23
des
07

Lister, lister …

Det er den tiden av året igjen – alle medier er fylt av lister over årets beste ditt og årets verste datt. Jeg skal ikke gjøre noe forsøk på å bidra med egne lister, men må ta med en blogg jeg oppdaget i går som ser ut til å bli litt av en ressurs for meg, særlig som engelsklærer:  Larry Ferlazzo’s Websites of the Day for Teaching ELL, EFL and ESL. Dette er rett og slett en gullgruve.

I tillegg til sine daglige tips, har han altså nå satt opp lister over sine «Best of  … – 2007″ i tre kategorier: The Best Internet Sites for English Language Learners – 2007The Best Online Learning Games – 2007; og endelig The Best Web 2.0 Applications for ELL, EFL and ESL Learners – 2007.  Det er litt overlapping mellom de forskjellige kategoriene, men likevel var det mye nytt og interessant her.

Av ting jeg ser potensial for å ta i bruk er for eksempel Audio Dropboxes fra Center for Language Education ved Michigan State University. Du oppretter en konto (gratis) og lager med et par enkle tastetrykk html-kode for en dropbox som du kan lime inn som embed-kode i en hvilken som helst nettside. Her kan elevene levere inn muntlig arbeid ved å klikke på boksen, skrive navnet sitt og starte opptak med mikrofonen på PC’en. Opptakene lagres i dropbox‘en, som jeg kan sjekke når jeg har tid.  Det fungerte fint da jeg testet det ut ved å lime inn en dropbox på wikien til tredjeklassingene mine.

ESL Video er en annen side som kan være nyttig. Her kan du lage mashups med videoer fra YouTube, Google Video, blip.tv eller andre tjenester. Du limer inn embed-koden til videoen og så lager du en quiz om innholdet. Når du er ferdig, kan du lime embed-koden for video+quiz inn i en hvilken som helst nettside (blog, wiki eller annet).

En tjeneste som jeg kanskje ikke ser at jeg kommer til å bruke selv, har jeg lyst til å nevne: Sketchcast. Her kan du frihåndstegne/-skrive samtidig som du leser inn kommentarer om hva du gjør. Når du er ferdig kan du lage embed-kode for videoen du har produsert og lime den inn på en nettside. Dette må da være en suverén måte å illustrere f.eks. fremgangsmåte i en utregning av et matteproblem? Når nye momenter skal demonstreres, legger man ut videoer med eksempler på hvordan man løser dem på it’s:learning eller en wiki. Så kan elevene se på dem om igjen og om igjen til de får med seg hva som skjer. Med en tablet-PC skulle det være ekstra lett – å skrive med musa blir litt klønete.  

Av rene engelsknettsteder, ser jeg for meg at Ferlazzos vinner i kategorien for spill kan være et fint alternativ til å oppdatere fjesboka eller spille bilspill når elever har lyst på en pause fra mer kreative oppgaver: BBC Wordmaster er et glosespill der ordene du skal fram til er satt inn i setninger. Du fyller ut bokstavene du tror ordet inneholder som i hangman og må løse oppgavene innen en gitt tid. Er alltid litt skeptisk til å lære gloser uten kontekst, men med det lille forbeholdet virker i alle fall dette som en tjeneste som har et godt utvalg ord og en bra nivådifferensiering som gjør den kan passe for flere.

Ferlazzo blir uansett interessant å følge med på videre.

0 Responses to “Lister, lister …”



  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Følg meg

Få nye innlegg levert til din innboks.

