26
Mar
08

Bærbar: farlig, farlig …

Mitt spede forsøk på gårsdagens planleggingsdag på å vri tenkningen om den forestående fulldekningen av bærbare til elevene våre må sies å ha vært forholdsvis mislykket. I en første lille diskusjonsseanse om saken prøvde jeg å dra opp to perspektiver: som en konsesjon til det jeg vet alle er opptatt av, ba jeg om innspill på hvordan vi kontrollerer bruken. Men i tillegg ønsket jeg å høre hva folk tenkte om mulighetene for at elevene faktisk kunne produsere mer innhold, være mer aktive, bidra til at vi kan prøve ut litt andre måter å jobbe på pedagogisk enn vi gjør i dag.

Resultatet var forsåvidt forutsigbart. 95 prosent av innleggene handlet om hva vi skal gjøre for å hindre at elevene er på Facebook – eller enda verre steder – når de egentlig skulle jobbe med oppgavene sine. Det var tydeligvis et utbredt ønske at vi skulle settes i stand til rett og slett å stenge tilgangen til hele Internett.

Sukk.

På dagens møte i IKT-gruppa ble vi enige om at en viktig oppgave framover blir å vise gode eksempler på konkret bruk av bærbare på skolen. En idé kom i forlengelsen av evalueringen av workshop’en om presentasjoner i går: istedet for at læreren lager presentasjonene, lager elevene sin egen.  Som jeg blogget om for noen dager siden, den som lærer mest av PowerPoint/Impress-presentasjoner er den som lager dem. Altså bør elevene få denne muligheten til læring. En økt som ender opp med at to elever viser sine presentasjoner av et lærestoff for så å diskutere med klassen hvorfor de har valgt å strukturere det på akkurat denne måten, kan være fruktbart (jada, jeg vet at det tar tid; det er det vi lærere er så flinke til, å «dekke» et stoff fort og effektivt med kulepunktene våre; men hvor mye lærer elevene av det?).

Elevene får altså et supert verktøy fra høsten av. Det blir moro å tenke ut måter å hente ut potensialet!


10 Responses to “Bærbar: farlig, farlig …”


  1. mars 26, 2008, kl. 7:00 pm

    Det slår meg at ganske mange elever klarer å kombinere litt chatting og facebook med mer aktverdige aktiviteter, akkurat som jeg selv mener jeg stort sett klarer det (vel, ikke alltid – noe av det jeg gjør er så kjedelig at det meste fremstår som enormt mye mer fristende – f.eks. å lese blogger og sjekke mail).
    Hva er pc-strategien i Akershus, skal Vg1 få maskiner av fylket? Jeg besøkte Nesodden vgs for noen uker siden – og så vidt jeg oppfattet, hadde de tre teknikere + 3 lærlinger for å drifte dem + et batteri av utlånsmaskiner.

  2. mars 26, 2008, kl. 9:03 pm

    Noen lærere ser med gru på produktive elever, selv om de innser at det gir en god læringseffekt. Tanken på uendelige digitale rettebunker er en skikkelig turoff, og frykten for misbruk av maskinene kan være et vikarierende argument.

    Hvis man finner fram til arbeidskrevende oppgaver (for elevene), og setter strenge krav til kvaliteten på produktene blir kanskje ikke «bunkene» så uoverstigelige? Tips: gi i oppgave å levere inn språkoppgaver både som tekst og som lydfil. Når elevene kan øve seg på uttalen så lenge de vil før de lagrer og leverer, bør resultatet avspeile det de er gode for, og alle kan få en rettferdig vurdering.

    Det som også er vanskelig, er å gi slipp på gamle arbeidsmåter samtidig som man tar i bruk nye. Det fører til at lærerne sliter seg ut, og naturligvis blir negative til det nye. Derfor bør man samtidig som man trekker fram gode eksempler, fortelle hva de kan erstatte. På lang sikt er det kanskje båd en lærings- og arbeidsmessig gevinst å hente?

