23
Apr
08

Pedagogisk bruk av It’s learning

På denne bloggen har jeg flagget – for ikke å si skiltet – interessen for Web 2.0 ganske sterkt. hJØRNet mitt er altså sånn circa der skole møter Web 2.0. Men ettersom jeg synes Ole Brumm er en veldig fornuftig bjørn, tenker jeg også at det må være mulig å få begge deler – dvs litt gammeldagse ting i tillegg til alt det fancy, nye. Og læringsplattformer er for noen litt gammeldags, for ikke å si avlegs. Jeg tenker at vi bruker dem, og da kan vi like godt gjøre mest mulig ut av dem. Jeg er faktisk til og med it’s learning-ansvarlig på skolen (intet mindre, nei!), og i den forbindelse gjorde jeg lykketreffet med å invitere Svend Andreas Horgen fra HIST for å holde kurs.

Pedagogisk bruk av plattformen var tema, og Svend hadde ingen problemer med å holde en forsamling på nesten 40 interesserte lærere engasjert i fem timer i dag. Et gjennomarbeidet opplegg med praktiske tips på løpende bånd ga inspirasjon til å se mulighetene i dette verktøyet som altfor mange bare bruker til å sende meldinger eller administrere.

Selv om det i for seg ikke var noe revolusjonerende nytt for meg i det som ble presentert, bidro dagen til at veldig mange biter begynner å falle på plass for meg når det gjelder det teknologispørsmålet jeg er mest opptatt av akkurat nå : bruken av de bærbare maskinene som kommer til høsten. Svend viste på en mye ryddigere og mer gjennomtenkt måte eksempler på noen av de samme ideene jeg presenterte på avdelingsmøtet i går: bruk av undersøkelser til å kartlegge før, under og etter opplegg, diskusjonsforum for å trekke med flere, samt bruk av tester til både formativ og summativ vurdering, opplegg for å la elever lage tester, osv.

De forskjellige verktøyene i plattformen kan brukes på et vell av måter i fagdagsorganiseringen vår når elevene har PC’ene foran seg til enhver tid og kan gi øyeblikkelig respons. Dette blir det morsomt å jobbe videre med!


0 Responses to “Pedagogisk bruk av It’s learning”



  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

