10
Jun
09

Juni-blues og bloggepause

Det er den tiden av året igjen. Standpunktkarakterene settes, skriftig eksamen avvikles på løpende bånd, snart er det bare muntlig som gjenstår. Og så går jeg rundt og får litt av samme følelsen som jeg får hvert år:  det ble ikke helt sånn som jeg hadde tenkt  –  i år heller; mange gode intensjoner og inspirerte tanker i den klare høstluften i september, og så er det plutselig mai og jeg innser at jeg rakk ikke, fikk ikke til, gjennomførte ikke, … Refrenget på juni-blues’en blir «i morra, i morra, da ska’ det bli andre saker.» Pliktskyldigst må jeg berge stumpene av årets prosjekter mens det eneste jeg egentlig har lyst på  er ferie  – før jeg skal starte planleggingen av de virkelig storartede tingene neste år.

Det er vel delvis denne følelsen som har gjort at det har vært stille her på bloggen en stund også.  Inspirasjonen har vært borte. New York Times hadde en artikkel før helgen om hvordan 95 prosent av133 millioner blogger som Technorati fulgte  ikke var blitt oppdatert på 4 måneder («Blogs Falling in an Empty Forest. When the Thrill of Blogging Is Gone.»). Riktig så lenge er det ikke siden forrige innlegg her. Og jeg er definitivt ikke klar for å la Mitt hJØRNe av web’en bli del av statistikken over blogger som oppgis for godt.

Men det har vært interessant å se at flere bloggere jeg følger har hatt lignende pauser i det siste. Selv en så sentral person i edublogsfæren som Will Richardson skrev ikke et eneste innlegg på Weblogg-ed mellom 6 mai og 6. juni. Er det Twitter som er i ferd med å ta over mye av ideutvekslingen? Og forflytter mye av diskusjonen som krever mer enn 140 tegn seg til mer sosiale arenaer som Del&Bruk?

I motsetning til de bloggerne som omtales i New York Times’ artikkel, har jeg i alle fall én fordel: jeg startet ikke å blogge for å tjene penger eller bli berømt. Bloggen er fremdeles et ypperlig format for å reflektere over alt som har med skole og læring å gjøre, og det kommer jeg til å fortsette med. Det er nok ikke mange som hører når jeg roper uti skogen her. Men det er det som skjer inni hodet mitt når jeg skriver som er viktig.


10 Responses to “Juni-blues og bloggepause”


  1. juni 10, 2009, kl. 8:53 pm

    Hei Jørn! No var det hyggeleg å finna livsteikn på bloggen din, eg har sakna det, og du har også vore sakna på Twitter.

    Juni-bluesen er kjent, veldig kjent! Og for meg blir ditt innlegg, saman med Ingunn sitt siste innlegg, ei god oppsummering av ei spesiell tid i eit spesielt yrke. For meg er det også ofte slik at eg er veldig sliten, og gler meg til ferie, men når ferien kjem, kjenner eg meg ganske tom nokre dagar. Ein mini-sorgreaksjon; det var dei elevane, og det året. Men eg er jo på ein måte glad for at det er slik, at eg bryr meg såpass om elevane og om jobben!

  2. juni 10, 2009, kl. 9:03 pm

    Den siste setningen hadde også tenkt å skrive. Ok, du ble første. Det er greit å være nummer to også.

    Det må såes tvil om vi er frittstående enkelt individer, når så mange har de samme tankene.

  3. juni 10, 2009, kl. 9:25 pm

    Tror som du sier at twitter er en del av årsaken. Har sett en klar nedgang i tweets det siste halvåret, i takt med at twittersfæren vokser.
    Men det er nok noe i at det er den tiden av året …
    Kjekt å se deg ja🙂

  4. 4 Lektor Melby
    juni 10, 2009, kl. 9:27 pm

    Jeg har altså vært lærer i to år, og trives så godt med det at jeg har bestemt meg for å stå til jeg blir 73, om så bare på trass. Her om dagen fleipet jeg med inspektøren på skolen og spurte ham om han trodde at jeg også kom til å være like stresset i juni, mens jeg samtidig like sikkert ville si at «til neste år skal alt bli bedre» når jeg runder 70 år , eller om jeg etterhvert vil få et annet grep om det, slik at alt vil på skinner. Svaret var at jeg nok måtte belage meg på at den refleksjonen ville være en årlig hendelse. Når jeg leser dine refleksjoner Jørn, skjønner jeg at opplevelsen du beskriver er noe som følger med yrket.

