05
Dec
07

Hvordan samle ressurser?

På møtet i IKT-gruppa i dag var vi innom en gammel gjenganger: hvordan samle «nyttige ressurser» for kollegiet og elevene? Vi var innom ideen om en wiki, men etter å ha laget noen testwikier på de gratisverktøyene jeg har mest kjennskap til (PBWiki, Wikispaces, Zoho wiki), har jeg kommet til at terskelen kommer til å være altfor høy til at noen av disse vil bli brukt. Ikke er brukergrensesnittet det aller beste (Wikispaces er nok «renest» og mest oversiktlig), men at kolleger med varierende webferdigheter skulle ta seg tid til å legge inn linker på en separat wiki mens de egentlig holder på med noe annet, er nok et litt blåøyd håp. Skulle det mot formodning bli veldig mye innhold på den, ville det fort bli veldig uoversiktlig.

Det mest logiske alternativet er del.icio.us. Noen ville trenge litt hjelp til å installere knappene, men ellers er dette noe som er mye mindre arbeidskrevende når man først sitter med nettleseren åpen. Én felles konto og noen korte kjøreregler for hva en god tag er skulle gjøre dette til en god ressursbank.

Andre som erfaringer med en slik kollektiv bruk av del.icio.us?


2 Responses to “Hvordan samle ressurser?”


  1. desember 5, 2007, kl. 9:46 pm

    Det har jeg ikke. Ideen er god. Selv om jeg ikke svarer på ditt spørsmål har jeg et lite tips. Jeg har prøvd å bruke delicious en stund uten suksess. Jeg synes diigo.com er et mye bedre alternativ. Den har noen funksjoner som gjør at man sparer en del tid, sammenlignet med den førstnevnte.

  2. desember 5, 2007, kl. 11:06 pm

    Takk for tipset! Jeg har også hatt en del.icio.us-konto i lengre tid som jeg ikke har fått til å bruke særlig konstruktivt – eller i det hele tatt, for å være ærlig … Må innrømme at jeg er svært så 1.0 på dette med bokmerker – har hatt den ene samlingen etter den andre i nettleserne på mine diverse PCer. Her er det åpenbart på tide å oppdatere til 2.0!

    Driver og prøver ut Diigo nå; synes ikke det er så umiddelbart intuitivt – kanskje jeg må lese Leifs fine instruksjonsmanual. Klarer alle i kollegiet dette da?


Legg igjen en kommentar

