10
Feb
08

Sju kritiske spørsmål om nytten av teknologi

Vi som skriver om bruk av Web 2.0-verktøy lurer av og til på hvorfor det er så vanskelig å overbevise andre om denne teknologiens fordeler. Dina Strasser på bloggen The Line har en utfordrende og nyttig post med tittelen «The Skeptic’s Seven Questions About Technology«. Hun er i utgangspunktet positiv til teknologien, men anerkjenner at innvendingene som skeptikerne har kan være relevante.

Hovedpunktene hennes i min oversettelse:

  1. Tilfører teknologien i seg selv noe av verdi til læringen?
  2. Er denne ekstra tilførte verdien, uavhengig av den enkelte lærer, direkte relevant til læreplanmålene jeg jobber med?
  3. Kan vi lære oss grunnleggende bruk av teknologien på 20 minutter
  4. Har det oppvaskmaskineffekt – dvs at det gir oss utsikter til å spare enorme mengder arbeid på lang sikt?
  5. Hvis det ikke virker, er det noen på skolen som kan fikse det for oss?
  6. Hvis dette er nytt på min skole, vil det være støtte for det i overskuelig fremtid  – eller vil det bli sperret eller på andre måter forhindret brukt?
  7. Har jeg funnet en god balanse mellom bruk av teknologi og det som teknologien har en innbygget tendens til å sette i fare, som f.eks.
    1. økologisk bærekraft
    2. en autentisk, menneskelig kontakt med elevens lokalmiljø
    3. en variert opplevelse av verden med bruk av alle sanser

 Tankevekkende spørsmål, og med gode begrunnelser; vel verdt å lese hele posten og grunne litt over dem.


0 Responses to “Sju kritiske spørsmål om nytten av teknologi”



  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: