05
Mar
09

Å «dekke» eller «avdekke»

(delvis krysspostet fra D&B)

Frode Holdhus tar opp igjen en viktig debatt på DelBruk blant annet om vektlegging av verktøy kontra didaktikk. Han føler at det fokuseres for mye på det første og for lite på det siste.  Jeg kan være litt enig i det. Samtidig mener jeg at uten kjennskap til verktøyene, klarer vi ikke å se mulighetene for å jobbe på andre måter. Vi må ha en kontinuerlig utforsking av nye verkttøy.

Men vi må ha mer enn en tanke i hode samtidig (hadde det ikke vært for at bilmetaforene avsporet litt her nylig, ville jeg trukket fram det gode rådet jeg fikk om oppmerksomhet den gang jeg lærte å kjøre bil: Se langt. Se kort. Se langt. Se kort). Vi må ha en eller overordnet ide om hvilken plass vi mener teknologien skal ha. Noen steder utfordres lærere til å være helt eksplisitte på dette. Jeg husker at jeg ble temmelig vag da jeg for mange år siden ble spurt av amerikanske bekjente hvilken pedagogisk  retning jeg la til grunn for min praksis. Kanskje er det en nyttig øvelse? Kan vi tenke oss at presentasjonen av kollegiet på skole inneholder lærernes egen beskrivelse av hva de står for av pedagogikk? Skummelt!

Hvis jeg skulle begynne å famle litt i denne retningen: Jeg er nok altfor mye pragmatiker til å omfavne noen pedagogiske ismer fullt og helt, men jeg vil vel si at jeg er inspirert av en mer konstruktivistisk tankegang enn jeg var i mine første år som lærer. Jeg tror ikke lenger på at undervisning = læring, at jeg som lærer må «dekke» pensum. Dette er for øvrig en tankevekkende metafor som har sitt nøyaktige motsvar på engelsk – også i engelsktalende land har lærere snakket om at de må «cover» the material … Som noen har påpekt: det viktigste er ikke at vi dekker det, men at elevene avdekker/uncover det. Dette er noe annet enn det gamle, diskrediterte «ansvar for egen læring», men det er elevene som må være aktive for at de skal lære noe.

Og hvorfor bruke teknologi i læringen? Jeg finner i mine fag at IKT tilrettelegger for et stort utvalg av nye måter elevene kan være aktive medspillere i sin egen læring enn det jeg klarte å få til uten teknologien. Jeg har større tro på at elevene avdekker det de skal lære ved at de produserer innhold for å  vise sin kompetanse, enn ved at de konsumerer min undervisning når jeg «dekker pensum».


4 Responses to “Å «dekke» eller «avdekke»”


  1. mars 5, 2009, kl. 5:43 pm

    Jeg har flere ganger vært på kurs med Jan-Arve Overland fra Kongsberg vgs., og da vil han alltid ha oss til å reflektere over dette: Hva er ditt læringssyn? Det er ikke så dumt å tenke over. I starten, da jeg lærte meg mange nye verktøy, ble det nok kanskje fort mye verktøy, samtidig ble jeg veldig glad over alle disse verktøyene, fordi de ga meg mange flere mulige arbeidsmetoder med bruk av PC som jeg ikke visste om. Bruken av verktøyet er sjelden målet, det er jo for å gi elevene valget mellom ulike arbeidsmåter. Jeg ønsker som deg aktive elever. Uten aktivitet er det vanskelig å få noe inn i sitt eget hode. Hvem lærer mest når læreren har en forelesning med powerpoint? Sannsynligvis læreren som har vært aktiv og laget powerpointen… For meg blir vektøyene ulike veier til (kompetanse)målet(ene), alt etter hva som passer i den aktuelle læringssituasjonen.

  2. 2 Kjemikeren
    mars 5, 2009, kl. 7:58 pm

    Min holdning da jeg startet PPU i 2005 var at dette var noe jeg bare måtte gjennom. Jeg festet meg lite ved teorier og navn, men fikk likevel med meg mye kunnskap. Dersom jeg ble spurt hvilken pedagogikk jeg driver, hvilket læringssyn jeg har, ville jeg ikke kunne svart noe som gir mening. Likevel har jeg jo en helt klar tanke med det jeg gjør, og en plan med min undervisning. Jeg plukker opp metoder jeg finner nyttig, på samme måte som jeg plukker opp nettsider, ressurser og teknologi jeg finner nyttig.

    Når det gjelder dekke eller avdekke må jeg innrømme at jeg er litt skremt over hvor uselvstendige «dagens ungdom» er – og betviler deres evne til å sette seg inn i deler av pensum selv, inntil det motsatte er bevist. Dessverre. Negativ? Ja, kanskje. Og det vil nok variere veldig fra skole til skole, klasse til klasse, elev til elev og år til år. Enn så lenge velger jeg å se det som min plikt å være gjennom alle kompetansemålene i læreplanen slik at elevene skal kunne ha en formening om hvilket nivå de mestrer i hvert av dem.

  3. 3 albaab
    mars 19, 2009, kl. 8:47 pm

    Jeg prøver å vektlegge et sosio-kulturelt læringsyn i planleggingen av min opplæring. Tenker på det som en flat struktur, der elevene skal bli bevisst/bruke omgivelser, teknologier og hverandre som ressurser/muligheter for å løse arbeidsoppgavene de blir satt til. I år har jeg prøvd ut entreprenørskap, og det er litt av en motor for å få driv i elevenes egen læringskraft! Men det har også vært utrolig krevende.

    Det sosiokulturelle læringssynet har også vært viktig for den store interessen jeg har for sosiale nettjenester. En kultur for deling og gjenbruk er tett forenlig med de mulighetene de sosiale nettjenestene gir oss (Vi ser potensiale av det det i Del&Bruk). Som du sier, blir det derfor veldig viktig å ha et læringssyn for å kunne være didaktisk bevisst, og ikke bare bruke verktøy for å skulle bruke de/mestre de teknisk.

    Når jeg tenker over det, er det veldig ofte jeg ender opp der. ‘Vil bare teste hvordan elevene tar i bruk, reagerer på det og det og det verktøyet’ – for på en måte å teste ut verktøyets didaktiske potensial, uten å ha bestemt veldig klart på forhånd hvorfor jeg skal bruke det.

    Forresten: Takk for mange innspirerende innlegg etter hverandre, måtte svare på alle!🙂


Legg igjen en kommentar

