08
Sep
08

Lite nytt i OpenOffice 3

I dag fikk jeg enda en .docx-fil fra en elev. Vi har fortalt dem at vi ikke vil ha det, men med MS Office 2007 installert hjemme er det vel få som tenker over at dette er noe problem.

Hos oss bruker vi nemlig OpenOffice. Jeg er blitt vant til programpakken og har ikke egentlig brukt nyere versjoner av Word. I dag melder ReadWrite Web at OpenOffice 3 er klar til utprøving (men ikke vanlig bruk foreløpig). Deres anmelder er ikke særlig imponert.

Av forbedringer (se hele listen over betafunksjonene) kan nevnes at OO nå kan lese .docx – men det kan ikke skrive slike filer. I Writer kan du nå ha flere sider av et dokument åpne mens du jobber med det – det ser nyttig ut for redigering. Mest interessant for meg er det at notatfunksjonen ser ut til være forbedret; nå kan du sette inn notater som vises i «bobler» ute i margen – akkurat som Word vel har kunnet gjøre lenge. Jeg har brukt notatfunksjonen til å rette, men de små gule «stavene» som elevene har måttet klikke på for å se notatene, har ikke akkurat vært veldig intuitive.

Alt i alt er det små forbedringer som gjør OpenOffice 3 litt mer lik … forrige versjon av Word. ReadWrite Web mener at naviasjonen i Office 2007 er overlegen, og utgjør en faktisk produktivitetsgevinst.

Men fremdeles er jo Open Office uslåelig på pris, da …


3 Responses to “Lite nytt i OpenOffice 3”


  1. 1 Kjemikeren
    september 9, 2008, kl. 1:10 pm

    Jeg synes å huske å ha sett en del om filformatdebatt i diverse blogger tidliger også, hva man vil og ikke vil ha. Mitt synspunkt (som ikke alle deler) er at det er vårt problem som lærere å takle de filformatene som kommer fra elevene. Jeg innser at det er problematisk med hensyn til retting i teksten direkte, men mener at man da bør kunne komme med en oppfordring til elevene, men ikke et krav, om hva man foretrekker, og ikke minst forklare dem hvorfor.
    Finnes det ikke noe program som kan konvertere filene til noe som er spiselig for OO (den versjonen du har, ikke ny)?

  2. september 9, 2008, kl. 1:47 pm

    Nei, OO takler rett og slett ikke .docx. Jeg synes det er et greit poeng å ikke danse etter Microsofts pipe og tilpasse seg alle mulige proprietære formater. Riktignok er de fremdeles totalt dominerende i markedet, men andelen som bruker åpen programvare som OO øker. Det synes jeg er bra.

  3. 3 Kjemikeren
    september 13, 2008, kl. 9:51 pm

    Og jeg er prinsipielt enig med deg. Opensource er en god ting. Et prinsipp som er en viktig del av «trenden» vi ser i utviklingen av internett og samfunnet – deling og åpenhet og mangel på grenser.

    OK, nå ble jeg litt vel filosofisk. På tide å legge seg😉


Legg igjen en kommentar

