20
Apr
08

Er jeg litt sadistisk?

På tirsdag skal KJ og jeg ha ansvaret for avdelingsmøtet i avdeling for Språk, Samfunnsfag og Service og Samferdsel – også kjent som 4S. Vi har fått i oppdrag å bidra med noe i forhold til innføringen av bærbare til høsten.

Vi kan ikke ta opp problemet i full bredde; det jeg velger å fokusere på i opplegget, er dette med å produsere innhold. Jeg vil at de bærbare skal bli noe mer enn en notatblokk med batteri. Derfor prøver jeg å drysse ut noen ideer om andre typer innhold enn avskrift av lærerens forelesning som både lærere og elever kan skape. Møtet er tenkt som en turboladet versjon av en fagøkt der vi tilsammen skal lage 12 typer innhold. Disse skal enten legges i en mappe på ITL eller embeddes i en wiki opprettet spesielt for formålet. For hver av dem går det an å tenke seg at de kunne lages enten av lærer eller elev. Dermed har en i prakis 24 forskjellige måter å lage innhold på.

Vi kunne selvfølgelig ha sittet og pratet om dette. Men jeg synes det er like greit å prøve det ut i praksis. Det er det nok ikke alle av mine arme kolleger som kommer til å synes. Jeg liker egentltig ikke å plage dem – de er ekstremt snille og gode mennesker alle som en. Er det min lille strime sadisme som kommer til uttrykk når jeg har tenkt å utsette dem for følgende i løpet av 90 minutter på tirsdag ettermiddag:

1 Innledning

ITL-undersøkelse: 10 minutter

a. Jeg gleder meg til elevene får bærbare PC’er. Enig/Uenig
b. Jeg tror det blir vanskeligere å undervise i fagene mine når alle elever har bærbare. Enig/Uenig
c. Jeg trenger flere konkrete tips til hvordan elevene kan bruke de bærbare før de kan bli nyttige i mine fag. Enig/uenig

PC-lokket ned. Se på resultatet på skjerm. Kommentarer?

2. Faglig jobbing.

Alle prøver å levere minst to bidrag, ett på ITL og ett på wikien.

Demonstrasjon/forklaring: 10 min

Forutsetninger:
– vis embed med en YouTube-video
– jobb som elevene gjør: den som kan hjelper den som ikke kan

Skape innhold: 45 min

A. Historie

i. Gå til ITL. Klikk Legg til –> Legg til test med betaversjon av Test 2.0. Lag en ny test som heter «Viktige begivenheter under den kalde krigen». Når dere skal legge til spørsmål, velger dere +Rekkefølge. Legg inn 5-10 viktige begivenheter som skal plasseres i kronologisk riktig rekkefølge. Lagre.

ii. Gå til nettstedet xTimeline http://www.xtimeline.com Registrer deg. Finn en tidsline som ser interessant ut. Embed den i wikien.

iii. Finn en YouTube-video om en historisk begivenhet. Embed videoen i wikien. Lag en kildekritisk oppgave om den.

F.eks.

Om 6-dagerskrigen: http://youtube.com/watch?v=6hIll-q8hUc
Quisling besøker Hitler: http://www.youtube.com/watch?v=AGBHZf7Ge1I
NS-propaganda: http://www.youtube.com/watch?v=Bxq6ssNfAdc&feature=related

B. Norsk

i. Finn en Youtube-video som viser et eksempel på en god tale. Embed den i wikien. Lag en oppgave til den om retorikk.

ii. Gå til ITL –> diskusjonsforumet «Diskusjon om bærbare». Skriv et innlegg som respons på hovedinnlegget «Det første jeg kommer på når jeg tenker på bruk av bærbare i norsk er …». Skriv deretter minst en respons på noe en annen lærer har lagt inn i samme tråden.

