25
Jan
08

Et annet digitalt skille: bidragsyterne versus syterne?

Ewan McIntosh har vært den ene hovedinnlederen på The Economists nettbaserte debatt om social networking. Rent bortsett fra at den har foregått på nettet, har den vært organisert som en klassisk debatt i Oxford-stil, med en proponent som forsvarer påstanden og en opponent som angriper den, med åpningsinnlegg, gjensvar og avslutningsinnlegg. Til slutt stemmes det, og det kåres en vinner i debatten.

Påstanden det ble tatt stilling til, var følgende: Social networking technologies will bring large [positive] changes to educational methods, in and out of the classroom. Avstemningen er nå avsluttet. De som var for påstanden vant med 63% mot 37%.

McIntosh peker på at det viktigste med debatten ikke er de tilsammen seks innleggene han og hans opponent holdt, men de hundrevis av kommentarene som disse i sin tur har avfødt både på TheEconomist.com, men også rundt omkring i bloggsfæren. Dette er et tema som opptar folk.

I alle fall noen. I en oppsummeringspost på bloggen sin, skriver McIntosh at det er en påfallende forskjell på hva og hvor mye som skrives av de som er henholdsvis for og mot påstanden som ble debattert:

I also think it’s interesting to see that more support is given to the notion in the comment space than the one-click vote would imply. Are nay-sayers simply coming with their prejudice, voting and not interacting with the debate, lest their stalwart viewpoint be changed? Certainly, that wouldn’t be surprising given the nature of most face-to-face interactions educators, workshop leaders and social media consultants are having with those who just want things to say the same.

Han lurer på om dette er et trekk som kommer til å prege andre digitale arenaer i tida som kommer etterhvert som mer og mer av den offentlige samtale flyttes til disse: de som ser positivt på denne utviklingen deltar i samtalen, de negative trekker seg unna.

The digital divide is clearly not between poor and rich, the haves and have-nots, the intelligent and the less-so. It’s about those who choose to interact with others and those who do not see the point of such connections and interactions. Politics, arguably, falls along the same lines. Those who care rise to control the messages, those who don’t care just complain about it.

Noe som gjelder i skolen også? Kanskje. Det som er noe av problemet er at de som sitter og syter uten egentlig å engasjere seg konstruktivt i debatten også kan utgjøre en ganske så effektiv hindring for at noe som helst skjer.


1 Response to “Et annet digitalt skille: bidragsyterne versus syterne?”


  1. januar 26, 2008, kl. 3:51 pm

    Ja, og ekstra problematisk blir det når kanskje den største andelen av disse, heller lytter til de som har lengst erfaring i yrket (som har status i kollegiet fordi de sitter med både pedagogisk og faglige verdifull erfaring gjennom 30 år på stedet (hvil?)! Problemet blir da ikke at skolen ikke er hva den var før, men nettopp at den er som den var før!


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: