05
Sep
08

TGIF!

Ja, thank God it’s Friday! Vips, så hadde det gått tre uker av skoleåret uten at jeg hadde fått blogget et ord. Også jeg som har undervisningsfri på fredager, og alt mulig. Noe av problemet har vært at vikartimer og diverse andre plikter har gjort fredagene til nå alt annet enn fri.

Men i dag har jeg endelig tid til å sitte ned og trekke pusten. Noen timer er gått med til å komme à jour med retting og andre trivialiteter, men jeg har også tatt meg tid til bl.a å se på Michael Wesch’ foredrag om nye plattformer for læring, som Ingunn minnet meg om.

Når Wesch forteller om sine kreative opplegg må jeg vel innse at jeg har ganske langt igjen før jeg utnytter selv en brøkdel av de muligheter som teknologien begynner å gi oss til å gjøre elevene til aktive medspillere i læringen. Skoleåret så langt har vært preget av baby steps og mye prøving og feiling. Alt i alt har vi vel kommet greit i gang med opplegget med bærbare til VG1 og VG2. VG3 skal fortsette å bruke våre to år gamle stasjonære PC’er.

Jeg satser fremdeles ganske mye på it’s learning i tillegg til mer åpne Web 2.0-verktøy. Med skrivetilganger til elevene i mange av mappene, kan plattformen fungere som et bra sted for dem å produsere innhold. Dessuten bruker jeg små tester og undersøkelser for å få tilbakemeldinger eller la elevene teste seg selv.

Etter fjorårets havarerte bloggeopplegg med VKII, er jeg litt forsiktig i år. Men årets tredjeklassinger (samfunnsfaglig engelsk) har faktisk opprettet blogger og skrevet sine første innlegg. Dermed har vi allerede gjort mer enn tilsvarende klasse rakk i fjor før Blogger-sperring og andre viderverdigheter satte en stopper for prosjektet. Foreløpig blogger vi for hverandre – jeg mener at vi skal være litt forsiktige med blogging for all verden på et annet språk enn morsmålet – men jeg tror nok at mange av disse elevene vil ønske å formidle noe til et større publikum etterhvert. Som noen av dem skriver: utfordringen er å finne noe å skrive om.

Det går vel rett på den «crisis of significance» som Wesch snakker om. For at læring skal oppleves som meningsfylt for elevene, må de oppleve at det er en overordnet «fortelling», a narrative, som setter de enkelte aktivitetene inn i en større sammenheng. Det er det Wesch forsøker med sine kreative tilnærminger til en framstilling av menneskehetens historie fra 1450 til 2050 i et gigantisk, virtuelt spill. Å finne en slik fortelling og spenne den over læreplanenes ymse kompetansemål er kanskje ikke like lett.

Den tanken får surre litt i bakhodet. Nå er det helg!


0 Responses to “TGIF!”



  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