C. Fremmedspåk.

i. Gå til ITL –> Legg til test med betaversjon av Test 2.0. Lag en test som heter «Muntlige spørsmål.» Når du skal legge til spørsmål velger du Legg til kortsvarsspørsmål. Når du får opp feltet Angi spørsmålet i tekstfeltet nedenfor, trykker du på mikrofonsymbolet på verktøylinjen. Når dialogboksen kommer opp med spørsmål om du vil tillate opptak, må du svare Allow. Sett i mikrofonen. Du er nå klar til å ta opp et muntlig spørsmål. Lag 4-6 spørsmål der du på fremmedspråket ditt beskriver noen viktige, nye ord dere jobber med akkurat nå – uten å si selve ordet. Testen betår i å gjette hvilket ord/begrep du beskriver. Lagre opptaket til spørsmålet, oppgi et svar og gå videre til neste spørsmål.

ii. (Passer best for de som har tablet-PC). Gå til nettstedet Sketchcast http://sketchcast.com/ . Registrer deg. Gå gjennom de fonetiske symbolene som er spesifikke for ditt fremmedspråk. Skriv dem i skriveruten i nettstedet og uttal dem samtidig i mikrofonen.

D. Økonomi:

i. Gå til nettsiden bubbl.us http://bubbl.us . Registrer deg som bruker hvis du ikke allerede har konto. Lag et tankekart over læreplanmålet fra næringslivsøkonomi 1 som lyder: «elevene skal kunne gi eksempler på mål som private og offentlige bedrifter og organisasjoner har for sin virksomhet.» Embed tankekartet i wikien.

E. Samfunnsfag

i. Gå til Brukbart bærbart –> Legg til test med betaversjon av Test 2.0. Lag en test som heter «Aktuelt». Når du skal legge til spørsmål, velger du Legg til åpent svar-spørsmål. For felt 1, Angi spørsmålet i tekstområdet nedenfor, velger du TV2-symbolet (tallet 2) på menylinjen. I boksen som åpner seg velger du «Vis alle». Velg fra de tilgjengelige nyhetsvideoene. Forkort eventuelt innslaget ved å klikke Lag utklipp. Sett inn klippet. Skriv et spørsmål. Lagre.

ii.

Gå til nettstedet Slideshare http://slideshare.net Registrer deg. Last opp en av dine ferdige Impress/PowerPoint-presentasjoner. Embed den i wikien.

F. Engelsk

i. Gå til nettstedet ToonDo http://www.toondo.com Registrer deg som bruker. Finn Tools –> ToonDo Maker. Lag en tegneseriestripe med 1-3 ruter som handler om bruk av bærbare i klasserommet på Frogn vgs neste år. Teksten i snakkeboblene skal være på engelsk. Embed stripa i wikien.

ii. Gå til ITL –> Legg til test med betaversjon av Test 2.0. Lag en test som heter «Fyll inn riktig ord.» Når du skal legge til spørsmål, velger du Velg fra liste-spørsmål. Skriv en kort innledning i felt 1. Finn en digital tekst på engelsk og lim den inn i felt 2. Uthev ett for ett av de ordene du vil teste og klikk Opprett blank. Lagre testen.

3. Avrunding ca 15 min

Undersøkelse

a. Dette var nyttig. Enig/uenig
b. Dette var for vanskelig for meg. Enig/uenig
c. Dette var for vanskelig for mine elever. Enig/uenig

PC-lokkene ned.

Vis resultatene av noen av gruppearbeidene på skermen. Kommentarer?

Vis resultatene av undersøkelsen. Kommentarer?


7 Responses to “Er jeg litt sadistisk?”


  1. april 20, 2008, kl. 9:14 pm

    Det høres helt supert ut! Jeg ser at det blir travelt, men for mange vil dette sikkert virke mye mer klargjørende enn nok en runde med «tåkeprat». Mild tvang er ofte av det gode etter min mening🙂

  2. april 21, 2008, kl. 6:19 pm

    Et tettpakket og interessant opplegg, dette må vi få høre resultatet av!

