20
Apr
09

Stemmene som har manglet: elevene

Jeg har forsøkt å trekke i gang diskusjoner på egen skole om hvordan det nå fungerer med disse PC’ene elevene har hatt fått til disposisjon. Det har vel ikke helt tatt av. Før påske viste IKT-gruppa Wesch-videoen A Vision of Students Today på et personalmøte i et håp om at vi kanskje skulle provosere fram en liten reaksjon. Det mest originale innspillet da var en skråsikker kommentar støttet av flere kolleger om at Wesch måtte forstås som en teknologiskeptiker som mener at PC’er i skolen er en uting …

Frode Holdhus dro i gang debatt på Del&Bruk om temaet «dumping» av PC’er ut i skolen uten tilstrekkelig forberedelse. Her har det kommet mange gode innspill etterhvert. Men vi er vel ingen som har noen oppskrift på hvordan dette skal løses best – vi synser litt basert på vår egen, begrensede erfaring og lytter til andres synsing, og danner oss noen hypoteser om hva som kan være bra å prøve ut videre.

Så har vi diverse undersøkelser om IKT-bruk – gjerne med gjennomsnittstall som blir så «utvannet» at de kan tolkes akkurat slik en vil.

Sist ukes mest forfriskende innslag i denne pågående diskusjonen kom etter min mening fra et hold som vi har hørt ganske lite fra, i alle fall i form av seriøse, gjennomtenkte innspill. Bloggeren CingT fikk i løpet av helgen mange kommentarer på sitt innlegg om PC i skolen etter at noen lærere begynte å spre linken via Twitter. Hun er elev i VG2 på en skole i Rogaland. CingT skriver friskt og til dels provoserende, men samtidig på en måte som utfordrer til å gjennomtenke egne standpunkter. Med blod på tann etter alle reaksjonene meldte hun seg like godt inn i Del&Bruk og skrev et nytt innlegg der. Debatten pågår for fullt der.

I dag twitrer Ingwii om to nye elever som har synspunkter på det samme.

Jeg synes disse innleggene er et kjempenyttig bidrag til realitetsorienteringen i diskusjonen om integrering av IKT i skolen. Ikke fordi vi skal ta elevenes ord som den endelige sannhet om saken, men fordi deres stemmer utvilsomt må høres hvis vi skal komme oss videre. For meg vil et visst tilfang av elevinnlegg av så god kvalitet som disse være verdt mange IKT-undersøkelser.


6 Responses to “Stemmene som har manglet: elevene”


  1. april 20, 2009, kl. 11:57 pm

    Hei!
    Takk for linken til bloggen min!
    Selv tror jeg mye av grunnen til at vi hører lite fra elevene, er at flesteparten av dem er veldig fornøyde med å kunne være på FB og spille spill gjennom store deler av skoledagen, og de som faktisk vil delta i skolen for å lære noe, er rett og slett litt redd for å bli kalt nerd. Grunnen til at jeg ikke har foreslått noen endringer i elevrådet, er at jeg er helt sikker på at det vil bli stemt ned, fordi mine forslag f.eks. nødvendigvis vil forhindre de andre elevene i å være på FB i timene. Der tror jeg noe av skoledemokratiet feiler – elevrådet skal være et representativt utvalg av elevene – men skole er obligatorisk, og i følge majoriteten av elevene er undervisning og læring en negativ del av det at de må møte opp på skolen. Dermed blir det til at elevrådet i mange tilfeller (på vår skole i alle fall) ikke kjemper for læring. De kjemper for ny kantine og fler speil på jentedoen, hvilket for mindretallet av oss ses på som en litt mindre viktig del av skolen.
    Dette er noen av grunnene til at vi hører lite fra elevene. Mobbing er fremdeles høyt aktuelt, og folk som skiller seg ut på en «negativ» måte er ofte veldig utsatt.

  2. april 21, 2009, kl. 4:43 pm

    Du utviser en voldsom aktivitet med tankekvekkende innlegg og kommentarer – vi «gamlinger» greier jo ikke å holde følge med deg!

    Men jeg tror nok dessverre at du har litt rett i din antagelse om at tiltak som gjør det vanskeligere å flykte unna det som oppfattes som kjedelig undervisning neppe vil bli møtt med jubel hos alle. Mike Wesch, som laget videoen jeg linker til i innlegget, snakker gjerne om de to spørsmålene han har stilt studentene sine: 1) Hvor mange liker ikke skolen? Et flertall av studentene rekker opp hånden. 2) Hvor mange liker ikke å lære? Ingen rekker opp hånden. Idealsituasjonen er selvfølgelig å komme dithen at skolen blir det stedet der man ønsker å lære. Trylleformelen for å komme dit, har jeg dessverre ikke. I mellomtiden må vi forholde oss til de elevene som er der av den ene grunn at de må – og som vil bruke enhver mulighet til å flykte, i dagdrømmer eller på FB.

    Jeg tror at jeg glemte et sett med stemmer til som bør høres i diskusjonen. Det er skoleledernes. Akkurat som elever vil kvie seg for å ta opp uopulære ting av frykt for nerdestempelet, er det ubehagelig for oss lærere å ta opp spørsmål som kan oppfattes som kritikk av kollegers praksis. Men ledelsen på skolene har en klar plikt til i alle fall å se til at lovlige pålegg følges. En god ledelse vil også være oppdatert eller til og med i forkant når det gjelder slikt som integrering av IKT. På mange skoler er det enkeltildsjeler blant lærerne som driver dette fram, mens ledelsen på grunn av manglende tid, interesse eller kunnskap holder seg i bakgrunnen. Det må nok også endres. Skulle gjerne sett flere skoleledere også i bloggsfæren.

