03
Jun
08

Udir til sensorer: nye tider, fortsett som før!

Tok meg tid til å bruke hele dagen i dag til å møte på Utdanningsdirektoratets sensorskolering for VG1-engelsken, selv om jeg egentlig burde vært hjemme og gått løs på bunkene. Det ble en interessant opplevelse.

Vi ble under første del av dagen innprentet at Kunnskapsløftet gir helt nye føringer for sensuren. Under R94 hadde man bedømt oppgaver slik at hvis kandidatene bare skrev bra engelsk, så var det ikke så nøye om de svarte på oppgavene, hadde et mottakerorientert språk eller respekterte sjangere – i alle fall hvis det var snakk om besvarelser på middels nivå og nedover. Nå var dette betydelig innskjerpet.

Nytt er selvfølgelig også dette med kildebruk når kandidatene kan ha med seg alt av hjelpemidler. Kilder må oppgis – når de er brukt. Men skulle det trekkes noe for om man ikke brukte kilder, ble det spurt? Nei, var det klare svaret. Har de brukt det, er det forsåvidt fint det. Har de ikke brukt det, men skriver ut fra sitt eget hode, så er det like greit.

Så satte vi i gang med rettingen av de sju besvarelsene. Jeg tenkte jo at jeg fikk skjerpe inn litt, og trakk både for svar utenfor oppgaven og det ene med det andre. Da min gruppe kom sammen opplevde jeg den forholdsvis sjeldne situasjon at jeg var klart strengest i bedømmelsen. Jeg hadde blant annet trukket kraftig for en stil som jeg mente måtte bestå av svært mye klipp og lim – selv om vi ikke hadde tilgang til PC for å kunne google det der og da (språket i stilen var klart annerledes enn i oppgave 2). Jeg hadde også satt stryk på en språklig meget dårlig besvarelse som etter min mening ikke svarte på oppgaven.

Fasit? Oppgaven med klipp-og-lim ble av oppgavenemnda og et flertall av gruppene vurdert til 5 (en gruppe ville ha 6). Etter at jeg kom hjem har jeg googlet en del av formuleringene, og det er hele setninger som er tatt rett ut av kildene, uten at dette er angitt med anførselstegn. Men URL’en til kildene er angitt til slutt. Denne praksisen med å ta setninger ordrett fra kildene og utgi dem for å være sine egne, er altså nå sanksjonert av Udir som prestasjon som skal belønnes med 5.

Den svake oppgaven skulle ha 2. Nemnda uttalte riktignok at stilen ikke egentlig var noe svar på oppgaven, men kandidaten hadde vært innom noe som hadde litt med temaet å gjøre. Og mesteparten var jo mulig å forstå.

Min konklusjon etter dagen var vel egentlig at vi hadde vært vitne til en fin seanse med dobbeltkommunikasjon: offisielt er vi å over i den vidunderlige nye verden etter K06, men uoffisielt så fortsetter vi som vi alltid har gjort: leser elevsympatisk og gir belønning for de som kommuniserer – om ett eller annet.

Og litt plagiat? Pytt, pytt, alle gjør det, ikke sant?


5 Responses to “Udir til sensorer: nye tider, fortsett som før!”


  1. juni 3, 2008, kl. 8:29 pm

    Å, huttetu.

    Jeg har fryktet det verste, men nå fikk jeg altså bekreftet at det er verre. Jaja, mine elever skulle kommet opp i engelsk i første – jeg tar dem hardt for å ikke svare på oppgaven, og plagiat belønnes med oppvaskmøte og teskjeinnlæring om paraphrasing… Good heavens.

  2. juni 3, 2008, kl. 11:02 pm

    Jaja, det er jo greit å vite at alt man forsøker å prente inn i elevene egentlig ikke betyr noe når alt kommer til alt likevel. De kan jo bare klippe og lime, det blir så fint så. Unnskyld meg, men hva driver de egentlig på med i Udir?

  3. juni 4, 2008, kl. 12:44 pm

    Hei

    Takk for fin blog! Har ikke vært på møtet, men sitter med over 170 oppgaver som skal rettes. Skal bli spennende å se hvor jeg ender i forhold til sensor nr. 2. Jeg trodde jeg meldte meg som digital sensor, men har ikke fått eneste digital skole. Nedtur nr. 1, Nedtur nummer 2 er at jeg har fått så utrolig mange oppgaver. HM, et lite mareritt faktisk. Men det bekrefter det jeg har hevdet i lang tid. Enda større forskjeller mellom elever og utrolig fordeler for våre. Vi hadde ingen oppe i eng. vg1 i år, men int. english er jo samme suppa! De fleste lærere printer vel ut besvarelsen og plagiatkontroll har de ikke i pas! Kanskje en tanke? Alikevel, vi må lære elever det riktige her og ikke si dette for høyt!

  4. juni 4, 2008, kl. 2:55 pm

    Nei, jeg er klar over at jeg skriver noe som kanskje ikke burde opplyses om for alle og enhver her, men jeg blir rett og slett ganske frustrert. Slik jeg ser det, legitimerer dette en form for kildebruk som vil bli et mareritt på lengre sikt.

    På en måte er det riktig at de som tar eksamen nå skal behandles mest mulig likt med de som har gått foran dem. På den annen side, hva er det egentlig vi har oppnådd med Kunnskapsløftet?

  5. juni 5, 2008, kl. 7:27 pm

    For norsk står det i den foreløpige veiledningen laget av Udir. at det selv for besvarelser under middels forventes at det oppgis kilder og at elevene skal vite hvordan man siterer osv. Nå vil jeg som lærer ha tilgang til plagieringskontroll, og jeg kan ha en viss kontroll over hvordan elevene jobber.
    Skal det så forventes at jeg som sensor skal google elevbesvarelser inn i de små timer? Elevenes uryddige kildebruk kan/vil også avspeile faglærers uryddige kildebruk. Dette viser kanskje bare at sentralgitt eksamen har en del svakheter.


Legg igjen en kommentar

