01
Apr
08

Bærbare: hvor fins «best practices»?

I et forsøk på å komme videre fra jamringen over hvor vrient det er å snu folks oppfatning om hvor ille det blir å få bærbare til alle elever, har jeg i går og i dag lett aktivt etter de gode eksempler på hvordan teknologien brukes i praksis. Vi er tross alt ikke de første som skal i gang med dette. Naboen har holdt på i årevis.

Men det er ikke lett å finne mer samlede oversikter over dette – i alle fall ikke på norsk. Jeg tenker meg noe à la denne listen over 101 Best Practices fra Campus Technology. Det er lite å finne, så da får vi kanskje begynne å bygge opp noe selv.

Som oppfølging fra planleggingsdagens innledningsdiskusjon skal vi nå fortsette jobbingen avdelingsvis. Til møtet 22 april skal de to på vår avdeling som er medlemmer av IKT-gruppa innlede. Da må vi i alle fall prøve å «walk the walk» og ikke bare prate. Altså: hvordan gjennomfører man et avdelingsmøte der alle kolleger har med seg sin bærbare på en slik måte at det kan være en modell for hvordan de samme lærerne kan jobbe med elevene sine fra høsten?

Hmmm. Tenke, tenke.


5 Responses to “Bærbare: hvor fins «best practices»?”


  1. april 2, 2008, kl. 8:33 pm

    På et planleggingsmøte er det vel naturlig å planlegge, og i stedet for å prate bort tida, kan dere bruke google docs til samskriving. Når økta er ferdig, har dere kanskje planen(e) ferdig også?

  2. april 2, 2008, kl. 10:07 pm

    Vel, planleggingsdagen er nok over – og det var den siste for dette skoleåret. Sannelig om jeg kan huske at en planleggingsdag i mine mange år i skoleverket noensinne er blitt brukt til særlig mye planlegging; det er en av disse språklige overleveringene som for lengst har mistet sitt opprinnelige innhold. På planleggingsdager har vi kurs og informasjon og diverse ting som vi ikke har tid til ellers. Planleggingen har vi ettermiddager og kvelder til.

    Men på avdelingsmøtet (som heller ikke brukes til planlegging) kan det nok være aktuelt å bruke GoogleDocs som en måte å vise bærbar-bruk i praksis, ja. Jeg jobber med saken!

  3. april 15, 2008, kl. 11:03 pm

    Interessant observasjon i dag: Vi gjorde en «Hole in the Wall» med elevene, dvs at de bare fikk ha en pc pr fire hoder. De måtte definere sine egen oppgave ut fra kompetansemålene ilæreplanen, og lage problemstilling samt velge presentasjonsform. Dette kombinert med stramme tidsfrister førte til det mest effektive gruppearbeidet vi har hatt hittil i år.

  4. april 19, 2008, kl. 7:16 pm

    Ingunn:
    Jeg opplever også at stramme tidsfrister hjelper godt på innsatsen. Innlevering av oppgaver virker merkelig nok mer meningsfylt enn å «bare» gjøre dem for egen læring… Snodige elever.
    Sånn sett er ItsL en hjelp – der setter jeg fristen og kan sperre for for sen innlevering. Gjett om det blir høylydte protester! (Og gjett om de lærer…) Og de har blitt veldig opptatte av at jeg skal sjekke om leveringen deres er der før de forlater klasserommet. Det har blitt veldig viktig for dem å vise at de gjør NOE (etter at jeg har mast hele året om at de ikke legger noe innsats ned i arbeidet).

  5. april 20, 2008, kl. 8:13 pm

    Ja, jeg har i hvertfall mer å gå på i forhold til å sette frister og gjennomføre at de skal overholdes. Jeg tror jeg har vært for snill (les: unnfallen)hittil, og gjort både dem og meg en bjørnetjeneste. Men nå har jeg begynt å lære, og det vil nok elevene merke også.


Legg igjen en kommentar