  3. april 24, 2009, kl. 10:58 am

    Helt enig, administrasjonen på skolene burde vært mer med i debatten. For oss elever er det også ubehagelig å f.eks. gå til ledelsen og fortelle om at lovlige pålegg ikke følges, f.eks. at ikke elevsamtaler med hovedlærer blir gjennomført. Det er tross alt lærerne som skal sette karakteren vår, og da blir det vanskelig for oss også å klage.

    Var ganske aktiv på blogger og kommentarfelt tidligere i uka ja, men det blir mindre nå i helga og fremover tror jeg. Jobb, lekser og tentamener tar på.

  4. mai 5, 2009, kl. 11:45 am

    DE TAUSE KONTRAKTERS SKOLE

    Det virker her som dere beskriver et fenom i skolen jeg også har observert (snart 20 år). De som ikke vil noe særlig i skolen, finner ofte forbundsfeller – og ofte på tvers av profesjoner eller vanlige skiller.

    Umotiverte elever kan lage stille overenskomster med umotiverte lærere om at det ikke skal foregå noe særlig faglig i timene. Premien er greie karakterer for alle. Elevene er fornøyd med å få god gevinst for liten innsats, faglærer det samme og her er gevinsten selvfølgelig ingen strykkandidater på terminoppgjøret med kolleger til stede og mange «flinke» elever i klassen med gode karakterer – ros fra ledelsen til lektor Juks.

    Det sier seg selv at foreldrene også blir en takknemlig gruppe her og statistikken for skolen slår jo positivt ut fordi det ofte ikke skilles mellom internt og eksternt satte karakterer i oversiktene som lages. Dersom gjennomstrømmingen skulle stige i vgs. ved hjelp av denne praksisen, vil også skolepolitikerne juble – og Udir og Dep. ville nok vite å bruke dette for alt det er verdt – «den dårlige skoletrenden er nå snudd» osv.

    Svake skoleledere kan også inngå tause kontrakter med lærere som ikke vil noe annet enn å ha «sinekyrestillinger» – heve lønn og gjøre minst mulig eller yte minimum i klasserommene utover det at elevene skal trives (mye video, ekskursjoner og prosjektarbeid på Storsenteret og minimalt med prøver og faglig sjekk). Det kan f.eks. gjøres ved å dele ut lokale tillegg til rene noksagter og holde flinke lærere nede (ved å overse dem i de lokale lønnsforhandlingene eller gi dem dårlige arbeidsforhold eller timeplan).

    Det er så langt jeg har erfart helt opplagt at et betydelig antall skoleledere har tause kontrakter med datavegrerne i skolen, altså mange lærere, om at det ikke er så farlig med de digitale målene i læreplanene når det er så mye misbruk av pc-ene og lærerne ikke får dette til i undervisningen. Noen utprøving av rene digitale mål til sentralgitt eksamen, har jeg heller ingen tro på – på mange år ennå. Og eksamen styrer undervisningen mer enn vi liker.

    På forunderlig ser vi her et nasjonalt skoleverk som undergraver sine egne ambisjoner og mål hver gang det butter litt i mot – det likner en skole for det middelmådige, men det blir igjen feil når man tenker på enkeltskolene og enkeltgrupper av idealistiske lærere som virkelig forsøker å trekke vognsettet noen hakk fremover på fremtidens jernbaneskinner (en dårlig metafor med tanke på jernbaneverket kanskje…)

    Tause kontrakter kan selvfølgelig også inngås mellom elever og skoleledere og da spilles svarteperspillet for fullt ut overfor lærere som kanskje har strammet opp elevene «litt for mye» (ved f.eks. å kaste dem ut av timen – og det skal visst nå forbys ifølge Udir eller en fylkesmann, gud vet hva de kan finne på i disse elev- og russetider).

    Årsaken til at slik kan forekomme, er at det i Norge knapt fins eksterne uavhengige faglige organer som sjekker skolens drift og innhold.

    Elevombudet som skal tale elevenes sak, er i realiteten lagt innunder fylket som skoleeier – og fylket kontrollerer da seg selv (bukken passer havresekken i alle saker). Det samme gjelder HMS-avdelingene som skal sjekke skolenes arbeidsmiljø.

    Fylkesmannen er kanskje den instansen som kan gjøre noe her – men det er mange tilsynssaker å føre for denne etaten der øverste sjef ofte er pensjonerte politikere med høy lønn og kanskje litt for lav motivasjon til å gå inn i tunge saker.

    Elevene har nå fått en arbeidsmiljølov, men skal Arbeidstilsynet ta disse sakene?

    Hovedverneombud og verneleder sitter i AMU og skoleutvalget og mange av dem er vel mer svinebundet enn godt er (de er også lærere som ber om «gode» timeplaner og faggrupper hvert år).

    Til sist har man plasstillitsvalgt for lærerne – de kjører med CD-skilter og kan uttale seg relativt fritt når ting ikke funker i skolen, men for elevene er det ikke mye hjelp her.

    I vgs. finnes det heller ikke oppegående foreldreutvalg.

    Når elevorganisasjonen også er et rent underbruk av skolepartiet SV (nå med ministerposten) og alle elever automatisk meldes inn i dette, så skjønner man at her er det ikke mange muligheter for å fremme sine saker – enn å skrive blogger.

    Nå kalles ofte Udir «Elevdirektoratet», men et direktorat skal også beskytte seg selv og sine egne preferanser og fremstår ofte mer som et utydelig orakel når sakene blir vanskelige – jfr. sentralgitt eksamen, Internett, hjelpemidler, PGS og PAS og plaggkontroll av eksamensbesvarelser.

    Her flyter det mer enn godt er i det som for noen år siden ble kalt for «verdens beste skole» – og ingen har vel egentlig kontroll på det som skjer her, virker det som…

    http://www.knutmichelsen.no

    .


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: