selve presentasjonen. Der viser jeg istedet:

Fra læringsplattformen:

Planleggeren i It’s learning: hvordan jeg bruker dette verktøyet til å lage en årsplan og samle alle oppgaver og ressurser til bruk i kurset.

Fra nettbaserte ressurser:

Diigo: brukes til å samle nettressurser, merke dem med etiketter, sortere dem i lister etter tema/læreplanmål. Viser også Diigolet for å illustrere hvor raskt det går å lagre ressurser på denne måten.

Quizlet: for gloselæring

Blogger.com: for elevblogger

Men ikke minst viktig: mitt PLN – personlige læringsnettverk – som gir meg innspill og svar og impulser om alt mulig:

Blogg/ rss-leser

Del & Bruk

Twitter

Fra installerte programmer:

Scrapbook:  for lagring av nettressurser lokalt på maskinen. Siden mesteparten av ressursene i kurset er nettbaserte, må elevene kunne hente dem fram på en eksamen der alle hjelpemidler er tillatt, men Internett er stengt.

På dette tidspunkt er vel garantert mer enn fem minutter gått og forvirringen total –  eller? Hvis noen har forslag til andre måter å gjøre dette på, er jeg takknemlig for kommentarer!


7 Responses to “Fem minutter (?) om pragmatisk IKT-bruk”


  1. november 21, 2009, kl. 2:27 am

    Dette ser jo både interessant og velfundert ut. Jeg leker med tanken om bokløst selv, synes det er krevende å kombinere god bruk av IKT med bok. Jeg ville vurdert å tone ned PLN en del i presentasjonen, heller spare til en annen gang. Erfaringsmessig er det omtrent der mange «detter av» fordi det blir vagt og stort og litt skremmende. Konkrete, matnyttige, oversiktlige, begrensede ressurser, derimot – så får man ta jobben med å utvide horisonten etter hvert, tror jeg. God mulig jeg låner deler av presentasjonen en gang, hvis det er greit🙂

  2. november 21, 2009, kl. 8:28 am

    Takk for innspill, Bjørn Helge! Jeg er enig i at PLN-delen kanskje kan vente – jeg kunne gå diagrammet rundt og utelate det i første omgang, og så avslutte med bare å si noe sånt som at «for meg personlig er det Web 2.0 som personlig nettverk som er viktigst, men det kan vi heller komme tilbake til hvis det er noen som er nysgjerrige på begrep som Twitter» — det svirrer jo litt i lufta for tida — og på et eller annet tidspunkt i alle fall oppfordre alle om å bli med i Del & Bruk?

    Selvfølgelig må du gjerne bruke det som måtte være av interesse her!

  3. 3 bjornhg
    november 21, 2009, kl. 10:08 am

    Enig i at D&B og Twitter bør nevnes, ja. I slike presentasjoner er det lett å påføre forsamling «application overload». Been there, done that… Resultatet er at unødvendig mange føler seg overveldet. Jeg synes at presentasjonen din ellers er forbilledlig nøktern i tilnærmingen – og ikke minst (som vi snakket om) praktisk anlagt. Litt avhengig av hvilke fag man får neste år, ville det vært spennende å høre om du ville vært interessert i en form for samarbeid neste år. Jeg synes web2.0 og sånt blir mest interessant og nyttig når det kan brukes til å gjøre klasserommet større. Det kunne vært spennende å lage prosjekter som gjør kommunikasjon på engelsk mer naturlig for elevene enn det ofte oppleves i klasserommet. Felles diskusjonsforum, felles diigo-lenker, felles laging av avis, etc kunne vært interessant. Gi lyd hvis du er interessert. Lykke til med presentasjonen (og innvilg deg selv 10 minutter:-)

  4. november 21, 2009, kl. 10:55 am

    Dette ser bra ut. PLN kan nok tonast ned, men det er fint å nemna det. Dei som er interesserte spør deg kanskje om det seinare. Eg pleier å spørja om nokon har leita etter gode læringsressursar på nettet. Og så spør eg om kor lang tid dei bruker på det, for så å visa d&b si diigogruppe. Det er det fleire som synest er nyttig. Elles trur eg på å visa fram gode dømer og å skissera bruk av verktøy/ressursar.

  5. november 21, 2009, kl. 11:27 am

    Først har jeg lyst til å si at det er veldig hyggelig å få lese en av dine velformulerte bloggposter igjen! Som du selv har påpekt er det stillere i bloggosfæren enn tidligere, og det er på mange måter litt trist.

    Jeg tror at du er inne på noe viktig her. Det må da være bra å ta utgangspunkt i der folk er, og i modellen din er det rom for alle. Jeg synes du skal nevne PLN jeg også. Det er for meg der skillet går mellom det å tenke kollektivt og det å være alene om alt. Et PLN inkluderer jo egen skole og kollegene der, så det er fint å bevisstgjøre om det.

  6. november 21, 2009, kl. 11:55 am

    Jeg synes at diagrammene dine er veldig gode og gir god mening. Ofte er det lett å fokusere på for mange verktøy, her tenker du helhet, og det er viktig. Mange henger seg likevel opp i verktøyene og har mange spørsmål der, men jeg forstår at det kan dere bruke litt tid på i workshop etterpå? Likevel, du bør forlange et kvarter, tror jeg.😉 Lykke til, som Bjørn Helge, kommer jeg nok til å stjele litt her!

  7. november 21, 2009, kl. 11:34 pm

    Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Jeg tror nok, ved nærmere ettertanke at jeg bør ta med noe om PLN, ja – det er viktig i en slik setting å prøve å oppmuntre kolleger til å se hvor fantastisk mye det er å hente i et slikt.

    Om det fem minutter eller litt mer får vi se, men det er et poeng at ikke vi i gruppa skal stå og prate – kollegene skal være aktive. Så får vi se hvor mye dytt som skal til for å få det til.

    @Bjørn Helge: absolutt åpen for å prøve en eller annen form for samarbeid. Hvis du har gode ideer om hvordan vi trekker med utenlandske skoler i tillegg til Trondheim og Drøbak, blir jeg enda gladere!


Legg igjen en kommentar

