01
Jun
08

Ikke helt stuerent

For en fantastisk helg det har vært – høysommer i mai! Posten var behjelpelig med å redusere presset på å jobbe i solsteken da de ikke greide å få fram sensurbunkene som må ha vært sendt på torsdag. Dovenskapen har stort sett fått råde (tok 15 av de digitale eksamensbesvarelsene, da).

Dermed har jeg heller ikke giddet å tenke så mye mer på Espen Andersens innlegg på Tversover på fredag om Lærere og PC’er, nok en gang. Men det har nok gnaget litt i bakhodet. Jeg kvier meg imidlertid litt for å skrive om det fordi jeg kanskje kan beskyldes for å skite i eget reir.

Utgangspunktet er et intervju som NRK Nordlands morgensending på radio hadde med Andersen. Her kommenterte han en undersøkelse som ifølge NRKs ingress konkluderer med at «Lærerne gir strykkarakter til ordningen med bærbar PC i skolen.» 80% av de spurte lærerne mener elevene lærer mindre med PC’ene enn uten. Ja, det er sogar slik at de lærer mindre utenat, ifølge en kollega som er intervjuet. Nei og nei …

Her er det altså at BI-ansatte Andersen flesker til: «Hvis det er slik at elevene – eller studentene, som vi kaller dem – foretrekker å gjøre noe annet enn å lytte til hva du holder på med som foreleser, så har du ikke et teknisk problem.» I innledningen siterer programlederen ham på at lærere som ikke klarer å håndtere PC’er i skolen, bør finne seg noe annet å gjøre. I et lengre innslag etter den første, korte nyhetsmeldingen gir han en ganske nyansert og god fremstilling av gode og dårlige måter å integrere IKT på – tatt i betraktning de få minuttene man får til rådighet i et slikt innslag.

Så skal man i god NRK-ånd ha den andre siden av saken. Hvem henvender man seg til da? Jo, selvfølgelig en av våre tillitsvalgte. Kari Sletten er leder av Utdanningsforbundet i Nordland og var det vel også da jeg jobbet i fylket for ti år siden. Men når jeg hører hennes forsvarstale – komplett med den klassiske «dette med data er jo kommet for å bli, men …» – krymper jeg meg og tenker: er vi nødt til være noe så inni hampen defensive?! Her er unnskyldning på unnskyldning, ned til historien om den ene læreren hun har hørt om som fikk PC’en sin et stykke ut i skoleåret.

Hovedargumentet er selvfølgelig at det mangler kursing. Dette har gått for fort, og lærerne er ikke satt i stand til å håndtere de nye verktøyene.

Nye verktøy!? Vi hadde da PC’er – riktignok i PC-laber – da jeg jobbet i Nordland, altså for ti år siden. Har lærere selv ikke noe ansvar for å sette seg inn i de pedagogiske implikasjoner av å ta i bruk IKT? Er det ikke vi som er pedagogene?

Det er dette som irriterer meg ved den linjen som har vært kjørt fagforeningsmessig de siste 20 årene: vi skal gjøre som «arbeidera på gølvet» og telle timer og minutter og for all del ikke gjøre et arbeidsstykke som ikke framkommer i en avtale med vår arbeidsgivermotpart. Og så tror de at vi skal bli oppfattet som profesjonsutøvere?

Jeg venter ikke at alle lærere skal bruke så mye tid på IKT som meg og andre som ble oppslukt av cyberspace for mange år siden. Jeg forstår også at vi alle har våre roller, og at en av fagforeningslederens roller kanskje er å være apologet for sine medlemmers mulige svakheter.

Men jeg føler faktisk at i denne saken er det BI-amanuensis Andersen som er mitt talerør, ikke fagforeningslederen.


2 Responses to “Ikke helt stuerent”


  1. juni 2, 2008, kl. 2:13 pm

    Jeg bare nikker, jeg.
    Lurer på hvor mange vi er. De som nikker, altså.

  2. juni 2, 2008, kl. 8:17 pm

    Det er et veldig godt spørsmål! Er vi en så liten minoritet som det kan virke som, eller er det noen som sitter og nikker når ingen andre kan se dem?


Legg igjen en kommentar

