08
Jan
09

Å reflektere over egen praksis …

.. er vel egentlig en hovedmotivasjon for mange i edublogosfæren, meg selv inkludert. Det å skrive ting ned får meg til å formulere eksplisitt noen tanker som er enda mer uferdige oppi hodet enn de ser ut i et blogginnlegg.

Jeg har aldri vært noen systematiker, så det er muligens nyttig for meg å kikke på verktøy som kan ordne rotehuet litt. På Pedablogue har Dr Michael Arntzen gitt tips om to slike verktøy de siste dagene.  Den første er den lille boka (bare 100 sider) Reflective Practice in Action. 80 Reflection Breaks for Busy Teachers. Fikk den fra Amazon først i går, så jeg har ikke fått lest noe i den, men den ser veldig konkret og praktisk ut – samtidig som den har en viss teorioverbygning over aktivitetene. Den tar for seg en rekke situasjoner vi som lærere befinner oss i, og stiller klare, direkte spørsmål som kan bidra til at vi tenker over hva vi gjør, og hvorfor.

Det andre verktøyet skriver han om i dag: det er et flytdiagram for en refleksjonsprosess (link fra en annen interessant blogg, The Bamboo Project). Kanskje litt vel skjematisk, men poenget er vel hele tiden å få noen stimuli som kan sparke i gang tankeprosessen. Prøvde å embedde diagrammet, men med WordPress.com-løsningen min er det sterke begrensninger på hva jeg kan embedde. Derfor bare en link.

Nå skrev jeg for et par dager siden at jeg ikke hadde særlig med nyttårsforsetter. Men dette begynner jo nesten å ligne på ett.  Reflektere litt mer systematisk …


0 Responses to “Å reflektere over egen praksis …”



  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

