17
Sep
08

Forlag = kvalitet?

Vi får ofte høre – i deres kamp mot NDLA og i polemikken mot Web 2.0 og delingskultur generelt – at vi må passe oss for å undergrave forlagenes økonomiske fundament, for forlagene, de representerer kvalitet. I motsetning til amatørenes glade inntogsmarsj, har de en stab av profesjonelle medarbeidere og en organisasjon som leverer. De bygger katedraler for å hylle sin sentrale plass i vår kultur.

Jeg tenkte på dette idet jeg satt i kveld og skannet – og bannet. En måned etter skolestart, og det ærverdige forlagshuset har ennå ikke greid å trykke opp nok bøker i det ene engelskkurset mitt til at alle elever får hver sin. Det er det samme hvert bidige år. Aldri i mitt kvarte århundre i skolen har jeg opplevd at alle skolebøker har vært klare til skolestart.

Men det de leverer er vel bra? Tja. Vi måtte som vanlig velge bøker i full fart i vår. Det er ikke tid til å finlese hver eneste side i boka. En av forrige ukes lesetekster plukket jeg ut fordi den passet med datoen – 11. september. Den handlet om demokrati og fundamentalisme. Samtidig ville jeg bruke den i et opplegg om tekststruktur med tanke på essayskriving. Derfor ba jeg elevene om å lage et tankekart over innholdet. Det var først da jeg begynte å nærlese teksten selv at jeg innså hvilken tabbe det var. For den hadde rett og slett ikke noen struktur. Det var nærmest umulig å følge resonnementene. De fleste elevene fikk lite eller ingenting ut av den, men skyldte kanskje mest på seg selv. En observant gutt påpekte imidlertid som sant var: «det var ikke mye å si om den, for den var dårlig skrevet.» Teksten var uten oppgitt forfatter, så den skal vel kollektivt tilskrives seksmannslaget som står som forfattere.

For øvrig er inntrykket ganske blandet. Det som er hentet fra engelskspråklige kilder er bedre enn denne ene artikkelen, men samtidig irriterer det at det kryr av skrivefeil.

Hva er passe pris for et slikt produkt? 575 kroner, takk.


2 Responses to “Forlag = kvalitet?”


  1. september 17, 2008, kl. 9:19 pm

    Som vanlig klar tale fra deg, og du har så rett (igjen). Jeg er heller ikke imponert over forlagsbransjen i sin alminnelighet. Vi har også kjøpt nye bøker i år, og det ble problemer med antallet bøker hos oss også. Bøkene er fulle av småfeil og unøyaktigheter, men fremdeles går de for å være «fasiter». Jeg forstår det ikke. Er det fordi det er så lett å forholde seg til det avgrensede materialet som en bok er? Selvsagt er skolebøker mer pedagogiske enn mange nettekster, men i vgs bør oppegående elever klare å bruke mer enn læreboka dersom de vil frem i verden.

  2. september 18, 2008, kl. 8:00 am

    Jeg henger meg på Ingunns utsagn, og vil hevde at det som finnes gratis tilgjengelig ofte er mye bedre skrevet enn det vi finner i lærebøkene. Kanskje er det fordi forfatterne har vært mer inspirert, fordi det rett og slett settes høyere kvalitetskrav, eller kanskje det er en kombinasjon av disse og andre faktorer?

    Eksempler:

    Donella Meadows (døde 2001) sin spalte «The Global Citizen», som inneholder små perler til ettertanke: http://www.pcdf.org/meadows/
    The Global Citizen leste jeg jevnlig før Meadows døde, og gledet meg til hvert nytt innlegg.

    GOOD Magazine: http://www.goodmagazine.com/
    Dette nettstedet ble jeg oppmerksom på i forbindelse med at vi får besøk av en journalist derfra om en ukes tid. Han skal lage en artikkel om den digitale satsingen i norske skoler, og bruker Nord-Trøndelag som et eksempel. Det skal bli artig å lese hvilke inntrykk han formidler.

    Dette er bare to eksempler av mange i et hav av websteder som publiserer seriøst materiale, gratis tilgjengelig. Elevene må i framtiden lære seg å vurdere både tekstene og konteksten. Av og til publiseres det av ren idealisme, andre ganger er det lokkemat, og av og til er det ren og skjær feilinformasjon og indoktrinering. (Hva mine eksempler er verdt, er opp til leserne å vurdere.)


Legg igjen en kommentar

