29
Dec
07

Sammen alene

Det har vært et fantastisk lærerikt år siden jeg for alvor begynte å orientere meg i edublogosfæren i januar. Jeg har sagt til kolleger, og jeg står ved det, at jeg sannsynligvis har lært mer ved å delta noen måneder i de “samtalene” som foregår her enn jeg har lært på summen av alle kurs jeg har vært på i mine over 20 år som lærer (en reaksjon på det var: «du må ha vært på fryktelig mange dårlige kurs, da»; og det kan vel hende). Min deltagelse har hovedsaklig vært passiv, gjennom lesning av andres blogger og linker, men jeg tror ikke utbyttet ville vært det samme uten at jeg også hadde forsøkt å sette ned på tastaturet mine egne tanker om det jeg leser. Jeg skriver for meg selv, men det å legge det ut i bloggen forplikter likevel mer enn om jeg skriblet notater som ingen andre noen gang skulle se – det er en viss form for disiplinering av tanke og formulering som det ellers ville være veldig lett å «lure seg unna».

I alle fall til en viss grad føler jeg at jeg at jeg kan underskrive på det som gjerne fremheves som et av kjennetegnene på Web 2.0, nemlig at det er et sosialt nettverk – eller snarere et nettverk av nettverk. Det er en litt spesiell form for kontakt når jeg aldri har møtt disse personene som jeg leser og kommenterer, og kanskje aldri vil møte dem heller. Men likevel synes jeg liksom at jeg er på fornavn ikke bare med Jeanette og Einar og Jan-Arve, men også med Will og Clay og Dave og alle de andre jeg leser. Ikke minst synes jeg at jeg har mer til felles med dem i måten å tenke skole på enn mange av dem jeg jobber i hus med til daglig.

Og der ligger kanskje det som er noe av utfordringen i 2008 og videre framover. Det blir ikke så mye momentum ut av at en holder på å utforske disse ideene hver for seg rundt omkring og bare med en virtuell kontakt med likesinnede. Når hodet bombarderes av ideer som slynges mellom de 190 abonnementene jeg har i Google Reader er det lett å glemme at kolleger flest ikke ville ha  snøring på hva jeg snakker om hvis jeg skulle prøve å forklare mye av det. Enkelte ting har skapt interesse og nysgjerrighet. Men dersom jeg skulle prøve meg på slike spådommer som hører med ved årsskiftet, er jeg ganske usikker på om det er mer gjennomslag for tekologiintegrasjon som har størst sjanse for å bli hovedmelodien i norsk skole i nærmeste framtid. Enkelte tegn tyder på at det er en slags reaksjon og tilbakevending til «de gode, gamle dager» som kan bli svaret på ramaskrikene etter PISA og PIRLS.

Å være «sammen» med likesinnede i den virtuelle pedagogiske verden er vel og bra; men det hjelper lite hvis en er «alene» når ideene fra denne verden skal utmyntes i konkrete opplegg i team og avdelinger og kollegier.


1 Response to “Sammen alene”


  1. desember 29, 2007, kl. 5:22 pm

    Jeg kan underskrive alle fordelene med å blogge, jeg startet selv opp i løpet av 2007, og har hatt stort utbytte av det. Jeg syns at du har vært utrolig produktiv, og skjønner godt at du har lært mye, samtidig som mange andre har hatt god nytte av dine innlegg og kommentarer.

    Når det gjelder spørsmålet om vi skal prøve å få med kolleger, mener jeg at svaret er ubetinget ja, nettopp fordi det er så lærerikt og utviklende. Jon melder om den nye McKinseyrapporten som konkluderer med at vi trenger velkvalifiserte lærere som trenes i å lære bort. En nødvendig kvalifikasjon i dag, i tillegg til fagkunnskaper, er å kjenne til slike nettverk som dette, der man også kan diskutere fagdidaktikk i en digital verden. Jeg mener at blogging også har sin plass i undervisningen. Å skulle gå tilbake til en «gammel skole», slik noen sikkert ønsker, er like utenkelig som latterlig.

    En trussel mot bloggingen er nettopp den overveldende mengden av informasjon du nevner. Det flimret forbi her en dag, at 2008 er spådd å bli det året da vi virkelig får informasjonssjokk, og det blir vanskeligere og vanskeligere å filtrere ut det som er nyttig for en selv. Løsningen er likevel ikke å kutte det ut, men å bli enda bedre til å navigere.

    Godt Nytt År Jørn! Stå på videre..


Legg igjen en kommentar