  3. mars 26, 2008, kl. 11:07 pm

    @Leif: Litt uklart med detaljene foreløpig, men det siste jeg har hørt er at VG1 og VG2 skal få bærbare, mens VG3 neste år fortsetter å bruke vårt ene datalandskap med nesten nye stasjonære. Hvor mye elevene skal betale i egenandel og slikt har jeg ikke hørt, men det har vært snakket om 800 kr – og da slik at elevene får med seg maskinene når de går ut. Vi blir 650 elever når vi har maks oppfylling f.o.m neste år (vi startet opp 2006), og har en systemansvarlig pluss to lærlinger. En stilling til er utlyst nå. Systemansvarlige ser ikke lyst på arbeidspresset som kommer til å være på avdelingen fra høsten av. Dette med reservemaskiner må vi nok også ta på alvor fra første stund av, men igjen – detaljene er uklare.

    @Einar: Veldig fornuftige tanker – nettopp dette med at den nye pedagogikken ikke skal være (bare) en tilleggsbelastning, men faktisk skal kunne erstatte noe av det vi gjøre nå, er kjempeviktig å få fram. Dette med lydfiler er også en god ide – vi har brukt Audacity i mange forskjellige fag med stort hell – dette er en flott måte å skape produkter som naturlig nok ikke kunne vært gjort med penn og papir …

  4. mars 27, 2008, kl. 10:37 pm

    Sjølv har eg vore med på å analysera mellomkrigsromanar saman med studentar på andre sida av landet via MSN. Det var eit interessant eksperiment ein kunne gjort i andre kontektstar og!
    http://www-lu.hive.no/ansatte/ho/mellomkrigsromaner.htm

    Om ein driv med mappevurdering kan ein jo og stilla som krav at x antal blogginnlegg skal vere eit av grunnlaga for karakter. Eg tenkjer då sjølvsagt på blogginnlegg der det er snakk om refleksjon eller oppsummering av fagstoff.

  5. mars 28, 2008, kl. 8:51 pm

    Jeg tenkter at dagens elever som har fått bærbar PC, er en generasjon (hvis det kan kalles det da) som er blitt kastet ut i en digital verden uten at noen egentlig har ant rekkevidden av den. Jeg var student da Internett tok av, og det var først det siste året jeg studerte at det ble tatt i bruk en LMS ved NTNU (2003). Dagens elever på vgs. har gjennomgått debatter om når de skal få mobiltelefon, om det skal være for barn, om de kan ha den med på skolen osv. De har blitt utsatt for en rekke nye fenomener som etter hvert har blitt allemannseie for enhver nordmann og som vi nå ikke kan tenke oss å leve uten. Men, en annen ting er hvordan det har blitt mottatt i skolen, og jeg vil tro at det er få av dagens elever i vgs. som har hatt en gjennomført opplæring av digitale verktøy i grunnskolen. Så kommer de på vgs. og får en bærbar og Internett tilgjengelig hele skoledagen gjennom, og det krever mye av både elev og lærer. Jeg tror at hadde jeg vært elev, ville det vært vanskelig å holde fingrene fra fatet dersom undervisningen ikke hadde vært av en slik art at den krevde noe av meg mer enn å skrive notater/klippe/lime inn i word, for det ville jeg sannsynligvis kunnet, og det kan mye lettere kombineres med MSN og Facebook enn for eksempel å skrive på en blogg, legge til koblinger, tagge nettsider osv., som i alle jeg synes krever mer av meg i forhold til det å jobbe på/med Internett. Dermed er det kanskje heller ikke alltid så lett å være elev, og skal man stenge Internett, kan man vel like gjerne trekke tilbake PCen også.

  6. mars 28, 2008, kl. 9:24 pm

    Jeg er helt enig i at svaret må være å gjøre de faglige utfordringene så interessante at det blir mindre fristende å være på Facebook. Ingen skal undervurdere vanskelighetsgraden ved dette – tross alt er det mye i læreplanene som ikke i utgangspunktet framstår som topp prioriterte interesseområder for våre elever… Men det er den veien vi må gå; å stenge Internett blir en håpløst defensiv strategi.

    Jeg håper og tror at utfordringene knyttet til integreringen av denne teknologien vil bli et kanllsterkt incitament til å samarbeide – det sosiale aspektet ved Web 2.0 vil framstå som en enorm styrke sammenlignet med en mer «privatpraktiserende» lærerrolle der pedagogikk var noe vi gjorde oss «ferdig» med på ped.sem/PPU.

