14
Apr
09

Eksamen? Tentamen? På tide å drepe noen trær!

Fra arbeer.de's Photostream @ Flickr

Fra arbeer.de's Photostream @ Flickr

Ja, så nærmer det seg alvoret. Nå skal vi høste fruktene av årets arbeid. Sluttevalueringen skal vi vel fortsatt kunne vente med noen uker til, men nå starter tentamenssesongen. Da er det viktig at alt foregår så likt eksamen som mulig. Med andre ord: skalk alle digitale luker! Fyll toner på kopimaskinen og sett i gang! Her skal det brukes papir!

På fredag skal 210 VG1-elever ha tentamen i engelsk. Det er 10 sider oppgavetekst, pluss et par sider forberedelsesark. Dette skal vi visst nå kopiere opp og dele ut på papir. Disse to-tre tusen sidene er bare starten. Alle avsluttende fag skal ha tentamener i de neste par ukene.

Jeg blogget for en stund siden om organiseringen av eksamen som lot vente på seg. Men det nærmeste vi har kommet en tolkning av Akershus fylkeskommunes orakelsvar om dette, er visst følgende: all nettforbindelse, inkludert It’s learning skal være stengt. Oppgavene skal deles ut på papir. Alt digitalt  materiale fra forberedelsen må lastes opp på elevens hjemmeområde på skolens nettverk til tentamen (som imidlertid sannsynligvis ikke være tilgjengelig på eksamen – der må de kanskje ha med seg papirutskrifter). Så har elevene også fått beskjed om å fylle opp elevkortene sine med kontanter slik at de kan ta utskrifter (som de må betale for). Det er litt uklart for meg om dette bare er for å skrive ut kvitteringen for levert besvarelse til eksamen. Jeg nekter vel i det lengste å tro at de skal skrive ut tentamensbesvarelsene.

De to ukene tentamen pågår, skal visstnok nettet på skolen være stengt for alle, enten de har tentamen eller ei.

Nå er det altså slutt på den digitale leken. Når alvoret begynner, da bruker vi PC’ene til det de egentlig skal brukes til i skolen: litt dyre skrivemaskiner.


9 Responses to “Eksamen? Tentamen? På tide å drepe noen trær!”


  1. 1 Kjemikeren
    april 14, 2009, kl. 10:19 pm

    Jotakk, vi er flere i den diskusjonen, dessverre. Både omkring eksamen og tentamen. Litt usikker på hva vi ender opp med i praksis hos oss, men jeg tror vi såvidt har passert skrivemaskinstadiet ved at de i det minste slipper å skrive ut besvarelsen i en del av fagene. I realfagene blir det tragisk nok totalt papirbasert, men for VG3 handler det vel så mye om stabeis-elever som nekter å levere pc-ene sine (privateid) til IT-avdelingen for å komme på skolens nettverk.
    Mine VG3-elever skal ha totalt papirbasert tentamen og eksamen i kjemi – fordi de overhodet ikke er vant til å bruke pc som noe annet enn oppslagsverk eller skrivemaskin. Og de vil heller ikke bruke den til noe annet – det er for «tungvindt». (OK, jeg skjønner at en del figurer er litt plundrete og tidkrevende, men… sukk.)
    Vi har til og med en 2-timers del av eksamen som i hovedsak er flervalgsprøve. På papir. Nyskapende. Not.

    Enn så lenge kikker jeg rundt meg og tenker naivt og navlebeskuende på at det var mindre trær rundtomkring i bevokste områder her da jeg var liten, så vi har nok til papir. Samtidig som jeg fortrenger det faktum at jeg kanskje burde tenke noe mer globalt.

  2. april 15, 2009, kl. 8:17 am

    Hvilke muligheter finnes for – hm – sivil ulydighet på dette området? Eksamen er en sak, men tentamen kan en jo gjøre så mangt på. Er eksamenstrening virkelig så viktig når den i praksis er lik måten de fleste er vant til å jobbe på? Jeg tenker av og til slik at elevene alltids behersker en tradisjonell eksamen hvis de har lært mye i løpet av årets, så hvis de lærer mer av å gjøre tentamen på en annen måte enn trad, hvorfor ikke? Jeg liker ikke å bruke tid på ting elevene har lite utbytte av fordi de _kanskje_ kommer opp til en eksamen (som uansett – let’s face it – er noe av et sjansespill). Er jeg på feil jorde her?

  3. 3 Henning
    april 15, 2009, kl. 9:26 am

    Samme greia her, selvsagt; når det blir alvor må vi slutte å leke med datamaskiner. Men her har i alle fall VG1 og VG2 kunnet skrive og levere norskbesvarelsene sine på PC og via ITL. I engelsk, derimot, var det ikke aktuelt.

    Hvor mange har hørt om «Prøvegjennomføringssystemet?» Det hadde i hvert fall ikke jeg før jeg leste dette tilfeldig nå i dag: http://www.udir.no/Artikler/_Eksamen/Bruk-av-datamaskin-til-eksamen-i-Kunnskapsloftet/

    «Systemet er åpent og tilgjengelig for alle skoler som ønsker å benytte dette, og vil etter hvert bli normalordningen for avviklingen av sentralt gitt skriftlig eksamen.

