06
May
09

Wiki – for nerdete?

Via TL Infobits kom linken til en artikkel på Linux Insider med tittelen «Whither Wikis? The State of Collaborative Web Publishing«. Der spør Renay San Miguel om wiki-verktøyet var noe som var forut for sin tid, og om det nå er i ferd med å bli litt sånn 2006 i forhold til nye sosiale medier som Facebook og Twitter.

Kronjuvelen i wikiimperiet, Wikipedia, består selvfølgelig og bekrefter sin posisjon for hvert eneste Google-søk vi gjør, der en av deres artikler nesten alltid havner blant de første treffene. Men en av de som siteres i artikkelen, Rob Enderle, påstår:

«Wikis were too much work,» […] «That’s always the problem with anything powered by volunteer labor. Folks for a while will do stuff for free, but they won’t do it indefinitely. You can only sustain it if it’s fun and interesting.«

I sosiale nettverk, derimot:

People are free to comment and kind of have fun. That’s what they wanted with wikis in the first place,» said Enderle — «doing it for fun, not doing it because they want to work for nothing.»

I artikkelen påpekes det at en slags wikimentalitet likevel har befestet seg hos mange nettbrukere. En som omtales fant ut hvordan han skulle installere Mac OS på mini-PC’en sin gjennom et forum på nettet. Da han selv fant ut et par andre triks, følte han seg forpliktet til å gå tilbake til forumet for å fortelle om det.

Jeg gjorde et bare delvis vellykket forsøk med wiki i en klasse i fjor. Propellen og jeg snakket senest i dag om å forsøke det i historie til neste år. Men er det et verktøy som egner seg noe særlig for skolen? Fins det noen flotte eksempler der ute som virkelig kan inspirere oss til å motbevise en slik tanke som den artikkelforfatteren antyder ovenfor? Er wiki noe som var stort i gamle dager  (for tre år siden), men som nå er parkert på netthisoriens museum? Bør vi satse på en ning istedet? Andre former for sosiale nettverk?

Eller er skolen det eneste stedet wiki virkelig kan lykkes, fordi lærerne kan tvinge elevene til å bidra …?


7 Responses to “Wiki – for nerdete?”


  1. 1 Kjemikeren
    mai 7, 2009, kl. 7:12 am

    Tja. Wiki er vel et verktøy/en arbeidsmåte det som alle andre, og det er vel sånn sett svært få som gir det artikkelforfatteren antyder – moro – i skolen? Det er ikke mange elever som går gjennom en skoledag og gjør arbeid frivillig fordi det er gøy, er det? Ikke av de jeg har møtt, i alle fall…
    Det spørs vel også hvordan man ønsker å bruke det – jeg vet om folk som bruker wiki lokalt innstallert på en minnepinne som et notatverktøy, som nå har kastet ut andre tekstbehandlingsprogrammer og notat-greier fordi wikien inneholder alt som trengs. Men det er da ikke snakk om bidrag til en felles informasjonsbank, bare som et privat, strukturert og høyst søkbart notatverktøy.
    Mine planer for wikibruk neste år (men jeg er vel da helt utdatert😉 ) er mer som en slags ordliste for kjemifaget, som elevene bidrar til sammen, og som de i neste runde kan slå opp i. Det er uendelig mye lettere å søke i en digital tekstsamling enn en lærebok. Men gøy? Neppe. Ikke helt frivillig heller, vil jeg tro.
    Sosiale nettverk kan kanskje introdusere en moro-faktor i skolen, men hva skal de lære av det?

  2. mai 7, 2009, kl. 8:18 am

    Som med alt annet bør vi vel være tilbakeholdne med å lansere ett verktøy som det eneste saliggjørende. I mine fag ser jeg at wiki er nyttig og praktisk til noen emner, mens det er mer uegnet til andre. Det samme kan vi si om blogg og tradisjonell stilskriving. Elevene blir lei dersom det blir for monotone opplegg, og variasjon, heller enn moro, anser jeg som sentralt for å holde motivasjonen oppe. Å ha det gøy på skolen er selvsagt besnærende, men det kan aldri bli noe krav. Men så oppfattet jeg heller ikke at dette var ditt poeng. Jeg tror at wiki kan være et veldig nyttig verktøy og en god arbeidsform i skolen i mange år fremover – kanskje blant annet fordi vi kan «tvinge» elevene til å bidra til noe som de kan ha nytte av etterpå også.

