01
mar
08

(Etter)utdanning fra skole til personlig læringsnettverk: å bryte ut av rammene?

beogradstreetsign1.jpg

Marita på Lektor Aksnes’ skoleblogg skriver om sitt «drømmegrunnfag» – et grunnfag i «lær en lærer som ikke er datanerd (ingenting galt med dem altså, jeg skulle gjerne vært en selv!) å bruke og reflektere over alle mulighetene som finnes på Internett».

Jeg er enig i at en formell utdanning med pensum og undervisning og sertifisering og hele pakka (og selvfølgelig belønnet med et passe antall lønnstrinn) hadde vært bra. Samtidig satte posten hennes i gang noen assosiasjoner til det andre skriver om læring med Web 2.o for tida, og som kanskje går i en litt annen retning.

Will Richardson skrev for eksempel i går om det han kaller «The Distributed University«, som i sin tur er inspirert av Jeff Jarvis’ post «Google U» på BuzzMachine. Begge disse bloggerne har barn i grunnskolen, men som for alle amerikanere er det aldri for tidlig å begynne å tenke på barnas college-utdannelse:

So, seriously, as Jeff asks, “Why should my son or daughter have to pick a single college and with it only the teachers and courses offered there?” In eight years when my daughter gets to this point (if I haven’t convinced her to travel the world and “find herself” first, or, if she hasn’t started her own business), I’m hoping she’ll be able to cobble together her own coursework from whatever the “best” options are at that point. And, as Jeff asks, why shouldn’t professors be able to pick their own students from among the best of the bunch, not just those from his or her institution?

Dette knytter an til et av de mest brukte (mote-?)begrepene i utdanningsbloggsfæren nå, nemlig Personal Learning Environment, eller personlig læringsnettverk. Nettverk er skumle, vet vi fra de siste ukenes jakt på statsrådsblod. Men flere og flere (en av de fremste er Stephen Downes) argumenterer for at kvaliteten på læringsnettverket ditt er det som kommer til  å avgjøre om du henger med eller faller av lasset i en verden i rask endring.

Et personlig læringsnettverk er nødvendig hvis vi skal få til den livslange læringen som alle politiske festtaler omtaler, men som få gjør veldig mye konkret for å virkeliggjøre. Kanskje kan vi få en ekstra impuls gjennom et grunnfag eller enda mer formell utdannelse, men dette vil være lite verdt hvis vi ikke hele tiden oppdaterer oss.

Og hvis dette gjelder for voksne, hvorfor skulle det ikke også gjelde allerede for elever i videregående eller på enda lavere nivåer? Clay Burell omtaler et par eksempler på hvordan han løser opp de vanlige rammene for skolens undervisning: en elev som riktignok går på den skolen han underviser på, men ikke i noen av hans egne klasser, har skrevet blogginnlegg Burell fant så interessante at han har innledet en dialog med ham/henne gjennom kommentarene. Her om dagen var han borte fra skolen, men deltok i undervisningen gjennom Skype video.

Ideen om skolen eller universitet som en fysisk bygning som man går inn i på et bestemt tidspunkt og forlater noen timer senere, blir utfordret. Vi bryter ut av rammene og nærmer oss kanskje en form for PLE.

Innvendingene oppsummeres kanskje greit av første kommentar til Jarvis’ post nevnt ovenfor: et PLE kan ikke gi deg vitnemål. Denne kommentatoren påstår at studenter egentlig gir blaffen i hva de lærer – det er vitnemålet som adgangstegn til en serie viktige privilegier (god jobb, høy lønn, status) som gjør college interessant.

I hvor stor grad er det samme tilfelle for oss på videregående? Ville noen gidde å lære noe av oss hvis vi ikke hadde makt til gi – eller holde tilbake – vitnemål?

Og hvordan er det med etterutdanningen vår? Vil vi bruke fritiden vår på å skaffe oss realkompetanse hvis vi ikke får studiepoeng for det?

Jo, noen vil nok det, men nå tror jeg at jeg drar ut og trener.

(bilde: fra BoingBoing  http://www.boingboing.net/2007/12/22/caution-children-vio.html )

About these ads

0 Responses to “(Etter)utdanning fra skole til personlig læringsnettverk: å bryte ut av rammene?”



  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


Følg meg

Få nye innlegg levert til din innboks.

%d bloggers like this: