05
Jan
09

Leke litt i det nye året

Har ikke akkurat satt opp noen nyttårsforsetter, jeg. Det er så mye som burde forbedres, men jeg skal ligge litt lavt med målsettinger.

Istedet har jeg tenkt å leke litt mer. Var kanskje ikke snill nok i året som gikk, så jeg måtte spe på litt på det nissen kom med. I dag kom dette her i posten:

Nikon D40

Nikon D40

Ikke noe superkamera, akkurat, men så får jeg disponere dette fra bedre halvdels objektivsamling:
Nikkor 18-200 mm (fra kenrockwell.com)

Nikkor 18-200 mm (fra kenrockwell.com)

Jeg kunne selvfølgelig si at dette har høyverdige formål som å utvikle min visuelle sans og andre egenskaper som er viktige i det 21. århundres medielandskap. Men egentlig er det altså mest for å leke.
Rakk ikke mer enn noen snapshots ute før mørket senket seg. Dermed måtte jeg prøve blitsen på et motiv rett foran skrivepulten:
blomst

5 Responses to “Leke litt i det nye året”


  1. januar 6, 2009, kl. 8:53 am

    Gratulere med nytt kamera. Jeg har det samme og er godt fornøyd med det. Ikke det mest avanserte, men med gode muligheter for lek allikevel, men ser jo at det objektivet ditt hadde gjort leken enda bedre. Les mer om kameraet og se bilder fra en skikkelig d-40 entusiast på http://www.kenrockwell.com/index.htm.

    Forøvrig er det både kjekt og lærerikt å følge med å bloggen din.

    Frode

  2. januar 6, 2009, kl. 10:20 am

    Takk for det! Det var faktisk Ken Rockwell som overbeviste meg om at en D40 var mer enn god nok for mitt formål – han skrøt av at han hadde tatt 25 000 bilder med sitt og fortsatt foretrakk det framfor mye dyrere kameraer. Så får vi se om det blir aktuelt å investere i enda flere finesser når jeg får øvd meg litt mer!

  3. januar 6, 2009, kl. 9:32 pm

    Som universitetsutdanna fotograf vil jeg bare si at det ikke er kameraet som tar bildene – det er personen som ser gjennom linsa! Og noen dårlig start er det jo ikke🙂

  4. januar 7, 2009, kl. 9:28 pm

    Jeg stemmer i! Som fersk speilrefleksentusiast (hadde en kort romanse med et analogt Nikon i studietiden, men det ble ikke oss likevel) og eier av et Canon EOS 459 føler jeg meg veldig heldig. Kameraet er flott, men det det å komponere gode bilder i søkeren, finne ut av lyset osv som er det virkelig spennende, synes jeg. Det kan man jo gjøre med langt enklere utstyr enn mitt. Og så er det så lettvint med digitale bilder – de er jo på nett på et blunk hvis jeg vil. Det skal bli moro å følge med på Flickr-kontoen din!

  5. januar 7, 2009, kl. 9:29 pm

    Uff da! EOS 450 skulle det selvsagt være.


Legg igjen en kommentar