    En liten advarsel (som du kanskje har kontroll på): når man registrerer seg på enkelte nettsteder er man avhengig av å respondere på en tilsendt e-post, og noen mailservere kan ha forsinket mottak. Dette kan føre til at noen må vente et kvarter til en halvtime før de kan fortsette med oppgaven.

  3. april 21, 2008, kl. 8:30 pm

    Høres kjempebra ut. Sant som Einar sier, men jeg har enda til gode å støte på problemer på den fronten – heldigvis! Lykke til c»,)

  4. april 21, 2008, kl. 8:46 pm

    Kan du komme og holde møter hos oss også? For der skjer det fint lite matnyttig, bare frustrasjonslufting og informasjon ovenfra og ned…

    Jeg tror (uten å mene å henge ut noen) at over 50% av vårt personale hadde falt helt ut hvis jeg nevnte ordet «embed» (og sant å si har jeg aldri gjort det selv, men ville nok klart hvis jeg faktisk prøvde, jeg har bare aldri trengt det. Enda.)

    Etter (nesten) to års erfaring med bærbar til alle elever har jeg oppdaget følgende:
    Man må FRA FØRSTE DAG gjøre regler klare og tydelig og håndheve dem konsekvent.
    Oppgaver med innleveringsfrist ved timens slutt er mye mer effektivt en oppgaver som skal leveres om en uke eller to.
    Elevene er ikke det minste flinke til å søke nyttig informasjon på nettet og sile den kritisk, så hvis jeg virkelig vil at de skal finne faglig akseptabel informasjon må jeg gi dem en liste av nettsteder de skal holde seg til.

    To ting som har fungert ganske fint i yrkesklassene mine i det siste:
    * Tomme powerpointpresentasjoner: Jeg har laget deler av en presentasjon med bare overskrifter, elevene må hjelpe til med å fylle ut resten. Konkurransementaliteten gjør at alle vil ha «sitt» bidrag frem med pene bokstaver (funker ekstra bra med smartboard eller lignende).
    * Begreper/»gloser» (jeg underviser naturfag/kjemi) – jeg har laget et dokument med lenke-liste og en tabell med begreper de trenger å kunne forklare, og de jobber sammen om å finne forklaringer. Klipp og lim tillatt med kildehenvisning, gode figurer et stort pluss.

    Lykke til med møtet – gleder meg til oppdatering!

  5. april 21, 2008, kl. 9:36 pm

    Å – en ting jeg glemte:

    Nå kan jeg særdeles lite (les: ikkeno) om læreplan i engelsk, men det finnes en abnorm mengde informasjon og fagressurser til andre fag på engelsk på internett. Dette må jo være himmelrike for engelsklærere, og for dem som liker og takler tverrfaglig/flerfaglig samarbeid. Jeg savner at elevene mine kan naturfaglige ord på engelsk, for jeg finner så mye mer brukbare ting hvis jeg bare slipper å holde meg til norsk!
    Små artikler elevene kan oversette, utforske automatiske oversettere (språkvask – en oppgave for viderekomne), følge og forstå trinnvise forklaringer osv…

  6. april 22, 2008, kl. 8:11 pm

    Vel, jeg var ikke blant de vennligstemte i dag. Sant å si ville jeg heller angrepet noen av de fortsatt 108 stilene som ligger der og venter på meg, og om det begynner å gro mose på.

    Ikke ble jeg særlig vennligere stemt av at den wiki-greia gikk fortløpende til helvete ettersom den ikke taklet at vi var flere som redigerte samtidig.

    Jeg rettet tre historieprosjektoppgaver mens jeg ventet.

    Til sist må jeg likevel si at det var betraktelig bedre enn forventet, og at selv om wiki-affæren ikke fungerte, så lærte jeg i alle fall det. Så det blir vi ikke å bruke, i alle fall ikke på den måten.

    Bra jobba, Jørn, du viser at du fortsatt fortjener den heltestatusen du har hos meg.


Legg igjen en kommentar

