04
Sep
09

Hvor skal trekkraften komme fra?

Dagens tema  blant de jeg følger i twitterverset så vel som i bloggsfæren har vært et par ganske tydelige uttrykk for backlash mot hele tanken om at satsingen på IKT i skolen har noe for seg.  Bergens Tidende har tydeligvis en hel liten kampanje gående for å vinkle skoleoppslagene sine på denne måten.  Det som har særlig har provosert i dag, er Norsk Lektorlags leder Gro Elisabeth Paulsen, som i en lengre kommentarartikkel siteres på følgende kraftsats: «Det er teknologioptimistene som er pedagogiske sinker.» Dette utsagnet fant redaktøren for lagets nettsider så fortreffelig at det for en stund figurerte på hovedsiden i den visstnok faste spalten «Gullkornet». Det er uvisst om det er de sterke reaksjonene fra en del av deres egne medlemmer (Ingunn, Marita)  som har ført til at det nå er erstattet av noe mer harmløst.

For noen måneder siden rotet jeg meg bort i en liten meningsutveksling der jeg antydet at de som var skuffet over Utdanningsforbundets frykt  for alt nytt trolig ikke hadde så mye mer å hente hos de som samles under uglelogoen for å fremme lektorenes interesser. Det er fristende å si: hva var det jeg sa …

Men det er egentlig ikke særlig overraskende. Noen mener også i dag at våre fagforbund bør stå i spissen for integrering av digital teknologi i skolen, fordi den er blitt en så viktig del av samfunnet som omgir skolen. Jeg tror vi bare må innse at forbundene først og fremst ser det som sin oppgave å ivareta sine medlemmers  interesser knyttet til økonomi og arbeidsforhold.  Og for gjennomsnittsmedlemmet av både Utdanningsforbundet og Lektorlaget er nok innsats for å implementere digital teknologi i utdanningen ganske langt ned på listen over prioriterte kampsaker.

Vi som blogger og twitrer om betydningen av å ta i bruk potensialet for læring som ligger i fornuftig bruk av IKT utgjør et bittelite mindretall av landets lærere.  For oss kan det virke innlysende at det er fornuftig å investere masse innsats i å prøve ut alt det spennende nye som vi får tilgang til hele tiden. For den jevne lærer er det sikkert mer et ork.  Ikke alle IKT-forkjempere har det like traurig,  men av og til kan en lure på om det er nytteløst å forsøke å få til endring.

Så hvis ikke fagforbundene er våre allierte i «the good fight», hvor skal egentlig trekkraften for endring komme fra? Jeg har fått stor sans for kunnskapsministeren, som er en av få politikere som synes å ha forstått sosiale medier. Men det er kanskje ikke å forvente at ministeren alene skal makte å puffe på for å skape endringsprosessene vi måtte ønske. I Buskerud virker det som om blant annet Kirsti Slettevoll har bidratt til en veldig sterk bevissthet om skoleeiers betydning for hvorvidt en skal lykkes med IKT. Mange av oss opplever imidlertid eiere som er langt mer fraværende i så måte. Dermed blir det i stor grad opp til tilfeldige enkeltpersoner rundt omkring. Ildsjeler og rektorer som har «sett lyset» kan få til mye lokalt, men det blir ingen kritisk masse ut av det.

Personlig tror jeg ikke noe av betydning kommer til å forandre seg før lærere flest innser at de må. Lisa på Lisas Lagune er inne på det samme i sin reaksjon på Bergens Tidendes siste utspill: da lærere i det gamle religionsfaget fant ut elevene faktisk kunne bli spurt om andre religioner enn kristendommen til eksamen, måtte de utvide repertoaret i undervisning litt ut over salmepuggingen. I dag ser jeg liten grunn i eksamensformene til at de lærere som alltid har levd etter devisen «det fins ikke den reform som ikke kan tilpasses min undervisning» skulle forandre på noe som helst. Inntil vi i alle fall kan slå i bordet med forskningsresultater som beviser hinsides enhver tvil at integrering av IKT gir bedre karakterer på de fremdeles helt tradisjonelle eksamensoppgavene elevene måles etter (for ikke å nevne PISA), vil det å bruke tid på å sette seg inn i IKT være en lose – lose-situasjon for gjennomsnittslæreren: masse tid brukt på å sette seg inn i nye måter å tenke læring på og som ikke gir bedre resultater enn det vil gi å fortsette som man alltid har gjort.


7 Responses to “Hvor skal trekkraften komme fra?”


  1. september 5, 2009, kl. 5:09 pm

    Du skriver som vanlig treffende. Nå gikk jeg vel kanskje ikke fra Utd.forbundet til Lektorlaget pga. deres IKT-politikk, og som du sier, det står vel ikke så høyt på lista til forbundene. Men jeg synes det er sterkt provoserende når en leder av en fagforening kan snakke på en slik bedrevitende og lite innsiktsfull måte, ikke bare om sine medlemmer, men om lærere generelt som er opptatt av IKT, selv om vi kanskje ikke utgjør et veldig stort flertall. Jeg synes også det er fryktelig vanskelig å hele tiden skulle forsvare at «dette lærere elevene mye mer av». Mitt utgangspunkt for å bruke IKT i undervisningen er jo ikke at jeg tror at mine elever blir så mye smartere enn andre og at de lærer mye mer, men fordi det gir meg muligheten til å lage ulike undervisningsopplegg tilpasset de mange ulike elevene og deres ulike læringsmåter. Min trekkraft er nok i hovedsak elevene. Veldig mange andre instanser i skolen gir meg veldig lite trekkraft. Jeg tror heller ikke som deg at det blir noe særlig endringer i skolen, det er seig materie, og man kan jo stort sett gjøre litt som man vil. Det er ikke særlig mange som bryr seg.

    • desember 5, 2009, kl. 12:46 pm

      Hei Jørn, pinleg at eg først no har kome over dette blogginnlegget. Eg har hatt ein hektisk haust og må innrømme at eg ikkje har klart å halde meg oppdatert. Ein del RSS-feeder i Netvibes står ulest,ja. Takk for veldig hyggeleg omtale – så altfor meget. Du har kanskje sett NDLA-debatten på min blogg dei siste dagane? Blir det It’s Learning og Bergen i april på deg? Vi drar med en stor Buskerud-gjeng, ser det ut som.

  2. desember 5, 2009, kl. 7:45 pm

    @Kirsti: kjenner meg igjen i litt mange uleste innlegg i rss-leseren, ja … Ellers ser det ut til at dere i Buskerud er veldig på hugget med bevisste strategier for implementering av IKT — absolutt eksempel til etterfølgelse!

    Jeg har fulgt NDLA-debatten og syns du har gjort en strålende innsats i å få satt ting i riktig perspektiv. Jeg har ikke bidratt i den debatten fordi jeg ikke syns jeg har noe å komme med utover det som du og andre allerede har formulert bedre. Det er tydelig at det blogginnlegget fikk røsket opp ganske bra i en del hittil uuttalte oppfatninger om den tematikken.

    Håper å komme meg til Bergen i år også – men vi har ikke tatt stilling til om vi skal sende noen, og i tilfell hvem.


Legg igjen en kommentar