    Så langt det er mulig bør det tilrettelegges for at avviklingen av sentralt gitt eksamen kan skje på datamaskin.»

  4. 4 Ellen Propellen
    april 15, 2009, kl. 12:09 pm

    Jeg er så oppgitt som jeg overhodet klarer å engasjere meg til etter fire timers fagdag hvorav to var forelesning (for to ulike grupper, mind you). Siste nå er at elevene ikke får bruke ordnett en gang! Jeg er i utgangspunktet stor tilhenger av den gode gamle ordboka, særlig den ettspråklige engelskordboka, men forutsetningen må jo være at elevene har ordbøker og kan bruke dem! To dager før tentamen får vi beskjed om at elevene må ha med ordbok. Jadda. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke vi bare kan tillate nettbruk – det er jo bare å bruke plagieringskontroll og å sette høye krav til korrekt kildebruk?

    Er jeg i ferd med å bli en gretten gammel dame, Jørn?

  5. 5 nekiam
    april 16, 2009, kl. 2:54 pm

    Skjønner ikke det med at de absolutt skal slå av internettet på eksamen.

    «Du får bruke alle kilder du vil, untatt nett, fordi det kan du bruke til kommunikasjon.»

    Og hva er egentlig greia med at det er så galt å kommunisere under en eksamen? I norsk eller engelsk, f.eks. så tror jeg ikke at det ville blitt særlig forskjell på resultatet: Kan du ingenting, så kan du ingenting; da hjelper det liksom ikke å snakke med sidemannen over facebook/msn/nettby. Eller?

  6. april 16, 2009, kl. 3:38 pm

    @nekiam jeg vet ikke om det er sannsynlig, men det er i alle fll tenkbart at noen ser sitt snitt til å sende oppgaven til noen som kan mer – for så mot slutten av dagen få tilsendt en fiks ferdig oppgave. ‘ellers er kommunikasjon et gode i min bok.

  7. 7 nekiam
    april 16, 2009, kl. 10:06 pm

    Hm. Ja når du sier det på den måten, så.

    Det er litt vanskelig for meg å tenke at det er noen som gidder å gjøre noe sånt (å skrive en oppgave for noen andre) men det er klart at det hadde vel vært noen som gjorde det òg. Og så har du jo idiotene som finner ut at de skal copy/paste fra wikipedia o.l.

  8. april 17, 2009, kl. 9:17 am

    @ nekiam @ Bjørn Helge: Ja, jeg tror også at med det som står på spill for mange i en eksamenssituasjon, ville det være de som kunne være desperate nok til å bestille seg en besvarelse (de som står i fare for å stryke, de som skal ha bare 6’ere på vitnemålet for å komme inn på bestemte studier, osv). Vi har jo sett ganske oppfinnsomme måter å jukse på i prøver som i utgangspunktet skulle bety mindre, nemlig teoriprøven til førerkortet (minikamera med videooverføring fra kandidat til «hjelpemann» utenfor lokalet!).

    Nå har det vist seg at i møtet med den upraktiske virkeligheten har noen av prinsippene måttet vike her på tentamen. Det var ingen som hadde tenkt på at når nettet ble stengt, stengte vi også ordnett.no. Dette har vært elevenes ordbok i engelsk og fremmedspråk. Da det ble klart at det kanskje ikke var så smart å pålegge dem å kjøpe ordbøker for flere hundre kroner for å bruke på tentamen, ble det løst veldig enkelt ved at skriptet som sperrer nettet fikk et lite tillegg som åpnet for akkurat siden ordnett.no.

    Men oppgavene skal fremdeles deles ut på papir og kan ikke innleveres på ITSL (hvilket betyr at plagiatontrollen heller ikke kan brukes). I går ble det feil på feil i innleveringsområdet på serveren, så IT har jobbet overtid for å løse problemene der.

    Jeg ser mer og mer at vår gamle tentamens- og eksamensform fremstår som foreldet i møte med de nye arbeidsmåtene vi bruker ellers i året. Mappevurdering kan være et svar. Jeg tror fremdeles vi skal ha et element av ekstern kontroll for å unngå karakterinflasjon (alle skoler har etterhvert som vi har fått fått konkurranse om elevene og stykkprisfinansiering for elever fått en ganske sterk egeninteresse av å gi gode karakterer). Det skulle være mulig å ha en form for ekstern sensur av mapper også. Men det er nok et annet blogginnlegg.

  9. 9 digitalkaffe
    april 30, 2009, kl. 8:20 pm

    Jeg har akkurat skrevet et frustrert innlegg om at 10. klassingene ikke får bruke ordnett på eksamen. Det ser ut som jeg bør være fornøyd med at vi får ha digitale eksamensrom med tilgang til mapper i itsl. Dere som skal printe ut 3000 sider, har min dypeste medfølelse.

    Skal vi gjøre opprør? Jeg tusler til del og bruk og spør om noen har gode forslag.


Legg igjen en kommentar

