03
Feb
08

Nerdenes hevn: skal vi alle bli programmerere?

Jeg har vært interessert i IKT lenge – lenge nok til at jeg husker den gangen noen mente at programmering i BASIC var nyttig – i alle fall som en inngangsbillett til EDB, som det vel het den gangen. Faktisk lærte jeg meg litt programmering; nå er alt glemt, og stort sett var det nok bortkastet. Men muligens var det et nyttig lite glimt inn i hvordan man får et program til å gjøre noe.  Siden har vi stort sett overlatt programmeringen til nerdene. Noen av oss har kodet litt HTML, men nå trodde jeg det var ferdigvare som gjaldt.

Derfor ble jeg litt overrasket da jeg leste Mark Prenskys «Programming – The New Literacy» på Edutopia. Her melder Prensky (han som fant på begrepet ‘digital natives’) seg på i diskusjonen om såkalte «21st century literacies» – altså hva slags ferdigheter som må forventes for ikke å være en funksjonell analfabet i vårt medierike samfunn.

I believe the single skill that will, above all others, distinguish a literate person is programming literacy, the ability to make digital technology do whatever, within the possible one wants it to do — to bend digital technology to one’s needs, purposes, and will, just as in the present we bend words and images. Some call this skill human-machine interaction; some call it procedural literacy. Others just call it programming.

Nå  opererer riktignok Prensky med en ganske vid definisjon av programmering – alt fra å laste ned en ringetone til telefonen eller sette opp en DVD-spiller, via navigasjon i menyer til koding og skripting og lavnivåspråk som C++ hele veien ned til maskinspråk – alt er på sett og vis programmering. Hans poeng er at de fleste av oss ikke vil være tilfreds med å operere på det mest elementære nivået når vi innser at vi kan manipulere maskinene til å gjøre det vi vil de skal gjøre når vi bare lærer oss verktøybruken. Han sammenligner med middelalderen: da var lese- og skrivekunsten forbeholdt en liten elite av skrivere (scribes); de måtte skrive for deg hvis du ikke behersket kunsten, og hvis mottakeren ikke kunne lese, måtte han også ha eksperthjelp for å dekode budskapet. Slik fungerer programmerere for mange i dag – men kanskje ikke i fremtiden?

Prenskys påstand er at vi i dag både har behov for og mulighet til å bli programmerere som kan tilpasse de digitale verktøyene til akkurat våre behov. Han peker på områder av dagliglivet som inviterer til å bli løst gjennom programmering, f.eks. rutinearbeid som – retting! Han nevner presidentkandidat Howard Dean som i 2004 ble pioner på nettbruk for innsamling av penger til politiske kampanjer – ved hjelp av en 18-åring som skrev programmet som ble brukt til formålet.

At programmering er i ferd med å bli enklere og enklere, belegger Prensky bl.a. slik:

 At an early age, many young people learn the HTML language of Web pages and often branch out into its more powerful sister languages, such as XML and PHP. Other kids are learning programming languages like Game Maker, Flash, and Scratch, plus scripting language, graphics tools, and even C++, in order to build games.

Jeg vet ikke hvor dekkende dette er. Mitt inntrykk er at dette fremdeles er solid nerdeterritorium og ikke akkurat veldig utbredt. Men det er noe besnærende over tanken om at en grunnleggende literacy i vår tid består i å kunne manipulere de digitale redskapene som dominerer vår tid slik maskiner gjorde i industrialderen – eller flintøksa i steinalderen.

Som et lite apropos ble jeg minnet om et par av mine egne ting som flyter rundt i det digitale univers omtrent som romsøppel i evig bane rundt jorden: på min hjemmeside fra midten av 90-tallet (sist oppdatert 2001!) hadde jeg lagt ut en beskrivelse av hvordan jeg brukte makroer i MSWord til å lage en verktøylinje til bruk i retting. Og jamen ligger den der ennå – kanskje jeg skulle ta den fram igjen og se om jeg kunne videreutvikle den?


0 Responses to “Nerdenes hevn: skal vi alle bli programmerere?”



  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