    Også jeg kjenner litt på juni-bluesen. Men da er det jo å huske på at lærerjobben er som å jobbe seg frem mot en premiére. Alle vet at dagen etter premiéren har man en slags nedtur, en slags utladning, en slags blues. Det er en naturlig del av greia. Tomhetsfølelsen er med andre ord som du selv er inne på, en sunn reaksjon. Her har man jobbet med en gjeng ungdommer, tenkt på dem, vært bekymret for dem, irritert på dem, fornøyd med dem, stolt av dem, ja, man har hatt så mange følelser knyttet til dem. Og så reiser de bare vekk, liksom. Det er ikke rart man kan få en slags følelse av å bli forlatt. Selv skal man jo bli der de neste ti, tyve,tredve årene. Da er det nok en trøst at man også gleder seg til høsten. For det verste som kan skje er vel at man starter året med holdningen: «Det kommer aldri til å gå, vi kommer aldri til å bli fornøyd, vi kommer aldri til å få det fiks ferdig.» Jo, jeg mener bestemt at det er verre enn å ha litt juni-blues på slutten av skoleåret.

  5. juni 10, 2009, kl. 9:37 pm

    Jeg har også registrert fraværet og savnet «stemmen» din i det som etter hvert er blitt mitt virtuelle lærerrom. Jeg merker at jeg denne våren har kjent mer på hvor frustrerende mai og juni måned er med halvfulle klasser, uforutsigbare dager og sluttvurderingskjør. Samtidig har jeg også enda større forventninger til neste høst. Jeg føler at det siste halvårets mange samtaler om læring, ikt og vurdering i skolen har vært utrolig utviklende, og selv om mange spørsmål står ubesvart og retningslinjene fra sentralt hold ikke alltid føles entydige. Jeg ser konturene av noe jeg tror kan bli veldig bra – og gleder meg veldig til å få alt på plass! Kanskje neste mai/juni kan bli litt mindre blå?

  6. juni 10, 2009, kl. 10:25 pm

    Jøss, her var mange utrolig hyggelige meldinger! Gamle klisjeer om felles skjebne er slett ikke å forakte – det er godt å høre at jeg ikke er alene om å føle meg litt tom nå på slutten av året!

    Jeg kan ikke love at jeg skal stå til jeg er 73 slik @Lektor Melby skriver, men akkurat som deg og Bjørn Helge og mange andre så er det jo helt sikkert at jeg til høsten kommer til å stå der med like store ambisjoner og like stort pågangsmot som før.

    Som @Bjørn Helge skriver, det som har skjedd av ideutveksling og gjensidig inspirasjon i de siste månedene – eller kanskje et par år hvis vi skal se riktig langt tilbake i «gamle dager» – har gjort noe med måten mange av oss tenker skole på. Det er spennende å være i denne jobben nå!

  7. juni 11, 2009, kl. 8:24 am

    Godt å høre at de mer erfarne beskriver nettopp det jeg selv føler. I motsetning til «bloggtørken» du beskriver føler jeg selv nettopp nå på våren behovet for å skrive. Dette er i visshet om at når august dukker opp er det for sent å sette de gode ideene ut i livet. I alle tilfelle godt å høre liv fra deg på nett igjen!
    KJ

  8. juni 12, 2009, kl. 1:29 pm

    Hehe, til høsten skal alt bli bedre! Det er kanskje derfor jeg holder ut, ja faktisk stort sett trives. Jeg lider av framtidstro. Men nå vinker ferien til meg. Den er faktisk så nærme at jeg nesten kan ta på den. (bare en muntlig eksamen, 30 stiler og et pinefullt sensormøte + smørbrød og kaffe og avtakking av nye pensjonister gjenstår).
    Er det for tidlig – litt overilet å ønske deg god sommer? (og hvor skal du ?)

  9. juni 12, 2009, kl. 3:34 pm

    @Leif: muntlig gjenstår for meg og mine elever også (på mandag). Så skal vi vel finne på noe resten av uka også, slik at vi oppfyller kravet om at elevene skal få alle de timer de har krav på … Men uka deretter blir det faktisk middelhavscruise – Barcelona til Istanbul via diverse interessante destinasjoner. Så satser vi på veldig god sommer ved Bunnefjorden.
    God sommer til deg også!

  10. juni 14, 2009, kl. 9:16 pm

    Kjekt å se at det var litt liv her igjen, og jeg håper virkelig på flere treffende og gode formuleringer fra ditt hjørne. Heldigvis er vi mange med de samme følelsene om vårens innspurt, så kanskje det rett og slett er følelsene, og ikke oss, det er noe galt med. Lykke til med muntlig og god sommer!


Legg igjen en kommentar

