23
Nov
08

One size fits all?

Fikk en liten déja vu-følelse da jeg leste Ingunns innlegg i dag  – og gikk tilbake til den aller første kommentaren jeg skrev om bloggen hennes på min egen blogg. 

Jeg tror fremdeles at ikke alle vil føle blogging som meningsfylt, men er helt enig med deg i at de skal ha et saklig grunnlag for å avvise det; de bør ha prøvd det før de sier nei.

Muligens må vi samarbeide mer for å få til mer individuell tilpasning. Jeg tror ikke jeg kan lage individuelle opplegg for alle mine 120 elever. Men hvis jeg kunne ta elementer eller moduler fra andres opplegg og sette dem sammen til «pakker» som i alle fall var litt mer differensierte enn et «one size fits all»-opplegg, ville det være en forbedring. Vi er antagelig for bundet av tanken om én lærer, 30 elever som en enhet. «Klassen» har sine sterke sider som læringsarena, men også noen svakheter.

La oss si jeg skal ha en økt med noveller i VG1-engelsk. Jeg har kanskje ti ideer om hvordan jeg kan få elevene til å jobbe seg gjennom dette stoffet. Men hva om ti andre lærere hadde ti ideer hver, og et mer eller mindre ferdig opplegg til disse? Da kunne jeg kanskje tilfredsstille både eleven som leser engelsk på sjuendeklassenivå så vel som den som ville klart universitetskurs i litteratur, den som liker å blogge så vel som den som liker å lage film, den som har digitale grunnferdigheter så vel som den som har tekniske ferdigheter langt ut over det vi lærere noen gang vil få.

Jeg er mer tilhenger av en slik tilnærming, hvor jeg har ansvaret for å «plukke» det jeg mener kan brukes, enn lokalt teamarbeid på hver skole som ofte innebærer et minste felles multiplum av opplegg som alle kan gå god for. 

Blir NDLA lag 2 en arena for slik deling? Er det mulig å få til i det hele tatt? Jeg vet ikke. Vi har nok dialog på nettet, men forberedelsene til neste fagøkt er fremdeles et ganske ensomt arbeid.


0 Responses to “One size fits all?”



  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

