06
Sep
09

Planlegger i It’s learning: ryddig (men ikke akkurat 2.0)

.

I arbeidet med å VG3-kurset Samfunnsfaglig engelsk har jeg  tatt i bruk vertøyet Planlegger i It’s learning. Foreløpig er jeg veldig godt fornøyd med det.

En viktig årsak til at jeg så meg om et et verktøy for å lage en god struktur på innholdet,  er at jeg kommer til å bruke lærebok i liten grad. Jeg hadde kurset også i  fjor og innså for sent hvor håpløst dårlig (den skoleinnkjøpte) læreboka er. Da jeg satte meg ned for å planlegge i august, la jeg den bare bort og brukte læreplanens kompetansemål for å bygge opp kurset slik jeg ønsker det. Med utgangspunkt i modulbegrepet slik Henning Fjørtoft bruker det i Effektiv planlegging og vurdering, har jeg fordelt kompetansemålene på åtte moduler.

Planleggeren gjør det enkelt å legge inn start- og sluttdato for modulene og læreplanmål det skal jobbes med. Så er det bare å begynne å legge ressurser inn i de forskjellige modulene – alle typer innhold som kan legges inn i It’s learning. Vurderingssituasjoner kan legges inn, etterhvert forhåpentlig med vurderingskriterier.

Dette ser i alle fall foreløpig veldig ryddig ut. Alt vi skal jobbe med av materiale kan samles på ett sted, og alt elevene produserer kan samles (og eventuelt deles) på samme sted.

For en som skilter med Web 2.0 i bloggbanneret kan vel dette oppfattes som et tilbaketog. Men jeg har alltid vært pragmatisk i forhold til LMS versus Web 2.0.  Skolen bruker It’s learning i stor grad, og da mener jeg vi like godt kan utnytte  verktøyet så godt som mulig. Elevene i denne gruppen skal prøve å blogge litt, og det gjør de i Blogspot eller WordPress. Jeg kommenterer selvfølgelig på bloggene. Men vurderingene (jeg tror foreløpig jeg bare skal kjøre «godkjent/ikke godkjent» ut fra to-tre enkle kriterier), de legger jeg inn i It’s learning.

Med mulighetene jeg har for å gi skrivetilgang til elevene i It’s learning, er det ikke noe i veien for at de også skal bidra til å bygge  innholdet. Siste fagdag brainstormet de f.eks i grupper og laget tankekart i Freemind. Disse tankekartene lastet de opp slik at vi har dem som ressurser til senere.

Marita har for øvrig laget en god forklaring på hvordan man bruker Planleggeren på bloggen sin.


3 Responses to “Planlegger i It’s learning: ryddig (men ikke akkurat 2.0)”


  1. 1 Kjemikeren
    september 6, 2009, kl. 9:01 pm

    Enig med du. Synes også den nye planleggeren er brukbar. Problemet mitt er at jeg er et tekst-struktur-menneske, og jeg liker tabellen JEG ser mye bedre enn den listen ELEVENE ser. Og så forsvinner oppslagene nedover, det liker jeg svært dårlig.
    Men utenom det – helt ok verktøy. Tenkte ikke over at jeg måtte forklare elevene hva dette var, men det viste det seg at jeg måtte. Noen ganger er jeg glad for at elevene kommenterer ting høyt, for jeg er ganske sikker på at de ikke ville spurt hvis jeg lurte på om noen hadde spørsmål…

  2. september 6, 2009, kl. 9:33 pm

    Jeg legger inn litt info når jeg lager ny modul, inspirert av Fjørtoft (og dermed av Wiggins/McTighe, som han vel har hentet det fra): hovedspørsmål/overordnet ide som det skal jobbes med gjennom hele modulen, dernest hovedspørsmålene som er avledet av denne. Skal også etterhvert prøve å få inn viktige begreper som elevene må ha på plass for å kunne jobbe med modulen.

    Så har jo elevene muligheten til å velge ‘Vis alle’ moduler (og ikke bare ‘Gjeldende’), slik at de kan skrolle seg ned og se hele kurset. Men jeg er enig i at det kanskje kunne vært ryddigere for mange elever også å se den tabellen vi ser når vi legger til innhold.


Legg igjen en kommentar

