18
Sep
08

Fagdag samfunnsfaglig engelsk

Fokus i dag var, i tillegg til lesetekster om innvandring i USA,  informasjonsbearbeiding og presentasjon.

Hver fagdag starter vi med at to elever kort presenterer en eller annen nyhet fra den engelsktalende verden. De har så langt vært veldig flinke til å plukke ut saker og lage korte, oversiktlige presentasjoner. Hvert par lager også en liten it’s learning test til de andre elevene, slik at vi får sjekket at alle har fått med seg det som blir presentert. Det jeg håper de skal bli bedre på, er å lage slides med litt mindre tekst og mer bilder, og å frigjøre seg mer fra disse slidene og snakke istedet for å lese. Med andre ord, en av mine kjepphester …

Derfor startet jeg opp etter nyhetspresentasjonen med disse to lysarkene da jeg skulle innlede kort om begrepene «push»- og «pull»-faktorer som forklaring på innvandring (forhold som «dytter» utvandrere ut av opprinnelseslandet, eller «trekker» dem til USA):

Så ga jeg dem følgende oppgave: dagens lekse forteller om fem bølger med innvandring til USA. Jobb i par og lag en presentasjon av disse fem bølgene med så lite tekst og så mye bilder som mulig! Last opp presentasjonen på it’s learning og forbered dere på å presentere den for klassen.

I tillegg fikk de en liten oppgave til: jeg listet opp 15 land og ba dem finne minst én sann historie om en innvandrer fra et av disse landene til USA. Dette skulle være mest muntlig arbeid, men de kunne lage Impress-presentasjoner om disse personene også.

De jobbet godt i drøye to timer, og så fikk vi se og høre på noen utvalgte presentasjoner (alle ble lastet opp i mappe på it’s learning der alle kan se alt). Jeg synes resultatet var veldig bra, og forhåpentlig har de plukket med seg noen ideer til senere presentasjoner.

Jeg introduserte dem også for search.creativecommons.org for begynne å bevisstgjøre dem på dette med lovlig og ulovlig bildebruk (mine to bilder på innledningsslidene var CC-bilder fra Flickr).

Så hørte vi noen innvandrerhistorier og diskuterte litt om hva disse hadde til felles – the American Dream kom selvfølgelig opp, og vi snakket litt om et tema vi kommer tilbake igjen til: amerikanske verdier, og hvor forskjellige eller like de er våre.

Alt i alt en OK økt.


1 Response to “Fagdag samfunnsfaglig engelsk”


  1. september 22, 2008, kl. 9:10 pm

    Veldig god ide å velge ut noen presentasjoner for visning. Jeg tror at mange elever drukner i dårlige presentasjoner. Faktisk fikk jeg nettopp mail fra en meget frustrert ung mann som håpet at jeg kunne formidle dette til mine kollegaer og elevene på skolen.


Legg igjen en kommentar