  7. mars 30, 2008, kl. 5:48 pm

    Jeg lar elevene bruke pc med åpent internett i 99% av timene mine. De er alle andre steder enn i klasserommet. Og jeg lar dem være det – mer eller mindre bevisst. Jeg setter anmerkninger når de åpenbart spiller og bruker andre hel-skjerms-aktiviteter (og jeg oppdager det), på samme måte som jeg setter anmerkninger når de mangler bok når de trenger den, spiser matpakke på naturfagssalen osv. Det hender jeg stenger nettet, for å hjelpe dem til å fokusere litt. (Det er altså ikke ment som noen avstraffelse fra min side, og oftest lar jeg lms og epost være åpent, det er et av de få valgene jeg har.)

    Men jeg sliter helt klart med å få internett til å være en positiv del av elevenes deltakelse i timene, for de er ikke flinke nok til å søke, og selv når de finner det jeg tror de skal finne, greier de ikke plukke ut den saklige informasjonen de trenger.

    Kjemiklassen min (kjemi 1 VG2) skal straks i kast med nytt emne – og da er det elevene selv som skal få mulighet til å legge frem stoff for klassen. Jeg er spent – og sikker på at de kan klare det like godt som meg, om ikke bedre. Jeg har delt kapitlet i små emner, og de kan selv velge et. Eller flere, om noen skulle ønske det og det er flere ledig.

    MSN har vært sett på som et onde hos oss, jeg er ikke så sikker lenger, for jeg har nå ca halvparten av elevene mine på MSN, og de tar kontakt og forteller ting, kommenterer ting og gir meg tilbakemeldinger jeg neppe ellers ville fått. Småting for det meste, men det gjør noe med kontakten med elevene. Upersonlig? Tja… Jeg er ikke så sikker. Og for meg er det mindre forstyrrende å få opp en melding med «Jeg har husket boken min i dag» enn at eleven roper det ut i klasserommet for å få oppmerksomhet. Enkelteleven får uansett min oppmerksomhet, men via MSN ikke alle andres. Andre ganger spørsmål om lekser når jeg sitter og jobber på kveldstid. Jeg er bevisst på når jeg gjør meg tilgjengelig og ikke, og slik bevarer jeg også mitt privatliv.

    Den store utfordringen ligger i nye metoder for vurdering av elevenes læring og fagkunnskap, der har i alle fall jeg laaaaaaangt å gå enda!

  8. mars 31, 2008, kl. 9:05 am

    Jeg har god erfaring med at elevene har egne bærbare:

    1. Elevene kan få oppgaver knyttet til maskinen å gjøre hjemme.
    2. Det er veldig enkelt å kombinere tradisjonell undervisning med hypermoderne læring.
    3. Det er oversiktlig. Som lærer kan jeg be elevene lukke maskinen, dersom de ikke skal bruke den. Det er mye vanskeligere med stasjonære.🙂

    Når det gjelder å drukne i nettet… Jeg har den samme erfaringen. Elevene er ikke vant til søke, sile, vurdere og bruke. De må lære å søke og sile, og til og med da er det mange av dem som drukner. Min erfaring er at en læremiddelressurs (jeg har brukt Lokus), eller et nettdokument, f. eks Google docs eller i Fronter, med oppgaver og nettadressen fungerer veldig godt dersom elevene skal jobbe med læring i et bestemt tema.

  9. mars 31, 2008, kl. 8:04 pm

    @F Hamre: jeg synes dette med at bærbare kombinert med MSN senker terskelen for kontakt med læreren – innenfor rimelighetens grenser – er veldig interessant. Er det ikke bedre kommunikasjon vi vil ha? Bra blogg du har, forresten – jeg får stadige tilvekster til min Google Reader-liste over norske blogger.

    @Albertine: godt poeng med å lukke PC’en – vi må bare passe oss så vi ikke blir fristet til å gjøre det altfor ofte. Som Espen Andersen på Tversover skrev her om dagen: Hvis tilhørerne dine foretrekker å surfe fremfor å høre på deg, er det ikke et teknisk problem du har.


Legg igjen en kommentar