  3. mai 7, 2009, kl. 8:24 am

    Tja, vi får nå se, da? Jeg synes hittil det verste problemet med wikiene i skolen (jeg har prøvd med flere forskjellige klasser) er at wikispaces faller død om med en gang flere elever prøver å gjøre noe der, og dermed overskriver de hverandres arbeid. Et annet problem er at en del elever har en veldig heldig evne til å glemme passord til alt annet enn Facebook og MSN, og at de, dersom en skal tvinge dem til å melde seg inn i en wiki med egen e-postadresse, bruker en halv evighet på å få gjort nettopp det. Altså potensielt mye arbeid for oss med å legge inn skolee-poster og slikt.

    Likevel har jeg lyst til å prøve. Elevene våre neste år skal ikke jobbe med noe som må leveres på skolen nødvendigvis, det er derfor lite sannsynlig at de kommer til å overskrive hverandres ting. Passord er såklart et problem uansett, men en kan jo be dem bruke Facebook-passordet sitt.

    Når det er sagt, så er jeg med på å bruke Ning eller GoogleDocs og, jeg! Ka du trur? Ny kaffeavtale?

  4. mai 8, 2009, kl. 6:16 am

    Wikispaces har opplagt et problem når det gjelder «overskriving» – så all publisering må organiseres nøye (jeg lager en tidsplan for når de enkelte skal oppdatere…), ellers så merker jeg at jeg har et litt splittet forhold til det å legge ut på wiki versus legge ut på blogg. På bloggen min får jeg «credit», jeg setter digitale spor. Når jeg legger ut en bidrag på wikien til Del og bruk (som jeg gjorde igår), er det en anonymt bidrag der jeg håpet mitt må være at mitt bidrag vil oppmuntre andre til å bidra. Men jeg må innrømme at jeg liker å være synlig og ha kontroll over egne produkter. Er det ikke noe der?

  5. 5 Harald Groven
    mai 8, 2009, kl. 11:22 am

    Wikier fungerer best når flere personer trenger samarbeide om å skrive én samling tekstsider samtidig. Arbeidsmetoden er best når den erstatter den håpløse runddansen med å maile hverandre word-dokumenter som etterpå må forsøkes flettes sammen igjen. Hvis skribentene ikke er motivert i utgangspunktet til å skrive noe, hjelper jo ikke wikier en døyt i dette….

    Wiki-syntaks og den «knoppskytende» måten å opprette sider med «røde lenker» kan være et bra pedagogisk virkemiddel i å lære hypertekst som et alternativ til linjære tekster, og forstå forskjellen mellom struktur og formatering. Skal en lære bort skriving (generelt), ikke egenskapene spesielt for nettskriving, kan wikisyntaks bli en ekstra bøyg, og Google Docs eller Zoho vil egne seg bedre.

    Har samlet noen tips her:
    http://www.groven.no/harald/Factors_for_a_successful_wiki

    @Ellen
    I 2009 er det ikke lenger noen (teknisk) grunn til å måtte huske en haug passord. «Single sign on» systemer som OpenID, FacebookConnect og FEIDE muliggjør at de som lager nettsider kan la brukerne logge seg på via en pålogging som ligger på et annet nettsted. Hvis mange nok maser på nettstedene og forlanger støtte for OpenID, FacebookConnect og FEIDE, vil vi forhåpentligvis bli kvitt disse nettbarndomssykdommene.

  6. mai 8, 2009, kl. 12:56 pm

    @ Harald Groven: Takk for flotte tips – dette var nyttig, og det svarer vel også på mange av spørsmålene jeg og andre har tatt opp her. Som flere har vært inne på, wiki egner seg til noe, men ikke til alt, og det er viktig å være klar på hvorfor en velger akkurat dette verktøyet istedet for andre.

    @ Ingunn: Variasjon er helt klart et viktig poeng – og du har rett i at det var mer det jeg hadde i tankene enn at hver skoledag skulle være så ustyrtelig morsom for elevene … En ting jeg er litt usikker på er dette med wiki som et verktøy for å bygge opp informasjon over år (og som Harald Groven i linkene i kommentaren over påpeker som en sentral fordel med wiki): det er kanskje en ide hvis du har klasser over flere år (norsk VG1 – VG3, f.eks.), men er det noen vits hvis du skal begynne med en ny klasse? Eller er hele poenget at hver klasse skal begynne på scratch og lage sin egen?

    @ Propellen: helt åpen for ny kaffeavtale! Vi bør undersøke litt rundt og finne ut hva som er det beste verktøyet. Kanskje er ikke @Leif wikispaces det beste wikiverktøyet heller. Vi får se.

  7. 7 Kjemikeren
    mai 9, 2009, kl. 9:04 am

    Bare presiserer at jeg ikke mente at Jørn etterlyste moro, men den artikkelen han refererer til🙂


Legg igjen en kommentar

