16
Mar
09

It’s learning-konferansen, dag 1: 3D-briller?

Fra RobW's photostream @ Flickr
(From: RobW’s photostream @ Flickr)

I jakten på en metafor for å oppsummere dag 1 av konferansen kom jeg til å tenke på disse brillene som vi av og til brukte som barn. Fantastisk morsomme når de virket,  men så var det av og til at de ikke gjorde det, og man bare ble stående der med et par briller som så skikkelig tåpelige ut.

OK, så Michael Wesch leverte varene. Det var ikke noe nytt i det han sa – jeg har lest eller sett videoer som har temmelig nøyaktig det samme innholdet – bortsett fra den artige innledningen om feltarbeidet hans på Papua Ny-Guinea. Men han er suveren til å veve sammen historier og visuelle elementer til en fortelling som gir mening. Og så er det jo alltid herlig å oppleve en pedagog som brenner for noe.

Paneldebatten i kveldsøkta ga to av innlederne anledning til å henge seg på Wesch’ betoning av den disruptive effekten Web 2.0 har og kommer til å ha i skolen. Både Arne Krokan og Paul Chaffey ga uttrykk for slike tanker – og at det var nødvendig for skolen å tilpasse seg disse endringene for å forbli relevant.

Disse tre representerer for meg det røde glasset i 3D-brillene.

Men de to øvrige i panelet brakte inn et par ubehagelige perspektiver som det dessverre ikke går an å se helt bort fra. Kristin Clemets insisterte på at digitale ferdigheter ikke er noen alvorlig mangelvare i norsk skole. De vil komme av seg selv hvis bare lærere og elever har de andre grunnleggende ferdighetene på plass – og at de er på plass, sikrer man gjennom konsentrasjon om disse ferdighetene i undervisningen, og testing for å sjekke at de er lært. Man kan mene hva man vil om dette, men det er nok et syn som har betydelig støtte ut over Clemets eget parti. (Det er interessant at det er dette synet som nå utkrystalliserer seg som Obamas definisjon av skolereform i USA). Morten Søby fra ITU sto for forskerperspektivet, og var selvfølgelig også klar på at tallfestede data er det som kan fortelle oss om vi lykkes. Vi må se på kompetansemålene og så lage undersøkelser over mange år som kan gi oss tallmateriale å basere konklusjonene på. If you cannot count it, it doesn’t count.

Dette er det blå grønne glasset i brillene.

Jeg skulle ønske at når jeg så gjennom disse to glassene, så ville det danne seg et rikt, dypt, tredimensjonalt bilde av mitt og mine elevers læringsarbeid i årene framover. Istedet føler jeg bare at jeg står her med et par briller som ser jævlig tåpelige ut.

Jeg ser rett og slett ikke hvordan jeg skal legge til rette for læring av læreplanenes utallige kompetansemål på en slik måte at eksamenssensorer og forskere som Søby skal kunne krysse av på skjemaene sine at målene er nådd, samtidig som jeg skal hjelpe elevene til å skape significance – en slags dypere meningsfylde – i Michael Wesch’ ånd.

Men kanskje kommer Wesch med mer konkrete anvisninger i morgen. Da har han lovet en oppfølging i morgenøkten. På tide å få seg litt søvn for å være opplagt til den.


5 Responses to “It’s learning-konferansen, dag 1: 3D-briller?”


  1. mars 17, 2009, kl. 8:07 am

    Selv om jeg er svært skeptisk til at digitale ferdigheter vil komme av seg selv bare de andre ferdighetene er på plass slik Clemet sier, frykter jeg at dette egentlig er en helt alminnelig oppfatning. Og med tanke å måle om vi lykkes eller ikke så er jeg skeptisk til hvilke konsekvenser det vil få for pedagogisk praksis i skolen. Det er jo lett å tenke seg en situasjon hvor normen blir å lære opp elever til å mestre eksamen og test situasjoner. Med tanke på frafall i vgs, så tror jeg ikke mer pugg og testing er det som skal til for å gjøre noe med det. Nei, kvalitet er et vanskelig begrep å definere og enda vanskeligere å måle, derfor er det kanskje lettere for forskningsinstanser og politikere å fokusere på kvantitative målbare elementer i skolen…..

    Mine 3D briller virker heller ikke…..

  2. mars 17, 2009, kl. 9:55 am

    Problemet ditt er vel i første omgang at du har grønne glass😉

    Jeg er enig med June når hun sier: «Jeg gjentar meg til det kjedsommelige: skolen har en systemfeil!», og det er sikkert du også?

  3. 3 Kjemikeren
    mars 17, 2009, kl. 11:19 am

    Godt formulert, jeg sitter litt med samme inntrykk. Savnet egentlig debatten i debatten i går kveld – alle var mer eller mindre enige og lærerne gjorde som de alltid gjør: klager over for lite tid.

  4. mars 17, 2009, kl. 4:20 pm

    @ Einar: grønt var det ja – er jeg fargeblind, mon tro?!

  5. mars 17, 2009, kl. 10:15 pm

    Det er så greit når noen klarer å formulere akkurat det jeg tenker, men ikke helt skjønner hvordan jeg skal formulere. Nå fikk jeg ikke med meg debatten, men har lest så mye i høringsnotater og andre ting om vurdering og kompetansemål den siste tida at jeg skjønner mindre og mindre av hva jeg egentlig skal gjøre, og hvordan jeg skal få til å måle alt. Enig med det June skriver, det er en systemfeil et eller annet sted.


Legg igjen en kommentar

